2026-07-28, 09:17
Medlem
Sverige befinner sig i en paradoxal situation med hög arbetslöshet, samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft. Sex av tio företagare skulle inte överväga att rekrytera via Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsminister Johan Britz säger att han har förståelse för det, eftersom många jobb förmedlas på andra sätt.

Ministern pekar också på att arbetssökande har ett eget ansvar och behöver ”ta de jobb som finns”.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/minister-vill-se-hogre-krav-pa-arbetslosa-ta-de-jobb-som-finns

Vad tycker ni? Kan de arbetslösa ta de jobb som finns?
Citera
2026-07-28, 09:26
Medlem
Problemet är att vi tagit in kreti och pleti, det går inte att anställa många av dom till att plocka skräp ens. Tror folk inte fattar som inte suttit med rekrytering.

Jag hade ett jobb ledigt som var en ingångslön på 30k och man fick utbildning på jobbet. Det var ett rätt roligt jobb och det gick att lära sig så man var självgående på 6 månader.

Man jobbade tätt med kollegor och att bestämma upplägget på sin arbetsdag var väldigt flexibelt.

Trots det så var det TOTALT omöjligt att anställa. Antingen kunde dom inte svenska eller så var det unga vuxna som inte ville komma i tid och hade 0 intresse för att lära sig jobbet.

Alla vill vara något häftigt och coolt som det kan skryta om. Vanliga jobb är svåra att hitta personal till.
Citera
2026-07-28, 09:40
Medlem
MarcoStars avatar
Vi har över 500'000 arbetslösa, men bara runt 60'000 lediga jobb. Så "ta ett jobb" innebär att jobbet tas från någon annan, som då blir arbetslös. Men det är precis så Tidö-regeringen vill ha det, eftersom det pressar ner löner och villkor.
Citera
2026-07-28, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vi har över 500'000 arbetslösa, men bara runt 60'000 lediga jobb. Så "ta ett jobb" innebär att jobbet tas från någon annan, som då blir arbetslös. Men det är precis så Tidö-regeringen vill ha det, eftersom det pressar ner löner och villkor.

Enligt brave:

Citat:
Antalet lediga jobb i Sverige 2026 varierar beroende på källa och tidpunkt, men officiell statistik från SCB visar att det under första kvartalet 2026 fanns totalt 143 600 lediga jobb på den svenska arbetsmarknaden. Detta antal är oförändrat jämfört med tidigare kvartal och ligger inom osäkerhetsmarginalen för skillnaden mot första kvartalet 2025.

Så du missade på mer än hälften. Men oavsett så finns det fler arbetslösa än vad det finns jobb. Sedan kan man fundera över hur många av dessa arbetslösa som i praktiken är icke-anställningsbara och/eller saknar kompetens för många av de lediga arbeten som finns.

Hur motiverar man en 50 år gammal utlänning som redan går på soc och spenderar hela sin dag med att dricka thé, umgås med familjen och vänner till att istället börja jobba 40 timmars veckor med något slitgöra för nästan samma peng?
Citera
2026-07-28, 09:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Så du missade på mer än hälften.

Jag kollade Arbetsförmedlingen precis innan jag postade inlägget, så min uppgift är dagsaktuell: 65 430 jobb - totalt i hela Sverige alltså.
Citera
2026-07-28, 10:03
Avstängd
Citat:
Jag kollade Arbetsförmedlingen precis innan jag postade inlägget, så min uppgift är dagsaktuell: 65 430 jobb - totalt i hela Sverige alltså.

Inte totalt i hela Sverige. Du anger hur många jobb som finns att söka hos arbetsförmedlingen. Alla jobb finns inte där. Enligt SCB så är siffran 143 600 lediga jobb på den svenska arbetsmarknaden.
Citera
2026-07-28, 10:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Inte totalt i hela Sverige. Du anger hur många jobb som finns att söka hos arbetsförmedlingen. Alla jobb finns inte där. Enligt SCB så är siffran 143 600 lediga jobb på den svenska arbetsmarknaden.

Arbetsförmedlingen är vår myndighet som ansvarar för offentlig arbetsförmedling, så deras siffror är de enda vettiga att utgå från när det gäller sökbara jobb. Att det sen finns svartjobb, kriminella gäng och andra oseriösa aktörer som rekryterar i det dolda är en annan sak.
Citera
2026-07-28, 10:18
Avstängd
Citat:
Arbetsförmedlingen är vår myndighet som ansvarar för offentlig arbetsförmedling, så deras siffror är de enda vettiga att utgå från när det gäller sökbara jobb. Att det sen finns svartjobb, kriminella gäng och andra oseriösa aktörer som rekryterar i det dolda är en annan sak.

Nja alltså det är väldigt många som inte annonserar genom arbetsförmedlingen. SCB är myndigheten som ansvarar för att plocka fram statistik och de anger 143 600 lediga jobb. Här får du länken så du själv kan gå igenom statistiken:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/efterfragan-pa-arbetskraft/lediga-jobb-och-rekryteringsbehov/pong/statistiknyhet/lediga-jobb-och-rekryteringsbehov-1a-kvartalet-2026
Citera
2026-07-28, 10:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Nja alltså det är väldigt många som inte annonserar genom arbetsförmedlingen. SCB är myndigheten som ansvarar för att plocka fram statistik och de anger 143 600 lediga jobb. Här får du länken så du själv kan gå igenom statistiken:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/efterfragan-pa-arbetskraft/lediga-jobb-och-rekryteringsbehov/pong/statistiknyhet/lediga-jobb-och-rekryteringsbehov-1a-kvartalet-2026

De siffrorna stämde säkert 1:a kvartalet 2026, men det var ett tag sen. Jag gav dig dagsaktuella siffror, som sagt. Jag tycker du kan acceptera det och fokusera på diskussionen istället. Kan arbetslösa ta jobb som INTE finns?
Citera
2026-07-28, 10:30
Avstängd
Citat:
De siffrorna stämde säkert 1:a kvartalet 2026, men det var ett tag sen. Jag gav dig dagsaktuella siffror, som sagt. Jag tycker du kan acceptera det och fokusera på diskussionen istället. Kan arbetslösa ta jobb som INTE finns?

Tramsar du nu eller är du korkad på allvar? Du angav hur många jobb det finns att söka via arbetsförmedlingen, inte antalet jobb i Sverige. Det finns fler jobb än de som finns att söka på arbetsförmedlingen. Myndigheten som ansvarar för att plocka fram statistik ger siffran 143 600, vilket är mer än dubbelt så många som du anger, varför har du så svårt för att ta in den informationen?

Jag har fokuserat på diskussionen, läs mitt ursprungliga inlägg till dig och svara där istället för att tramsa?
Citera
2026-07-28, 10:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Tramsar du nu eller är du korkad på allvar? Du angav hur många jobb det finns att söka via arbetsförmedlingen, inte antalet jobb i Sverige. Det finns fler jobb än de som finns att söka på arbetsförmedlingen. Myndigheten som ansvarar för att plocka fram statistik ger siffran 143 600, vilket är mer än dubbelt så många som du anger, varför har du så svårt för att ta in den informationen?

Jag har fokuserat på diskussionen, läs mitt ursprungliga inlägg till dig och svara där istället för att tramsa?

Jag tycker det är du som tramsar. Jag vet att det finns dolda jobb, men eftersom de inte är sökbara för de arbetslösa så är de irrelevanta för diskussionen om att "ta de jobb som finns."
Citera
2026-07-28, 10:37
Medlem
Biffgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sverige befinner sig i en paradoxal situation med hög arbetslöshet, samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft. Sex av tio företagare skulle inte överväga att rekrytera via Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsminister Johan Britz säger att han har förståelse för det, eftersom många jobb förmedlas på andra sätt.

Ministern pekar också på att arbetssökande har ett eget ansvar och behöver ”ta de jobb som finns”.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/minister-vill-se-hogre-krav-pa-arbetslosa-ta-de-jobb-som-finns

Vad tycker ni? Kan de arbetslösa ta de jobb som finns?

Vad jag tycker? Ge mig jobben då, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in