2006-07-22, 02:38
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Musikaliskt höll dom en hög klass enligt mig.Som sagt dom blev tyvärr mördade av ett skitnödigt PK klimat.

Kanske var det just medias frostiga inställning som gjorde att dom sålde så myckets som dom gjorde. Ända sättet att själv höra deras musik var att köpa skivan.
Dom var helt klar duktiga instrumentalt men vad jag kan minns så hade dom inget eget material alls!
Citera
2006-07-22, 02:44
Medlem
yihaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Ganska dåligt att det aldrig spelas/spelades med tanke på att det trots allt är ett band som håller ett försäljningsrekord i detta landet.

Vad för försäljningsrekord?
Citera
2006-07-22, 02:48
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Kanske var det just medias frostiga inställning som gjorde att dom sålde så myckets som dom gjorde. Ända sättet att själv höra deras musik var att köpa skivan.
Dom var helt klar duktiga instrumentalt men vad jag kan minns så hade dom inget eget material alls!
Håller med om det. Visserligen var det gammla kända alster för det mesta men ändå framförda på deras eget anorlunda sätt. Ännu en topik till frågan är varför dom aqnsågs så farliga. Gissar att mycket beror på det politiska klimat som då rådde med massinvandringen från Kosovo och liknande orsaker.
Citera
2006-07-22, 09:21
Bannlyst
Sveriges fina öppna samhälle..
"Liknar mest en stia" citat Eddie Meduza.
Nä, jag tror att china snart är ett öppnare samhälle än gamla SWEDEN.
Ok bra med en hård minister.
Men man kan ju inte förbjuda ALLT?
Citera
2006-07-22, 09:31
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaa
Vad för försäljningsrekord?

enda band i Sverige som haft 3st album inne på top20 mest sålda samtidigt (plus en singel på top20)
Citera
2006-07-22, 11:02
Medlem
Badios avatar
Ultima Thule har ju gjort nationalsången flera ggr men Fäderneslandet är bättre och borde således bytas ut mot du gamla du fria

Här blev jag upplyft på min faders arm.
Här blev jag vaggad trygg i moders famn.
Här nötte jag mina första skor.
Här har jag min syster och min bror.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Såg ett ansikte, en döende man.
Lärde mig att lyssna, att älska mitt land.
Livet är ett strövtåg, en öken och en äng.
Det som frös det dog, gör våren grönt igen.

Här lever jag i frihet.

Högt flyger örnen, min frihet är att se.
Allt jag älskar, vill jag återge.
Sjöars glitter, kust till fredens hav.
Det är mitt arv, som den gamle gav.

Här lever jag i frihet.

Här lever jag i frihet.
Citera
2006-07-22, 11:11
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Men topic var varför dom aldrig fick plats i media? Att dom sålde bra är en annan sak. Skulle dom ha haft bättre framgång i dag t.ex?

Min uppfattning är att de fick rätt mycket uppmärksamhet innan PK-reflexen slog till, som inte var lika känslig hos media på den tiden.

Idag skulle knappast ett raggarliknande pubpunkband från Nyköping få sådan uppmärksamhet.

Förresten var det gött höstterminen -93, innan PK-drevet satte igång, när det var helt acceptabelt att sätta på en kassett UT i skolan på bild- och idrottslektioner, och alla tyckte det rockade. Det var tider!!
Citera
2006-07-22, 11:24
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Men topic var varför dom aldrig fick plats i media? Att dom sålde bra är en annan sak. Skulle dom ha haft bättre framgång i dag t.ex?

De fick ju, som andra också sagt, grymt mycket plats i media. Utan den hade de knappast sålt så mycket som de gjorde. Topic är mao fel eftersom de aldrig blev utfrysta.

Däremot så slutade de vara en nyhet eftersom få musiker fått så mycket press i svensk media och ingen kan koka soppa på en spik i all evinnerlig tid.
Citera
2006-07-22, 11:34
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
De fick ju, som andra också sagt, grymt mycket plats i media. Utan den hade de knappast sålt så mycket som de gjorde. Topic är mao fel eftersom de aldrig blev utfrysta.

Däremot så slutade de vara en nyhet eftersom få musiker fått så mycket press i svensk media och ingen kan koka soppa på en spik i all evinnerlig tid.
Men jag tror aldrig att jag har hört dom spelas i riksradion. Så där var dom dödskallemärkta tyvärr.
Citera
2006-07-22, 11:53
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p

Nog hade dom väl eget material också?
Fäderneslandet, besten, blå brigader, till kriget, en konungs död, med mera...
Riktigt bra låtar, fast var länge sedan jag lyssnade på Thule, man blir lätt anklagad för att vara rasist, och sånt orkar jag inte... Sjukt!
Citera
2006-07-22, 11:54
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tror att det naturligtvis var så att media undvek UT därför att de associerades med nynazism som var ganska hett vid tidpunkten. Jag håller med om att texterna egentligen var väldigt långt ifrån nazistiska men deras publik bestod av 99.7% hailande skinnskallar. Jag minns det som igår, alla dessa inslag på TV om UT där något kamerateam smög sig in på konserterna och filmade. Man såg knappt scenen på grund av alla armar i luften.
Så även om UT inte var officielt invandrarfientliga så var nog allt det här en cool image för dem som de inte gjorde ett skvatt för att tvätta bort.
Jag minns t ex att Nordman vid något tillfälle blev anklagad för att vara nynazist pga sin fornnordiska stil. Om jag inte minns fel så hade karln t om figurerat i sådana kretsar innan sin musikkärriär. Nordman proklamerade däremot högt och ljudligt att han tog helt avstånd från sådana åsikter och
han slapp bli korsfäst av media.

Om man nu håller med om ovanstående filosofi om UT så kan man ju också på något sätt förstå radio och tv. De kan helt enkelt inte börja spela musik som är så starkt förknippat med nynazism.

Men sedan tror jag också att UT kom i en tid där hårdrock, punk och distade gitarrer var bortglömda. Jag minns att i början på nittiotalet var musikscenen relativt mättad av svulsiga band som Guns N Roses och Metallica. Den sista sucken som rockgenrén drog var grunchen med Nirvana och company.
Sedan invaderades vi av britternas jävla gitarrpop med Oasis i täten. Musikklimatet blev helt enkelt annorlunda, hårdrock var ute. En hel del techno blev populärt också, man skulle gå på rejvfester minns jag.
Så om man bortser från den politiska stämpel som UT förknippades med så tror jag att deras musik var helt fel i tiden. Om UT hade sjungit om drakar och demoner istället, eller olycklig kärlek så hade inte en jävel lyssnat på dem.
De sålde ett budskap som var många gånger större än deras musik.

Nu är den alternativa rockscenen ganska stor igen. Sweden Rock Festival hade aldrig funkat 1993. De hade kanske lyckats musikaliskt bättre med sin musik nu. Å andra sidan verkar nazivågen vara extremt mycket mindre nu, det var länge sedan jag såg några skinnskallar vid helikopterplattan. De hade förmodligen inte fått lika mycket respons på sitt budskap.

Jag menar, det krävdes ändå en ansenlig mängd hailande nassar för hajpa Ultima Thule.
Citera
2006-07-22, 11:56
Medlem
Siden-Carlssons avatar
För att dom sög? Herregud, även om man bortser från texterna och allt som omgav bandet så fanns det ju inte en enda anledning att spela dem på radio eller i TV. Lyssna på deras lustmord av nationalsången och "Nu grönskar det" så förstår ni varför. Jebus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in