2026-08-01, 14:14
Avstängd
KonungHonungs avatar
Hur ska arbetslösa ha råd att jobba om de tvingas sitta & virka för 6k/mån av Arbetsförnedringen?
Citera
2026-08-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Hur i helvete får du ihop det att dra fötterna efter och inte vilja hjälpa till att man utnyttjar människor? Detta bevisar ju bara att jag har rätt
Lönearbete är inte välgörenhet, det är en affärstransaktion. Vill du har mer arbete utfört än det avtalade får du betala för det.
Citera
2026-08-06, 20:21
Medlem
Johan Britz drar ner L till ca 0,8% i kommande riksdagsval.
Han behöver aldrig oroa sig för sin privatekonomi. Men vi får se när revolutionen kommer.
Citera
2026-08-06, 20:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Grundproblemet är i vanlig ordning att arbetsgivarna letar och de arbetssökande söker men båda vill ha något de inte kan hitta.

Jag tror problemet går djupare än så och inga 40-talist råd funkar längre för deras värld finns inte längre. Ett problem är att allt är motsägelsefullt pga detta. Ett företag vill ha en person men ställer krav så att de inte hittar personen och är inte pga varje inviduellt krav är svårt utan att det måste vara en 100% match för ett dussintals krav. Sedan när de inte personen så tar de in en indier som har gått på ett universitet de inte känner till, kan inte ens verifiera att uppgifterna stämmer och indiern sockrade rejält på CVt. Företaget gnäller sedan på att det finns brist på folk.

Företag är enorm motsägelsefulla idag håller tom på med saker som självdestruktiva som t.ex. reklam med bara negrer för en produkt de aldrig skulle köpa.

Pga massinvandringen "du kan ta ett temporärt jobb" finns inte längre som för 50 år sedan. Alla dessa enkla jobb är redan besatta av invandrare. Detta är speciellt tydligt i USA där folk från mexiko har helt fyllt det nischen.

Allt det gamla "ta ett jobb", "hoppa av en båt och jobba i hamnen" är idag nonsens. Sedan är det all byrokrati, fack, dussin försäkringar, arbetstillstånd, certifieringar osv. gör att allt blir svårare. Detta var mycket enklare för 50 år sedan.

Mitt råd är att inte spela i ett riggat spel. Skit i företagen som larvar sig för du kommer inte få jobb där ändå.
Citera
2026-08-06, 21:50
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tror problemet går djupare än så och inga 40-talist råd funkar längre för deras värld finns inte längre. Ett problem är att allt är motsägelsefullt pga detta. Ett företag vill ha en person men ställer krav så att de inte hittar personen och är inte pga varje inviduellt krav är svårt utan att det måste vara en 100% match för ett dussintals krav. Sedan när de inte personen så tar de in en indier som har gått på ett universitet de inte känner till, kan inte ens verifiera att uppgifterna stämmer och indiern sockrade rejält på CVt. Företaget gnäller sedan på att det finns brist på folk.

Företag är enorm motsägelsefulla idag håller tom på med saker som självdestruktiva som t.ex. reklam med bara negrer för en produkt de aldrig skulle köpa.

Pga massinvandringen "du kan ta ett temporärt jobb" finns inte längre som för 50 år sedan. Alla dessa enkla jobb är redan besatta av invandrare. Detta är speciellt tydligt i USA där folk från mexiko har helt fyllt det nischen.

Allt det gamla "ta ett jobb", "hoppa av en båt och jobba i hamnen" är idag nonsens. Sedan är det all byrokrati, fack, dussin försäkringar, arbetstillstånd, certifieringar osv. gör att allt blir svårare. Detta var mycket enklare för 50 år sedan.

Mitt råd är att inte spela i ett riggat spel. Skit i företagen som larvar sig för du kommer inte få jobb där ändå.
Mjo, jag håller med i det mesta men vad fan ska man göra åt det då? Vad är det som gör att företagen idag gör det så mycket svårare än för bara 10-15 år sedan? Jag sökte tex då ett lågkvalificerat jobb (Tech-support), fick göra ett snabbt IQ-test och sedan ringde chefen upp. En 20 min intervju och sedan var det bara att komma in nästa måndag. Detta var dessutom på ett stort tech-bolag. Hade ingen erfarenhet heller alls i branschen innan. Idag är det totalt omöjligt skulle jag säga eller så är det 7 långa rundor med HR. Jag träffade inte ens HR alls, bara min närmsta chef. Enkelt snabbt och effektivt även om det säkert var de som fixade med IQ-test, mail-utskick osv.
Citera
2026-08-18, 20:20
Medlem
Kommer få jobb i näringslivet efter att L åkt ur riksdagen. Eller elefantkyrkogården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in