2026-07-28, 12:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
”Företagen skriker efter arbetskraft”, kanske har för många restauranger etc. i Sverige då?

Den där frasen är det ingen (rationell) som köper längre och den företagare som drar den ur ärslet pekskrattar vi oss alla harmynta åt som vet undermeningen.

De skriker efter arbetskraft med 20 års erfarenhet, men som fortfarande är 19 och som jobbar gratis 24/7. Enhörningar, alltså.

Man gör dock en kvadrat av cirkeln genom att efterfråga 40-åringar som arbetar gratis från utlandet istället. Däri ligger "kompetensbristen" som man vill få politiker att lösa med slavarbetare från utlandet.

Kvar står en hel inhemsk generarion, inte sällan med bra utbildning, och bränns ut i anställningsprocessen innan de ens fått sitt första (deltids) gig på McDonalds. Ta sig in på fältet de tagit studielån för är bara att glömma.
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-07-28 kl. 12:53.
Citera
2026-07-28, 12:54
Moderator
Diagorass avatar
Valet 2026 --> Politiker
/Moderator
Citera
2026-07-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
De siffrorna stämde säkert 1:a kvartalet 2026, men det var ett tag sen. Jag gav dig dagsaktuella siffror, som sagt. Jag tycker du kan acceptera det och fokusera på diskussionen istället. Kan arbetslösa ta jobb som INTE finns?

Du tycker han ska acceptera ditt felaktiga påstående?
Är det något man kan utgå ifrån är det SCB, då du får en bättre siffra eftersom de räknar unika jobb, eftersom majoriteten av företagen använder sig utav flera kanaler, för samma tjänst.

En dagsaktuell siffra på Arbetsförmedlingen säger ju mycket, men absolut inte allt.

De största kanalerna är LinkedIn, Indeed, BlocketJobb, rekryteringsbolag, men även företagens egna karriärsidor.
Citera
2026-07-28, 13:02
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Problemet är att resonemanget bygger på en förenklad bild av verkligheten. Det är inte HR eller Arbetsförmedlingen som är grundorsaken till arbetslösheten. Många jobb kräver i dag formell kompetens på grund av lagkrav, säkerhet eller den tekniska utvecklingen, inte för att någon HR-avdelning vill göra det svårare.

Att “gå ner till fabriken och prata med platschefen” fungerade i en annan tid, när arbetsmarknaden såg helt annorlunda ut. I dag får många arbetsgivare hundratals ansökningar till en enda tjänst, vilket gör strukturerade rekryteringsprocesser nödvändiga.
Jo det förstår jag ju också men man måste ju hitta lösningar där man då kan få kompetens genom arbete snarare än att gå i skolan i fem år. Jag skulle inte ha något emot att plugga mer förvisso men får ingen mer CSN så bliv klurigt men det är bara personligt för mig. Men i stora drag saknar jag från statsledningen en riktig push att faktiskt matcha och få in folk, staten kan garanterat betala ett tag, det är oavsett bättre än att ha en halv miljon på bidrag. Finns det laghinder får man väl lätta på de kraven i så fall, allt går om man vill och jag får lite känslan att det inte finns någon egentlig vilja konstigt nog.

Vidhåller dock angående HR. Finns garanterat sjukt många arbetsplatser utan säkerhetskrav och liknande där många säkert hade passat in men där de gallrats bort av HR utan att ens kunnat få presentera sig för arbetsgivaren. En bra connection är värd mycket men man vet aldrig om man "klickar" om HR redan skickat ditt CV i dokumentförstöraren. Jag tror och tycker inte att det är ett bra system om man vill få ut folk i arbete att ha YTTERLIGARE en mellanhand.
Senast redigerad av needAlife 2026-07-28 kl. 13:06.
Citera
2026-07-28, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vi har över 500'000 arbetslösa, men bara runt 60'000 lediga jobb. Så "ta ett jobb" innebär att jobbet tas från någon annan, som då blir arbetslös. Men det är precis så Tidö-regeringen vill ha det, eftersom det pressar ner löner och villkor.

Din lilla woke röv

Problemet är det vi har importerat

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet-utrikes-fodda_1210645.html

Citat:
Enligt SCB:s arbetskraftsundersökningar uppgick arbetslösheten bland utrikes födda till 16,4 procent år 2025. Bland inrikes födda var motsvarande siffra 6,2 procent. Gruppen innehåller dock folk från många olika världsdelar och beroende på hur man delar in den ser bilden väldigt olika ut. Till exempel är arbetslösheten relativt låg bland personer födda i Europa, Sydamerika och Nordamerika.

Däremot är arbetslösheten högre bland personer födda i Afrika och Asien – två världsdelar som det kommit många flyktingar från under senare år.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
"Ta de jobb som finns" var kanske en fras som hade mening/innebörd/tyngd på 00-talet (innan 08-krisen) och tidigare. Karln, precis som alla politikersvin, har noll verklighetsförankring.

Har "gen z" i min närhet som brottas om att få deltidstjänster på lager i jordbro, natt, genom 5 HR-steg.

Politiker som vägrar, eller är oförmögna till, att förstå sig på hur cookedarbetsmarknaden är går inte att ta på allvar.

JJJJAAAAAA ÅÅÅÅÅÅH VAD SYYYYND DET ÄR OM ERA STACKERA ÅÅÅH WÄÄÄÄÄH

Hatar zoomers och du använder "cooked", du är en med.

Jag gick ut 2008 när det var finanskris, pluggade och fick jobb. Nej inte ""barnskötare" utan IT. Ja nu är det massa indier fittor där men inte för mig inte jag har nu 10 års erfarenhet hahahah

Ni zooners, avsluta er existens då om det är så farligt.
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-07-28 kl. 13:10.
Citera
2026-07-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo det förstår jag ju också men man måste ju hitta lösningar där man då kan få kompetens genom arbete snarare än att gå i skolan i fem år. Jag skulle inte ha något emot att plugga mer förvisso men får ingen mer CSN så bliv klurigt men det är bara personligt för mig. Men i stora drag saknar jag från statsledningen en riktig push att faktiskt matcha och få in folk, staten kan garanterat betala ett tag, det är oavsett bättre än att ha en halv miljon på bidrag. Finns det laghinder får man väl lätta på de kraven i så fall, allt går om man vill och jag får lite känslan att det inte finns någon egentlig vilja konstigt nog.

Vilka branscher ska vi ta bort lagkrav på utbildning t ex. Läkare, sjuksköterskor, advokater, poliser, bilskollärare, taxichafförer för att nämna några. Bara att välja? Vill du anlita en outbildad ingenjör eller arkitekt?
Citera
2026-07-28, 13:10
Medlem
bioaccs avatar
Det var inte särskilt längesen de hade ett reportage i Agenda om hur svårt det är att få jobb. Trots att det framkom att de medverkande redan hade högre utbildning, var det enda han lyckades prestera ett synnerligen förvirrat påstående att lösningen var just...utbildning! Haha. Vilken loser. Han får verkligheten projicerad direkt på näthinnan men lyckas ändå bara föreslå exakt det som de redan hade prövat utan några som helst resultat.
Citera
2026-07-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sverige befinner sig i en paradoxal situation med hög arbetslöshet, samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft. Sex av tio företagare skulle inte överväga att rekrytera via Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsminister Johan Britz säger att han har förståelse för det, eftersom många jobb förmedlas på andra sätt.

Ministern pekar också på att arbetssökande har ett eget ansvar och behöver ”ta de jobb som finns”.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/minister-vill-se-hogre-krav-pa-arbetslosa-ta-de-jobb-som-finns

Vad tycker ni? Kan de arbetslösa ta de jobb som finns?

Det är det som är själva tanken med det nya företagandet i sverige, alltså företagen erbjuder jobb till så låga löner som man inte kan överleva på, sedan kommer miljonärerna (politikerna) och pekar med hela handen och säger man måste ta ansvar för sitt liv och ta dom jobb som finns.

Alltså arbetslösa ska tvingas till att ta jobb med löner som det inte går att leva på, det blir samma utveckling som i usa där alla måste ha flera olika låglönejobb för att kunna överleva.
Det kommer i sverige bli samma slum och rent livsfarligt att besöka vissa områden, och hundratusentals människor som bor på gatan och blir deprimerade och börjar med droger och grov brottslighet.

Det är konstigt att det finns människor som vill ha den typen av samhälle, men jag antar att dom själva tror att dom kommer höra till "rätt" sida hela tiden i sina liv.
Titta lite på youtube och titta på hur det i verkligheten ser ut i usa, inte på dom fina gatorna där kändisar vinkar med den lilla handen, utan allt det andra!
Citera
2026-07-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Alltså arbetslösa ska tvingas till att ta jobb med löner som det inte går att leva på

Kan du nämna ett jobb med löner som det inte går att leva på? Sverige har några av de högsta lönerna i Europa. Endast Danmark, Norge och Schweiz har högre löner än Sverige.
Citera
2026-07-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Problemet är att vi tagit in kreti och pleti, det går inte att anställa många av dom till att plocka skräp ens. Tror folk inte fattar som inte suttit med rekrytering.

Jag hade ett jobb ledigt som var en ingångslön på 30k och man fick utbildning på jobbet. Det var ett rätt roligt jobb och det gick att lära sig så man var självgående på 6 månader.

Man jobbade tätt med kollegor och att bestämma upplägget på sin arbetsdag var väldigt flexibelt.

Trots det så var det TOTALT omöjligt att anställa. Antingen kunde dom inte svenska eller så var det unga vuxna som inte ville komma i tid och hade 0 intresse för att lära sig jobbet.

Alla vill vara något häftigt och coolt som det kan skryta om. Vanliga jobb är svåra att hitta personal till.

Fast du erbjöd inte ens ett vanligt jobb.
30 000 kr/mån går knappt att leva på idag. Det är väldigt dåligt betalt.
Dessutom tycks ni bara ha sökt invandrare och inte svenskar.
Varför inte bara kalla folk med svenska namn till intervju?

Vill du ha bra arbetskraft så får du betala för dig.
Citera
2026-07-28, 13:32
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Kan du nämna ett jobb med löner som det inte går att leva på? Sverige har några av de högsta lönerna i Europa. Endast Danmark, Norge och Schweiz har högre löner än Sverige.
Det beror på. Ute på vischan räcker 20k/mån längre. I storstäder är det milt uttryckt svårt om man även ska stå för en tvåa, mat, räkningar och arbetsresor. Rör det sig om en deltidstjänst pratar vi kanske 10k/mån - och då får du börja sälja avsugningar i parken, för det räcker inte ens på vischan där du lever om.
Citera
2026-07-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Vad är det för bransch du talar om? Vilka krav på utbildning fanns det?

Vill inte outa mig så skriver gärna inte ut det, men man mer eller mindre matade in material i olika maskiner och kontrollerade att det som kommer ut var ok. Sen monterade man ihop saker. Men jobbet är inte tungt alls, så man står mest och pratar med sina kollegor och pillar med olika saker.

Man hade fritt att välja i vilken ordning man ville göra saker och kunde fördela uppgifter med sina kollegor vad man tyckte var roligare att göra.

Fanns inget krav på utbildning, mer än att man skulle vara noggrann och tycka det var kul att gör saker utan att slarva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in