2026-07-28, 11:42
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Med tanke på att bandet numera är SD "Husband" så stämmer ditt inlägg perfekt.
Tiden förändras Men mönstren går igen,
Ja alltså det fattar väl vem som helst att medlemmarna lutar åt det hållet politiskt. På en direkt fråga av media om de verkligen är sant att de ändå inte är fullblodsrasister och nazister så nej, de är de väl knappast. Troligtvis sysslar de inte med bokbål och har hemliga bandmöten där de diskuterar tredje riket. Det tror jag säkert febriga reportrar på Aftonbladet egentligen förstår också.

Vad jag himlar med ögonen åt lite är narrativet att det är synd som fan om Ultima Thule, och så himla orättvist att de behövt försvara sig genom åren. Jag tycker inte ett dugg synd om dem. De hade absolut kunnat ta avsevärt avstånd från det rampljuset om de verkligen hade velat. Det tror jag är uppenbart att de inte ville. De trivdes nog ganska bra med att vara husband för Sveriges skinheads. Sen var det garanterat jobbigt att media ställde frågor om det såklart. Det fattar jag också.
Citera
2026-07-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Snarare mer folkliga texter och musik för folk som tyckte riktig OI var för röjigt. Mer ett punkdansband.
Idag är det väl samma människor som lyssnar på epa dunk på cruisingar som lyssnar på UT.

Man kan kalla det vad man vill, men faktum kvarstår att UT lyckades bli stora på egna meriter och inte genom att de blev hårdlanserade i media.
Citera
2026-07-28, 17:10
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Problemet med att gång på gång gå ut med att man inte är nazister är om man i all väsentlighet spelar för en publik som är självutnämnda nazister. Det kan ju se lite konstigt ut, och så fantastiskt konstigt var det nog inte att det låg nära till hands att misstänka att de hade lite sympatier för sin publik. Sen kan vi naturligtvis inte veta om bandmedlemmarna grät sig själva till sömns om nätterna över sitt öde att behöva spela musik för heilande skinheads.

Men nej, det var väl inga nazister. Men det är klart det blir en suspekt situation att försöka snacka sig ur även om det är sant som fan att de aldrig i helvete var nazister. Det här är ju det jag försöker belysa, om de nu mådde så jävla dåligt över att bli förknippade med nassar och heilande skins...jamen gör något annat då. Sjung om hobbitar och trollkarlar istället. Någonstans blir det ju uppenbart att de trivdes med den ställning de hade i dessa kretsar.

Det blir ju lite som att stå hänga med kriminella gängmedlemmar. Det gör dig inte till kriminell på något sätt. Men då får man väl ta att folk undrar också. Det är väl inget att hänga läpp för om man trivs med umgänget.

Jag förstår egentligen inte vad du menar? Varför ska de sluta sjunga om vikingatiden och stormaktstiden? Eller sjunga om Sverige? I så fall kan de lika gärna lägga ner bandet.

Jag tror inte att UT bryr sig om media kallar dem för nazister eller rasister. De spelar sin musik och har säkert en och annan nazist som fan. Men alla fans är inte, precis som bandet.

UT hyllar den bortgångne Jocke Karlsson i en musikvideo och han var ju nazist på riktigt. Men det gör inte UT till nazister.
Citera
2026-07-28, 17:19
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Vad jag himlar med ögonen åt lite är narrativet att det är synd som fan om Ultima Thule, och så himla orättvist att de behövt försvara sig genom åren. Jag tycker inte ett dugg synd om dem. De hade absolut kunnat ta avsevärt avstånd från det rampljuset om de verkligen hade velat. Det tror jag är uppenbart att de inte ville. De trivdes nog ganska bra med att vara husband för Sveriges skinheads. Sen var det garanterat jobbigt att media ställde frågor om det såklart. Det fattar jag också.

UT tycker tycker inte synd om sig själva. Och det är definitivt inte synd om UT.
De behöver inte få fem stjärnor av Aftonbladet eller något annat av kommersiella median. De klarar sig bra ändå.
Citera
2026-07-29, 00:53
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Jag förstår egentligen inte vad du menar? Varför ska de sluta sjunga om vikingatiden och stormaktstiden? Eller sjunga om Sverige? I så fall kan de lika gärna lägga ner bandet.

Jag tror inte att UT bryr sig om media kallar dem för nazister eller rasister. De spelar sin musik och har säkert en och annan nazist som fan. Men alla fans är inte, precis som bandet.

UT hyllar den bortgångne Jocke Karlsson i en musikvideo och han var ju nazist på riktigt. Men det gör inte UT till nazister.
Alltså, man kan självklart få sjunga om vikingar för ett gäng skinheads som står och heilar. Det är helt okej! Kör, för fan! Men man kan inte sedan komma och gnälla på att media är skittaskiga som insinuerar att du är nazist, rasist och satan själv. Det är vad jag menar.

Varför jag menar det är för att vissa, ungefär likt dig själv, lite irriterat framhärdar med att "Näe! Ultima Thule har faktiskt flera gånger gått ut med att de minsann inte är nazister, så lägg ned!". Och nej det är de väl inte, men låt inte så chockad och förnärmad över att media tyckte att det var en fullt rimlig frågeställning.
Citera
2026-07-29, 09:26
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Alltså, man kan självklart få sjunga om vikingar för ett gäng skinheads som står och heilar. Det är helt okej! Kör, för fan! Men man kan inte sedan komma och gnälla på att media är skittaskiga som insinuerar att du är nazist, rasist och satan själv. Det är vad jag menar.

Varför jag menar det är för att vissa, ungefär likt dig själv, lite irriterat framhärdar med att "Näe! Ultima Thule har faktiskt flera gånger gått ut med att de minsann inte är nazister, så lägg ned!". Och nej det är de väl inte, men låt inte så chockad och förnärmad över att media tyckte att det var en fullt rimlig frågeställning.

Jag tror inte att det är så många som heilar i publiken nu för tiden. Och även media och du själv vet om att de inte är nazister och de själva har alltid sagt att de aldrig har varit nazister.

Så jag vet egentligen inte vad vi diskuterar här?
Men UT kommer att fortsätta med sina låtar om Sverige och vikingar och de lär inte bli spelade i radio. Men ärligt talat så bryr sig ingen.

Det enda som jag anmärkte på ditt tidigare inlägg var att bandet inte brydde sig om någon i publiken heilande. För det gör de ju uppenbarligen.
Citera
2026-07-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Nej, det är rent objektivt helt sant. På samma sätt som det är objektivt sant att Carola musikaliskt aldrig nådde upp till Madonnas nivå

Och vilken nivå är det? Inte sången iallafall. Carola har knivskarp sångteknik, Madonna är en tafflig amatör.
Citera
2026-07-29, 12:52
Medlem
Fan jag var så säker på att deras första skiva gavs ut av BSS men det står inget på omslaget om det. Minnes sviker mig och det måste ha varit ett annat band (frågan är vilket?).

Däremot så gav de ut en skiva på det tyska bolaget Rock-O-Rama, som först var ett punkbolag men som sen gav ut en massa nazistmusik. Detta känns dock inte som att svensk mainstreampress skulle ha koll på när det begav sig?
De figurerade även på samlingsskivor som gjorde reklam för nazistiska event.
Citera
2026-07-29, 14:05
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Fan jag var så säker på att deras första skiva gavs ut av BSS men det står inget på omslaget om det. Minnes sviker mig och det måste ha varit ett annat band (frågan är vilket?).

Däremot så gav de ut en skiva på det tyska bolaget Rock-O-Rama, som först var ett punkbolag men som sen gav ut en massa nazistmusik. Detta känns dock inte som att svensk mainstreampress skulle ha koll på när det begav sig?
De figurerade även på samlingsskivor som gjorde reklam för nazistiska event.

Det stämmer att BSS gav ut skivan första skivan.
Citera
2026-07-29, 14:09
Medlem
Citat:
Det stämmer att BSS gav ut skivan första skivan.

Nej de gjorde ju inte det. Läser du inte vad jag skriver?
Citera
2026-07-29, 14:13
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej de gjorde ju inte det. Läser du inte vad jag skriver?
Förlåt första singeln
https://www.vikingarock.se/banden/ultima-thule

Citat:
Första singeln som släpptes var Sverige, Sverige fosterland och sponsrades av BSS med 1500 kronor.
Citera
2026-07-29, 14:42
Medlem
Citat:
Förlåt första singeln
https://www.vikingarock.se/banden/ultima-thule

Åter igen - det finns inget skrivet på omslaget som vittnar om detta. Bara ett anonymt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in