2026-07-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mother-knows-best
Håller med till 100%! Mitt barn har nu slutfört sina 13 år i skolsystemet och jag kan ärligt säga att tiden fram till höstlovet i förskoleklass respektive första året i gymnasiet varit de absolut viktigaste månaderna att närvara vid på grund av att det är under den tiden vänskapsband knyts och kompisgrupper bildas samt att pedagogerna jobbar på olika sätt för att få ihop gruppen och se till att klassen fungerar som enhet. Att åka bort en vecka i det skedet är minst sagt oklokt och att göra sitt barn en björntjänst. Mitt barn skulle förmodligen ha vägrat åka bort just för att det händer så mycket som är nytt och spännande. Men du är vårdnadshavare och fattar beslut som du vet är till gagn för ditt barn.

Tack för uppbackningen! Alla barn är förvisso olika, men min erfarenhet är också att i den åldern så är den stora utmaningen för många barn att bli trygga i ett helt nytt sammanhang. Som förälder kan man inte styra över vilka pedagoger som kommer ansvara för ens barn eller hur klassen ser ut och fungerar, men förutsättningarna för att ens barn kommer in i klassen på ett bra sätt ökar nog i de flesta fallen om barnets skolgång inleds samtidigt som resten av klassen.
Citera
2026-07-28, 12:08
Medlem
Man ber aldrig om ledighet
Man sjukskriver barnet
Tänk lite
Citera
2026-07-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBenes
När börjar skolplikten?
Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då ett barn fyller sex år.

Källa: 7 kapitlet 10 § skollagen.

De missar dock inget under en vecka i förskoleklass, inte många timmar om dagen de har skola.
Det beror nog på lärare/rektor hur mycket regler de vill implementera bara för att visa att det kommer att vara så resten av skoltiden.

Har inte bett om ledighet, men tänker att om jag någon gång gör det och får avslag tänker jag inte nöja mig med att det är skolans policy då det är tydligt att rektorn ska ta alla beslut utifrån individuell prövning. Då behöver hen redovisa för på vilket sätt mitt barn inte klarar av att vara borta.

Det beror nog på barnets fallenhet för studier samt dess ålder huruvida en veckas frånvaro har någon inverkan på skolresultaten. Så länge som du som förälder tar ansvar för att ditt barn tar igen den kunskap han eller hon eventuellt missat under sin ogiltiga frånvaro utan hjälp från skolan är det ok. Problemet är enligt många skolor att elever och föräldrar förväntar sig att eleven skall få hjälp att komma ikapp. Är man ogiltigt frånvarande på gymnasiet måste skolan anmäla detta till CSN vilket kan leda till indraget studiebidrag.
Citera
2026-07-28, 12:14
Medlem
Pripps0.0s avatar
Märkligt lång tråd för att svara på frågan vad man får göra med sina EGNA barn. Vi får inte ens välja hemundervisning, utan måste skicka ungarna till dagis och skola så tidigt som möjligt för indoktrinering i den heliga värdegrunden som är full av lögner. De slår i oss att "man äger inte sina barn", men nog f-n äger jag MINA barn mer än staten iallafall.

Åk på semester. Trixa inte med en massa lögner. Markera att det är du som bestämmer.
Citera
2026-07-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?
Skolans regler ska gälla ditt barn också. Om alla skiter i reglerna blir det kaos. En orosanmälan är på sin plats. Hoppas Socialen tar din unge
Citera
2026-07-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Märkligt lång tråd för att svara på frågan vad man får göra med sina EGNA barn. Vi får inte ens välja hemundervisning, utan måste skicka ungarna till dagis och skola så tidigt som möjligt för indoktrinering i den heliga värdegrunden som är full av lögner. De slår i oss att "man äger inte sina barn", men nog f-n äger jag MINA barn mer än staten iallafall.

Åk på semester. Trixa inte med en massa lögner. Markera att det är du som bestämmer.

Det handlar inte om vem som äger barnen. Det handlar om att vi som vuxna och föräldrar förväntas föregå med gott exempel och visa våra barn hur samspelet fungerar i vårt samhälle.

”Gör din plikt, kräv din rätt” är en rätt bra grundläggande princip. Mitt barn fick lära sig från första början att man kommer i tid, har med sig rätt utrustning för aktiviteten ifråga samt deltar aktivt och gör sitt bästa. Idag har vederbörande utvecklats till en ung vuxen med bra värderingar och förmåga att själv fatta väl avvägda beslut avseende frånvaro etc.

Vi har aldrig åkt på semester utanför loven. Det har kostat lite mer såklart men tro mig, när betygen skall sättas längre fram vill du inte vara på lärarnas shit list över föräldrar som agerar självsvåldigt och tar sig ledigt när det passar den egna plånboken. Tänk om och tänk på ditt barns bästa istället för din egen plånbok. Har man inte råd att åka när barnen är lediga kanske man skall låta bli att åka?
Citera
2026-07-28, 12:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

Ni åker ändå. Är det bara en vecka så sjukanmäl.

Är det mer så får ni göra som romerna som vägrar gå i skolan.

- Vi har varit i Tyskland. Släkting som är svårt sjuk, så vi var tvungna att åka ner.
Citera
2026-07-28, 12:38
Medlem
LuiLuis avatar
Det finns de som har fått vite pga att de skiter i skolplikten särskilt då resor beställs medvetet strax efter lov pga priset.
Har ni råd att ta konsekvensen, så åk. Annars inte.
Enkelt.
Citera
2026-07-28, 12:38
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mother-knows-best
Det handlar inte om vem som äger barnen. Det handlar om att vi som vuxna och föräldrar förväntas föregå med gott exempel och visa våra barn hur samspelet fungerar i vårt samhälle.

”Gör din plikt, kräv din rätt” är en rätt bra grundläggande princip. Mitt barn fick lära sig från första början att man kommer i tid, har med sig rätt utrustning för aktiviteten ifråga samt deltar aktivt och gör sitt bästa. Idag har vederbörande utvecklats till en ung vuxen med bra värderingar och förmåga att själv fatta väl avvägda beslut avseende frånvaro etc.

Vi har aldrig åkt på semester utanför loven. Det har kostat lite mer såklart men tro mig, när betygen skall sättas längre fram vill du inte vara på lärarnas shit list över föräldrar som agerar självsvåldigt och tar sig ledigt när det passar den egna plånboken. Tänk om och tänk på ditt barns bästa istället för din egen plånbok. Har man inte råd att åka när barnen är lediga kanske man skall låta bli att åka?
”Gör din plikt, kräv din rätt” fungerade bra i en annan tid, idag bör barnen lära sig mer om civil olydnad, sunt förnuft och logik. Baren ska lära sig att tänka självständigt, inte gå på led. Inte lära sig värderingar vi inte godkänt.

Läraren kan lätt förbereda lite läxor så att eleven inte halkar efter. Lite merjobb blir det ju, men barnet kommer hem med kunskaper som kan föras vidare i klassen på t ex. geografilektioner osv.

Allt ska gå enligt mall idag och inga avvikelser får förekomma, inte ens de positiva. Stelt och tråkigt blir det.
Citera
2026-07-28, 12:40
Medlem
Clint.Ruins avatar
Avboka resan och boka i stället en resa under någon av de många loven istället, om ni nu måste dit.

Jävla wt-beteende, ”jamen jag spar ju xxx kr på att åka i september i stället för i juli”.
Citera
2026-07-28, 12:46
Medlem
Om skolan nekar så får ni ju såklart böja er för det! Inget annat är rätt.

Men varför inte inackordera glinen hos mormor eller farmor en vecka istället?
Det brukar barn tycka är kul. Farmor/mormor också. Och ni kan njuta av en riktig semester utan snorungar. Dricka ouzo till frukost, knulla hur och när ni vill, och sova bort hela dagen i en solstol.
Citera
2026-07-28, 12:49
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Skolans regler ska gälla ditt barn också. Om alla skiter i reglerna blir det kaos. En orosanmälan är på sin plats. Hoppas Socialen tar din unge

Kommer inte hända. Då har soss en backlog på att omhänderta några tusen romska barn som
har över 50 % frånvaro trots att dom går i egen romsk skola.
Noll barn tagna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/romsk-profilklass-laggs-ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in