2026-07-28, 07:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Har ett barn som är 6 år och ska börja förskoleklass. Vi har bokat en resa till Grekland i slutet av september. Jag har hört att skolorna är väldigt svåra att få ett godkännande att åka på semester.

Skit i barnets ålder. Oavsett ålder för barn. Hur gör ni om ni vill åka utomlands en vecka och skolan skulle säga nej till det. Åker ni ändå då? Ställer ni in resan?

En vecka ska inte vara några problem, särskilt inte för en 6-åring som inte ens går i riktig skola. Det är värre i högstadiet där de har en massa prov och måste ta sig in till gymnasiet på betygen.

99/100% kommer du få beviljat. Annars åker ni ändå, så klart. Skolan kan inte göra något. Ditt barn har inte ens skolplikt än!
Citera
2026-07-28, 07:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Inge aning faktiskt. Likväl skolplikt. Barnen ska läras från tidig ålder att ansvar ska tas.
Men..jag tror nog att det går bra i TS:s fall.
Såklart de ska, men samhällskontraket är brutet och det var inte folket som bröt det.
Citera
2026-07-28, 07:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Inge aning faktiskt. Likväl skolplikt. Barnen ska läras från tidig ålder att ansvar ska tas.
Men..jag tror nog att det går bra i TS:s fall.

Barn som går i förskoleklass har inte skolplikt!

Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Barnen har skolplikt. Ni åker, barnet stannar hemma hos barnvakt.

Se ovan
Citera
2026-07-28, 07:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Barn som går i förskoleklass har inte skolplikt!

Jo.
Citat:
Nästan alla barn har skolplikt från och med sex års ålder.
https://www.skolverket.se/styrning-och-ansvar/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning
Citera
2026-07-28, 07:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jo.

först från förstaklass, inte FÖRSKOLEklass.
Citera
2026-07-28, 07:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jo.

https://www.skolverket.se/styrning-och-ansvar/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning

OM DE GÅR I ETTAN VID SEX ÅRS ÅLDER JA!
Idiot.
Citera
2026-07-28, 07:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
OM DE GÅR I ETTAN VID SEX ÅRS ÅLDER JA!
Idiot.

Jag tar på mig dumstruten som har läst fel
Citera
2026-07-28, 07:10
Medlem
Vad man gör är att man ringer o sjukanmäler barnet, vad det är för sjukdom behöver man inte berätta.

Det kan handla om stress, problem med andra barn i skolan osv, detta tvingar inte någon o sitta hemma medans man går på sin återhämtning, barn liksom vuxna har rätt till 7dagar utan intyg, o ingen som får utreda i efterskott.

Genom detta kan inte skolan göra något o saken o skollagen är lika tandlös, sjukanmäl barnet o du slingra dig runt skollagen mycket enkelt, liksom våra invandrare lärt oss, använd systemet rätt.
Citera
2026-07-28, 07:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag tar på mig dumstruten som har läst fel

Tack och lov att du kan erkänna ditt fel. Skolplikt har alltid börjat från ettan.
Citera
2026-07-28, 07:52
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Bra att höra att det finns vettiga lärare och förskolelärare, (det visste jag såklart men) du har helt rätt. Det är helt orimligt. Särskilt idag när det faktiskt finns hur mycket möjligheter som helst att få utbildning via teknologi, eller för skolor att ladda upp precis allt material som är väsentligt för "skolplikten", lektioner med mera, och vad ett barn eventuellt missar genom en utlandsresa, och mycket enkelt skulle kunna få all info ändå, samt fördjupningar som inte hinns med för att allas tempo för inlärning, intressen osv inte är samma. (Lägg till olika lärares kunskapsbas, specialområden och förmåga att lära ut som ju också varierar) Men det vill man ju inte...Kanske vill man inte visa föräldrar allt vad man lär ut till ungarna, brister i kunskap, metoder och hmm..kanske inte minst "annat" (t.ex. ohederlig, dissonant "värdegrundsindoktrinering" med som många föräldrar inte vill lära sina ungar (?) men som verkar påtvingas lite överallt i "västs" skolsystem & indoktrinering dessa dagar... 🤔

"Du gamla du fria!"

Låter mer rimligt, men fasen man vet aldrig lägre hur långt de kan gå. Såg länken om artikeln med 82000 i böter t.ex. för att ha åkt på semester(?!) mer än stört. Bara ladda upp allt väsentligt för skolplikten och mer därtill för fördjupning med mera online - borde inte vara några problem för skola/utbildning, stat i ett land att göra..Om det inte pågår ohederligheter i indoktrineringen/skolplikten dvs... 🙄

Du kanske ska sluta tro på att skolan och lärarna vill hjärntvätta ungarna. Lär dig söka information istället.

Allt barnen lär sig i skolan finns i läroplanen och den är på skolverkets hemsida

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.skolverket.se/download/18.11f7c7851925054d8c642/1727947566208/pdf13074.pdf&ved=2ahUKEwjN_dj51fSVAxXBGRAIHc9VBE8Q FnoECBAQAQ&sqi=2&usg=AOvVaw0em2W5kdiq1GIuf2taUGWN
Citera
2026-07-28, 08:02
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad man gör är att man ringer o sjukanmäler barnet, vad det är för sjukdom behöver man inte berätta.

Det kan handla om stress, problem med andra barn i skolan osv, detta tvingar inte någon o sitta hemma medans man går på sin återhämtning, barn liksom vuxna har rätt till 7dagar utan intyg, o ingen som får utreda i efterskott.

Genom detta kan inte skolan göra något o saken o skollagen är lika tandlös, sjukanmäl barnet o du slingra dig runt skollagen mycket enkelt, liksom våra invandrare lärt oss, använd systemet rätt.

Exakt och anmäl även vab så får du betalt för att resa på semester med ungen och behöver inte spendera semesterdagar.
Citera
2026-07-28, 08:11
Medlem
santos_devilles avatar
Barnet är sjukt och hemma en vecka!

Hej vi har blivit drabbade av magsjuka. Lilla Lena stannar hemma några dagar. Jag hör av mig dagen innan när det blir förändringar och hon kommer tillbaka.

Hej Lenas pappa Lennart här. Lena är friskare men nu är jag och Agneta sjuka så hon får blir hemma resten av veckan så att hon inte smittar några andra barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in