2026-07-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av votyaki
Tack för det uförliga svaret, det låter riktigt intressant faktiskt! CBS har som sagt fler Ivy League-skolor som partners (Dartmouth, Wharton, Cornell) medan Handels bara har Wharton. Åkte du på ett utbyte till en av de skolorna? Om ja, var det stor konkurrens för just de skolorna och därmed svårt att få en utbytesplats där?

Jag har inte varit på utbyte ännu, jag ska göra ett av de programmen där man är iväg tredje och fjärde terminen. Vet att det finns bra möjligheter, dock inte alla utbyten som kan sökas på kandidaten, men vet att många satsar på Cornell. Alla danskar satsar hårt på USA, så då gäller det att ligga i skolan och samla volontärpoäng.
Citera
2026-07-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agge541
Hej, satt i liknande situation och övervägde CBS/Handels. Jag valde IB på CBS och trivs jättebra. Bara att skriva om du funderar över något!

Kul!

Hur sker omräkningen av svenska betyg?

Låter orimligt att 19.9 skulle motsvara 11.1 även om det då säkert stämmer. Vilket år sökte du in och vet du om det ändrats sen det?
Senast redigerad av Cekbro 2026-07-26 kl. 23:18.
Citera
2026-07-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cekbro
Kul!

Hur sker omräkningen av svenska betyg?

Låter orimligt att 19.9 skulle motsvara 11.1 även om det då säkert stämmer. Vilket år sökte du in och vet du om det ändrats sen det?

Tjena,

Svenska meriten omvandlas enligt denna tabell: https://ufsn.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/find-vurderinger/eksamenshaandbogen/landedbtest/#handbookId=3&countryId=18&subjectId=3.

Omräkningen matchar de svenska och danska betygsfördelningarna percentil för percentil, så att en svensk på topp percentilen hamnar där en dansk på samma nivå hamnar. Toppen blir komprimerad eftersom den danska skalan bara har 2 steg mellan 10 (B) och 12 (A). Därför blir tyvärr omvandlingen rätt otrevlig.

Jag ansökte förra året, men som jag har förstått det så uppdateras denna tabell årligen för att matcha betygsfördelningen.

Rätt taskig omvandling, men ska sägas att det är svårare i Danmark att under högstadiet få bra betyg. Så 11,1 motsvarar nog 19,9 prestationsmässigt.
Citera
2026-07-27, 11:12
Medlem
Citat:
Tjena,

Svenska meriten omvandlas enligt denna tabell: https://ufsn.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/find-vurderinger/eksamenshaandbogen/landedbtest/#handbookId=3&countryId=18&subjectId=3.

Omräkningen matchar de svenska och danska betygsfördelningarna percentil för percentil, så att en svensk på topp percentilen hamnar där en dansk på samma nivå hamnar. Toppen blir komprimerad eftersom den danska skalan bara har 2 steg mellan 10 (B) och 12 (A). Därför blir tyvärr omvandlingen rätt otrevlig.

Jag ansökte förra året, men som jag har förstått det så uppdateras denna tabell årligen för att matcha betygsfördelningen.

Rätt taskig omvandling, men ska sägas att det är svårare i Danmark att under högstadiet få bra betyg. Så 11,1 motsvarar nog 19,9 prestationsmässigt.

Fattar, vilket anseende har programmet Business Administration and digital management och hur skulle du säga att karriärmöjligheterna + möjligheter till internship ser ut mm.
Citera
2026-07-27, 14:34
Medlem
Citat:
Fattar, vilket anseende har programmet Business Administration and digital management och hur skulle du säga att karriärmöjligheterna + möjligheter till internship ser ut mm.

Har inte superbra koll på DM, det verkar som ett bra program, och har bra renommé. Dock skiljer sig kurserna rätt mycket från IB eller B&E, med 30% av kurserna om tech och it, och lite färre ekonoki kurser. Om du tycker det är intressant så skulle jag säga att det är ett bra alternativ.
Citera
2026-07-27, 16:41
Medlem
Citat:
Har inte superbra koll på DM, det verkar som ett bra program, och har bra renommé. Dock skiljer sig kurserna rätt mycket från IB eller B&E, med 30% av kurserna om tech och it, och lite färre ekonoki kurser. Om du tycker det är intressant så skulle jag säga att det är ett bra alternativ.

Otroligt tacksam för dina invändningar!

Jag står mellan DM och en master i finans alternativt vänta ett år och söka RM och IB i Lund samt St Gallen, BBA på BI, Maastricht och Rotterdam.

Har 19.3/20 i merit så inte omöjligt att RM och IB i Lund är ett alternativ vid nästa års antagning.

Tänker även att det kan vara en bra merit att köra DM och köra något lättare jobb inom finans i cph för att anskaffa sig relevanta meriter för kvot 2 för IB på CBS.

Vad skulle du säga om den planen?
Citera
2026-07-27, 17:26
Medlem
Citat:
Otroligt tacksam för dina invändningar!

Jag står mellan DM och en master i finans alternativt vänta ett år och söka RM och IB i Lund samt St Gallen, BBA på BI, Maastricht och Rotterdam.

Har 19.3/20 i merit så inte omöjligt att RM och IB i Lund är ett alternativ vid nästa års antagning.

Tänker även att det kan vara en bra merit att köra DM och köra något lättare jobb inom finans i cph för att anskaffa sig relevanta meriter för kvot 2 för IB på CBS.

Vad skulle du säga om den planen?

Såklart, kul att kunna få vara till hjälp.

Det du beskriver är ju absolut ett alternativ, vet flera som pluggat ett år (dock på andra lärosäten) och sedan använt det för att komma in på IB (Och dessutom kunnat tillgodoräkna kurser). Du kan testa DM, och om det inte känns rätt ge dig på kvot 2 IB / div andra lärosäten. Kör dock på i skolan och försök lösa bra betyg, inte slappa för att det känns som att du kan pivota efter ett år.

Kan inte säga så mycket om de andra alternativen, förutom att mina norska polare dissar BI, kolla istället in NHH om det är relevant.

Då får du antagningsbesked för CBS ikväll? Om ja, lycka till och uppdatera!
Citera
2026-07-27, 23:30
Medlem
Citat:
Jag funderar på CBS till nästa år. Till skillnad från Handels har de fler utbytesmöjligheter med Ivy League-skolor (Handels har bara Wharton). Därutöver är ansökan ganska simpel; inga antagningsprov, konstiga urvalskategorier (ā la HHS) etc. Enkelt att ansöka dit med svensk gymnasieexamen dessutom.

Hur gick urval 2 för dig?
Citera
2026-07-28, 00:32
Medlem
Hur stor vikt skulle ni säga läggs på betygen på skolan? Vad anses vara ett bra snitt?
Citera
2026-07-28, 03:07
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Hur gick urval 2 för dig?

Skit såklart. Fortfarande 2 på RM, gick upp till 7 på BE. Förväntar mig ingen förbättring till nästa år, verkar gå ganska brant utför i Sverige så CBS verkar rimligare. Handels fördelar, enligt mig, för många platser till AU och jag ser inte poängen att isåfall fortsätta ha en B2-kvot om man ändå ska göra det omöjligt för en att antas. Finns ju också Hanken i Finland och Handels i Riga, men tveksamt vad det egentligen ger.

Alternativt CC i USA, transferera till ett universitet likvärdigt eller som har mer prestige än Handels.
Citera
2026-07-28, 12:50
Medlem
Citat:
Skit såklart. Fortfarande 2 på RM, gick upp till 7 på BE. Förväntar mig ingen förbättring till nästa år, verkar gå ganska brant utför i Sverige så CBS verkar rimligare. Handels fördelar, enligt mig, för många platser till AU och jag ser inte poängen att isåfall fortsätta ha en B2-kvot om man ändå ska göra det omöjligt för en att antas. Finns ju också Hanken i Finland och Handels i Riga, men tveksamt vad det egentligen ger.

Alternativt CC i USA, transferera till ett universitet likvärdigt eller som har mer prestige än Handels.

Jag hoppas genuint de fixar detta inför nästa år. Första steget är att sluta öka antalet internationella studenter.....

Precis som du nämner finns det andra alternativ, du har goda chanser speciellt om du lycka söka in med dina betyg i BII.

Kommer du gå RM om de ringer upp dig?
Citera
2026-07-28, 17:08
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Jag hoppas genuint de fixar detta inför nästa år. Första steget är att sluta öka antalet internationella studenter.....

Precis som du nämner finns det andra alternativ, du har goda chanser speciellt om du lycka söka in med dina betyg i BII.

Kommer du gå RM om de ringer upp dig?

Med tanke på hur svenska universitet och högskolor fungerar tvivlar jag starkt på att de kommer göra något åt det. Visst, ringer de upp mig gör jag väl det, men återigen så är det extremt osannolikt att det händer så lika bra att utesluta det.

Kommer söka nästa år igen, men kommer ha betydligt fler alternativ utöver HHS. Kommer dock aldrig (som HHS och CBS vill) söka till något offentligt universitet med låg konkurrens bara för att underskatta sig själv. Så.

Hur ser det ut för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in