2026-07-28, 12:22
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13

Att leva med bidrag i Sverige som allt är gratis (skola, sjukvård, osv) är ett paradis jamfört med Islamabad, Kabul, Damascus och Mogadishu

Det är mycket möjligt, men har man växt upp i Sverige och inte i något av dessa helveteshål är det allt annat än kul att leva som arbetslös i Sverige. Som tur är har jag själv jobb. Inne på sista semesterveckan av fem, sedan börjar ekorrhjulet igen.
Citera
2026-07-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Det är mycket möjligt, men har man växt upp i Sverige och inte i något av dessa helveteshål är det allt annat än kul att leva som arbetslös i Sverige.

De allra flesta lata bidragberoende har inte växt upp i Sverige.
Citera
2026-07-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Grundproblemet är i vanlig ordning att arbetsgivarna letar och de arbetssökande söker men båda vill ha något de inte kan hitta. Vi behöver en politik som för dessa grupper samman och där man snarare lär sig genom arbete snarare än att alla ska ha en civ.ing. examen för att ens få en intervju. Tror att mycket skulle lösas också om man faktiskt satte sig ner och intervjuade utan att ha nån extern HR-konsult som ska agera mellanhand. Tor det skulle funka betydligt bättre om det var som förr när man gick ner till fabriken och snackade med platschefen snarare än en totalt ointresserad HR-kärring som inte bryr sig om vare sig den arbetssökande eller företaget hon rekryterar till.

Arbetsförmedlingen kan här gå in och betala hela eller delar av den utbildning som behövs på företaget för att komma igång. Hela samhället måste arbeta tillsammans och inte bara se till egen vinning. I slutändan vinner alla på att vi har 1% arbetslöshet istället för 5 eller 10%. Visst, det finns alltid några som i stort sett är oanställningsbara men jag kan bara se till mig själv. dryga 30, har 1.7 på högskoleprovet men ingen examen. Har jobbat i 10 år inom allt möjligt men helt omöjligt att ens få en intervju nu. Arbetsförmedlingen kan man lägga ner, de är till noll hjälp. Vi är många som vill jobba och som har mångårig erfarenhet men är ingen villig att mötas halvvägs så blir det svårt. Då får jag väl gå på bidrag resten av livet då.

Problemet är att resonemanget bygger på en förenklad bild av verkligheten. Det är inte HR eller Arbetsförmedlingen som är grundorsaken till arbetslösheten. Många jobb kräver i dag formell kompetens på grund av lagkrav, säkerhet eller den tekniska utvecklingen, inte för att någon HR-avdelning vill göra det svårare.

Att “gå ner till fabriken och prata med platschefen” fungerade i en annan tid, när arbetsmarknaden såg helt annorlunda ut. I dag får många arbetsgivare hundratals ansökningar till en enda tjänst, vilket gör strukturerade rekryteringsprocesser nödvändiga.
Citera
2026-07-28, 12:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag kollade Arbetsförmedlingen precis innan jag postade inlägget, så min uppgift är dagsaktuell: 65 430 jobb - totalt i hela Sverige alltså.

Arbetsförmedlingen har noll koll på lediga jobb om du läser TS, företagen vill inte ens annonsera där.
Jobb hittas via helt andra kanaler idag och arbetsförmedlingen har blivit en kanal för invandrare att få information om vilka bidrag de kan söka, vilka krav som ställs på dem och sen en drös lata ungdomar som skickar in slentrianCV för att få A-kassa.
Citera
2026-07-28, 12:25
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
"Ta de jobb som finns" var kanske en fras som hade mening/innebörd/tyngd på 00-talet (innan 08-krisen) och tidigare. Karln, precis som alla politikersvin, har noll verklighetsförankring.

Har "gen z" i min närhet som brottas om att få deltidstjänster på lager i jordbro, natt, genom 5 HR-steg.

När jag var i snarlik ålder på 00-talet gick du in och frågade efter "den som höll i anställningar" och överlämnade ett "cv" (typ personuppgifter och intressen), skakade hand och hade heltidstjänst och truckutbildning dagen därpå.

Jag har gjort precis detta en gång i världen, nämligen.

Politiker som vägrar, eller är oförmögna till, att förstå sig på hur cooked arbetsmarknaden är går inte att ta på allvar.

Precis så var det. Jag kommer ihåg när jag själv började mitt första jobb efter gymnasiet. Jag gick direkt till personalchefen och började dagen därpå. Idag behöver man ett proffsigt CV och en helvetes massa tur bara för ett jobb på Pressbyrån!
Citera
2026-07-28, 12:27
Medlem
Citat:
Precis så var det. Jag kommer ihåg när jag själv började mitt första jobb efter gymnasiet. Jag gick direkt till personalchefen och började dagen därpå. Idag behöver man ett proffsigt CV och en helvetes massa tur bara för ett jobb på Pressbyrån!

Om du tittar på befolkningsökningen år för år sedan du började ditt första jobb, så kommer du att förstå kärnproblemet.
Citera
2026-07-28, 12:32
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Om du tittar på befolkningsökningen år för år sedan du började ditt första jobb, så kommer du att förstå kärnproblemet.

Man har släppt in en massa överflödiga människor från diverse u-länder som egentligen inte har här att göra. Och en nolla till politiker med noll verklighetsuppfattning uppmanar folk att sluta vara så förbaskat lata och ta de jobb som finns. Jag är ingen våldsam person, snarare tvärtom, men jag har svårt att se hur man kan lösa det här problemet utan bryska metoder.
Citera
2026-07-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det borde vara förbjudet med utbildningar om behovet inte finns att många efter avslutade studider går arbetslösa för dom blev lurade gå en utbildning och verkligheten är helt annorlunda.

Och sedan ska dom söka vanliga jobb på ica vilket dom aldrig kommer att få istället anställer man nån som inte har läst på högskola.

Stora företag talar ofta om kompetensbrist, men samtidigt lägger de delar av utveckling, drift och systemförvaltning hos globala konsultbolag eller leveranscenter utomlands. Då behöver företagen inte anställa motsvarande kompetens direkt i Sverige.

Telia är ett konkret exempel. Bolaget har samarbetat med det indiska IT-företaget Tata Consultancy Services, TCS, kring en central molnbaserad plattform för utveckling och hantering av API:er. Ericsson tecknade dessutom ett femårigt globalt avtal med TCS för utveckling och underhåll av företagets interna IT-system. Exemplen bevisar inte exakt hur många svenska jobb som försvunnit, men de visar tydligt att stora svenska företag köper omfattande IT-leveranser globalt i stället för att all kompetens anställs här.

Samtidigt marknadsförs många YH-utbildningar som om det råder ett stort och akut behov av IT-personal. Människor uppmanas att utbilda sig eftersom arbetsmarknaden påstås skrika efter kompetens. Problemet är att behovet kan finnas samtidigt som företagen väljer billigare globala leveranser, outsourcing och internationell rekrytering i stället för att anställa nyutbildade i Sverige.

Resultatet blir motsägelsefullt: skolorna fyller sina utbildningsplatser och får betalt, medan eleverna tar studielån och investerar flera år i en utbildning. Efter examen upptäcker många att juniorjobben är få, erfarenhetskraven höga och att arbetsuppgifterna redan har lagts ut på externa leverantörer.

När arbetslösheten sedan stiger läggs ansvaret på individen. Först får människor höra att de måste utbilda sig till bristyrken. Därefter, när jobben inte finns, får de beskedet att de måste söka vilka arbeten som helst.

Det är därför jag tycker att diskussionen om kompetensbrist är oärlig. Man kan inte locka människor till utbildningar med löften om stora möjligheter och samtidigt ignorera att svenska kontors- och IT-jobb läggs utomlands eller köps in från globala konsultbolag. Då handlar problemet inte bara om att människor saknar utbildning. Det handlar även om hur företagen väljer att organisera, bemanna och upphandla arbetet.
Citera
2026-07-28, 12:35
Medlem
Färskt statistik från SCB, glädjebesked för Tidöregeringen

Citat:
Statistiknyhet från SCB 2026-07-28 8.00

Antalet sysselsatta i åldern 15 till 74 år ökade med 27 000 personer i maj jämfört med motsvarande månad förra året. Under samma period minskade arbetslösheten till 5,2 procent för personer 20 till 65 år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/utbud-av-arbetskraft/befolkningens-arbetsmarknadsstatus/pong/statistiknyhet/befolkningens-arbetsmarknadsstatus-maj-2026/

Citat:
Jag är ingen våldsam person, snarare tvärtom, men jag har svårt att se hur man kan lösa det här problemet utan bryska metoder.

Håller med, genom tvångsarbete många arbetslösa kommer i jobbet direkt. Problem solved.
Citera
2026-07-28, 12:39
Medlem
Sqrbankens avatar
På ämnet cooked arbwtsmarknad. Sjukaste (well, i år) jag stött på är henne jag träffade på en tillställning som pluggat barnskötare 1.5 år, vuxenutbildning komvux (eller yh, minns ej) som inte får jobb.

Herregud, jobb på fritids och förskolor var liksom sånt kommunen "tvingade" folk att göra när det begav sig som hade BS (eller vad det hette, betygunderlag saknas - dvs under IG) i allt.

Kraven är makalösa.
Citera
2026-07-28, 12:40
Medlem
”Företagen skriker efter arbetskraft”, man kanske har för många restauranger etc. i Sverige då?
Senast redigerad av gscoIkljyikdvkhfdI 2026-07-28 kl. 12:46.
Citera
2026-07-28, 12:40
Medlem
Johnblends avatar
Drogtesta hela regeringen.

Sverige är ett dårhus som styrs av de mest olämpliga, dvs bedragare , Wallenbergare, charlataner och drönare.

Europa behöver ledare som inte företräder flummiga agendor och osunda nätverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in