2026-07-28, 10:58
Medlem
Utöver risken för böter som redan påpekats så finns ju också en risk att barnet drabbas negativt av att komma in senare i klassen än de andra barnen. För en sexåring är det en stor grej att börja i skolan och att lära sig samspelet med jämnåriga och pedagoger.

Skolbarn har väl typ 14 veckor lov sammanlagt per läsår, så det borde inte vara supersvårt att ta semester när barnen har ledigt.
Citera
2026-07-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

Oavsett ålder säger du. Ok, du tar ditt ansvar som förälder och boka resor då barnet är ledigt från skolan. Barnet kommer ändå att missa en del skoltid pga sjukdom så du behöver inte bygga på med mer frånvaro genom resor. Det finns en hel del veckor då barnen är lediga från skolan. Prioritera barnet istället för dig själv.
Citera
2026-07-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
först från förstaklass, inte FÖRSKOLEklass.

När börjar skolplikten?
Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då ett barn fyller sex år.

Källa: 7 kapitlet 10 § skollagen.

De missar dock inget under en vecka i förskoleklass, inte många timmar om dagen de har skola.
Det beror nog på lärare/rektor hur mycket regler de vill implementera bara för att visa att det kommer att vara så resten av skoltiden.

Har inte bett om ledighet, men tänker att om jag någon gång gör det och får avslag tänker jag inte nöja mig med att det är skolans policy då det är tydligt att rektorn ska ta alla beslut utifrån individuell prövning. Då behöver hen redovisa för på vilket sätt mitt barn inte klarar av att vara borta.
Citera
2026-07-28, 11:10
Medlem
Citat:
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?
Säg att ungen är sjuk och åk vafan
Citera
2026-07-28, 11:24
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Ni har ju redan bokat resan utan att bry er ett skit. Varför fråga nu?
Citera
2026-07-28, 11:33
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så länge det är skolplikt, så måste man ansöka. Och skolplikten börjar vid 6 års ålder.

Ett nej hade väl räckt att skriva? Mongo
Citera
2026-07-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur gör du själv om du inte får semester när du bokat in en reda?

Man planerar in en veckas halsfluss helt enkelt.
Eller någon kräksjuka.
Citera
2026-07-28, 11:45
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Obegripligt att så många sitter och försvarar beteendet och att ljuga ihop en sjukdom.
Semestra på barnens sommarlov istället.
Låt ungarna gå i skolan då undervisningen pågår.

/VV
Citera
2026-07-28, 11:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Hur blåst får man bli??
Planera en resa när ungen ska gå i skolan???
Planera en resa när du själv jobbar istället!!! Ljug rätt ut om att du är hemma och är sjuk!!
Vedervärdigt.

/VV
Citera
2026-07-28, 11:52
Medlem
irrelevants avatar
Herre gud, vad fan är problemet med att barnet missar nån vecka eller två? Det är väl bara att ta med sig läroplanen och se till att barnet läser ikapp, gör läxorna osv? Låter otroligt skitnödigt, typiskt svenskt regelstiftande a la "om en får göra det kommer alla göra det och då blir det problem". Samma grej med karensdagar, helt jävla sinnessjukt vad svenskar är hunsade. Vuxna människor har får inte bestämma över sina egna liv, fy fan.

Är så otroligt lycklig att jag inte bor i Sverige längre. Empatilös, förmyndigande, otrevlig och oflexibel jävla ankdamm är vad det är. Vidrigt och själlöst.
Citera
2026-07-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Utöver risken för böter som redan påpekats så finns ju också en risk att barnet drabbas negativt av att komma in senare i klassen än de andra barnen. För en sexåring är det en stor grej att börja i skolan och att lära sig samspelet med jämnåriga och pedagoger.

Skolbarn har väl typ 14 veckor lov sammanlagt per läsår, så det borde inte vara supersvårt att ta semester när barnen har ledigt.
Håller med till 100%! Mitt barn har nu slutfört sina 13 år i skolsystemet och jag kan ärligt säga att tiden fram till höstlovet i förskoleklass respektive första året i gymnasiet varit de absolut viktigaste månaderna att närvara vid på grund av att det är under den tiden vänskapsband knyts och kompisgrupper bildas samt att pedagogerna jobbar på olika sätt för att få ihop gruppen och se till att klassen fungerar som enhet. Att åka bort en vecka i det skedet är minst sagt oklokt och att göra sitt barn en björntjänst. Mitt barn skulle förmodligen ha vägrat åka bort just för att det händer så mycket som är nytt och spännande. Men du är vårdnadshavare och fattar beslut som du vet är till gagn för ditt barn.
Citera
2026-07-28, 11:59
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:

Är det bara några dagar som barnen behöver va borta är det bättre att sjuka. Är det en vecka så tar vi ledig. Skulle dom neka är det bara att ringa rektorn och säga att man jobbat mycket och behöver ta igen tiden med barnen. Det är inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in