2026-07-28, 10:06
Medlem
Sixten00s avatar
Jag har hört från lärare att det alltid innebär extraarbete med att ta fram och följa upp arbetsuppgifter för elever som ska vara frånvarande från skolan. Rektorn kanske nekar ledighet för att inte belasta sin personal än mer än vad som är fallet. Eller så hänger eleven inte riktigt med i skolan och det är direkt olämpligt med ytterligare frånvaro. Och det är väl detsamma för lärarna, de kan väl inte vara lediga under terminen och "tvingas" till att resa när priserna är höga.

Jag tycker föräldrar i allmänhet tappat bort sina skyldigheter gentemot sina barn och kan vara rätt fräcka att ställa krav på att skolan ska anpassa sig efter deras behag. De har väl tillräckligt långt sommarlov för att kunna åka iväg på lovtider, och det finns ju fler lov.

Man kan ju ställa sig frågan hur det skulle se ut om föräldrarna skiter i om de inte får semester just de veckor som de begärt det. 😄
Citera
2026-07-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?
Hur tänker man när man bokar resa i september. Åk när det är lov eller skit i det. Vi har skolplikt i Sverige.
Citera
2026-07-28, 10:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

Skolor brukar vara hårdare när det gäller provperioder ex vid nationella prov. De kan neka ledighet men det finns inte så mycket verktyg för dem att förhindra någon ändå. Men ligger barnet inte efter i skolan så ska man ta med sig studiematerial efter dialog med lärare så de kan läsa lite medans de är borta. Däremot så om du redan har mycket frånvaro och barnen är äldre så kan det påverka barn/studiebidrag vid för mycket frånvaro och diskussioner med skola/socialtjänsten
Citera
2026-07-28, 10:26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag har hört från lärare att det alltid innebär extraarbete med att ta fram och följa upp arbetsuppgifter för elever som ska vara frånvarande från skolan. Rektorn kanske nekar ledighet för att inte belasta sin personal än mer än vad som är fallet. Eller så hänger eleven inte riktigt med i skolan och det är direkt olämpligt med ytterligare frånvaro. Och det är väl detsamma för lärarna, de kan väl inte vara lediga under terminen och "tvingas" till att resa när priserna är höga.

Jag tycker föräldrar i allmänhet tappat bort sina skyldigheter gentemot sina barn och kan vara rätt fräcka att ställa krav på att skolan ska anpassa sig efter deras behag. De har väl tillräckligt långt sommarlov för att kunna åka iväg på lovtider, och det finns ju fler lov.

Man kan ju ställa sig frågan hur det skulle se ut om föräldrarna skiter i om de inte får semester just de veckor som de begärt det. 😄

Har en släkting i England och där kan skolan kontakta om de är riktigt jävliga olika myndigheter så att ditt barn kan bli nekad utresa ur landet. Det har inte hänt släktingen när de rest någon vecka under skoltid med det är en möjlighet för skolorna där
Citera
2026-07-28, 10:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00

En bekant var med barnen i Thailand bra länge(par månader). Där fanns det en skola som de kunde gå i och barnen gick där. Vet inte om det var en "svensk" skola eller internationell skola.
Citera
2026-07-28, 10:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Det hade varit önskvärt med läroplikt istället för skolplikt i Sverige.

Har inte själv rest iväg på skoltid men vet andra som har gjort det och det blev inga konsekvenser av det.
Citera
2026-07-28, 10:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Om skolan nekar och ni åker ändå så lär du barnen att bryta mot regler.
Hur ska du då lära dem vad som är rätt eller fel?

Åk på barnens lov och att före du bokar resa fått lov till ledighet från arbetet.
Citera
2026-07-28, 10:33
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
En bekant var med barnen i Thailand bra länge(par månader). Där fanns det en skola som de kunde gå i och barnen gick där. Vet inte om det var en "svensk" skola eller internationell skola.

Jag känner en som jobbat på skola i Thailand. Eleverna som kom dit stannade mellan två veckor upp till en termin och var i olika åldrar och hade hunnit olika långt och hade olika läromedel. Lärarna på hemmaplan kunde i vissa fall alltså ge eleven uppgifter för en hel termin i förväg.

Jaha, nu ska vi lära oss enkla ekvationer. Nähä, jaså du som sitter där pluggar treans multiplikationstabell och du jobbar med att lära dig procenträkning och du jobbar med att lära dig division. Blir det bra så?
Citera
2026-07-28, 10:41
Medlem
Citat:

Man ansöker om ledigheten INNAN man bokar resan eller lägger resan på lov.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2026-07-28, 10:53
Medlem
De är vid nationella prov man inte får ledigt. Tror i övrigt inte så många blir nekade för 1 vecka.
I förskoleklass är det definitivt ingen risk.
Citera
2026-07-28, 10:55
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Gör som du själv gör på jobbet, sjukskriv dig.

Jag har 5 barn, förskoleklass gör absolut ingenting man kan missa vilka dagar som helst, hela lågstadiet är egentligen ganska relaxat, självklart tar man och semestrar en vecka senare och sparar 25.000 kr på priset.

Felet är egentligen resebolagen som 3-dubblar priset under lov. Jag har sett sportlovsveckor för 80.000 kr för fyra personer.
Citera
2026-07-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindratina
Det här är ju rena rama galenskapen,förskola!Som föräldrarvmåste man väl själv få bestämma och ta ansvar för sitt barn.Ska staten bestämma allt,liknar ju ngn.diktaturstat,Kina,Sovjet osv.Helt galet!Är själv förskollärare men sånt här ställer jag inte upp på!
Håller delvis med. En 6-åring som är borta 5 dagar borde inte vara några problem, och jag tror att det skulle beviljas.
Problemet är att en del föräldrar är idioter som äventyrar sina barns utbildning och åker på resor flera gånger per år och skiter i vad skolan invänder.
Så, därför blir regelverket anpassat efter dessa idioter och följdaktligen drabbar det som vanligt alla oss normala som fattar att man inte använder skolan som nåt hotell.
Dessa föräldrar är väl samma personer som sätter arbetskamrater i skiten genom ständiga "sjuk"skrivningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in