Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,90%
51 röster
Nej
30,97%
48 röster
Mycket hårdare krav
36,13%
56 röster
2026-07-28, 02:34
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det är artonårsgräns här, så bara femton år jag inte. Jag är inte heller tidigare eller för närvarade medlem i MUF.

Jag fann vissa brister i ditt resonemang som du motiverade förbud och reglering med, så jag bemötte dessa. Vad som får dig att vända dig mot mig personligen vet jag inte.

Ad hominem. Ett argument riktat mot personen snarare än argumentet; det där tycker du bara för att du är A. Jag ser likheter mellan detta argumenationsfel och ditt svar till mig.

Jomenvisst, och du är också en sån person som drar upp latinska namn på formellt logiska fel och tycker att du är den smartaste människan i universum för att du vet de latinska namnen på de formellt logiska felen...

Du ligger faktiskt på samma intellektuella nivå som en femtonårig MUF-tönt. Oavsett om du gillar det eller inte. Det är inte personangrepp, bara en faktisk utvärdering om hur verkligheten ser ut!
Citera
2026-07-28, 07:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jomenvisst, och du är också en sån person som drar upp latinska namn på formellt logiska fel och tycker att du är den smartaste människan i universum för att du vet de latinska namnen på de formellt logiska felen...

Du ligger faktiskt på samma intellektuella nivå som en femtonårig MUF-tönt. Oavsett om du gillar det eller inte. Det är inte personangrepp, bara en faktisk utvärdering om hur verkligheten ser ut!
Försvarar du fortfarande din utfästelse om att någon som går till fots är moraliskt överlägsen en elsparkcyklist just pga avsaknaden av elsparkcykel hos fotgängaren?
Citera
2026-07-28, 07:27
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag tycker att det har fungerat som väntat med frihet under ansvar. Det har fungerat bra, även om det har inträffat en del olyckor. En ökad reglering garanterar inte färre olyckor, för man blir liksom inte en skickligare förare när man begränsas av regler. Kanske blir det rentav fler olyckor, men då med andra fordon.

Så är det, ofta införs saker trots att man vet hur det kommer att gå. Beror väl på hur regleringen ser ut men så är det ju.
Citera
2026-07-28, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Fast problemen flyttas bara. Jag har inga problem med dem sedan man löste parkeringsröran. Du kan inte ens låsa upp en sån där utan att identifiera dig.

Trams, göm dig i ett kuddrum om du är så rädd. Vi andra vill leva och transportera oss smidigt innan vi dör.
Du vill fylleköra hem från krogen och ignorerar därmed alla faktiska problem hyrsparkcyklar innebär, gotcha. Jag accepterar ditt medgivande att jag har rätt i alla punkter iom din avslutande halmgubbe.
Citera
2026-07-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
1. Inför en åldersgräns på 18 år. (Eller 15 år med moppekort, eller nåt.)

2. Förbjud uthyrning av elsparkcyklar. (Voi o.s.v.)

Då skulle vi nog se en minskning av problematiska olyckor med typ 80-90% skulle jag tro.

Såg en tysk på en Voi krocka med en annan, framförvarande, Voi och ramla av den, senaste i förrgår.

Tror inte på detta.

Citat:
Olyckor och skador med elsparkcyklar är vanligast bland unga personer. Nästan hälften av de som skadas allvarligt är under 25 år, och en fjärdedel av alla skadade är barn under 18 år.

Bara en fjärdedel av de som skadar sig är under 18 år.

När det gäller dödsolyckor så är det främst äldre - t ex i denna sammanställning i Östersund:

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-dog-i-elsparkcykelolycka-polisutredning-inledd

50, 25 och 40 år.

Folk "stör" sig på att unga åker elsparkcykel - men de unga har oftas hjälm och är unga så de skadar sig inte värre än de som cyklar.
Citera
2026-07-28, 08:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Omröstning tillagd, den är öppen dvs alla kan se vad du röstar på.
/Moderator
Citera
2026-07-28, 09:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Folk "stör" sig på att unga åker elsparkcykel - men de unga har oftas hjälm och är unga så de skadar sig inte värre än de som cyklar.
Ja jag stör mig på när jag är ute och går eller tränar på trottoarer och gångbanor när ungar utan omdöme kör i hög hastighet förbi mig. Jag kan tänka mig vad som händer om man blir påkörd.
I nerförsbackar går de betydligt snabbare och utgör ett hot mot andra.
Uppskattningsvis i 30-40 km/h

Jag vill inte bli ihjäl körd eller skadas allvarligt för att de inte visar hänsyn.
Aldrig plingar på ringklocka utan kommer nästan ljudlöst bakom. De som kommer mot mig kan jag enkelt väja lite för men de som kommer bakifrån märker man inte före de kör förbi.

Jag skiter i om de kör ihjäl sig själva men jag vill inte bli offer.
Nej jag har aldrig lurar i öronen för jag vill höra vad som händer i omgivningen.

Hoppas det införs begränsningar så de stängs av om man kör fortare än 20 km/h och att de måste vänta typ 5 minuter innan de kan starta igen.
Citera
2026-07-28, 09:16
Medlem
jonterls avatar
Vi borde tillåta starkare moderna elsparkcyklar. Har en vän som kör en fetare modell med lång batteritid som går upp till 60km/h som fungerar hur bra som helst om man bara ska åka en mil eller så. Den är ju hur olagligt som helst, men fattar inte varför. Miljövänligt och praktiskt.

Alla dessa kids som kör hur och varsomhelst verkar problematiskt dock. Så jag ser många av de köra runt verkar nästan allvarliga olycka ligga runt nästa hörn. Inte cyklar de med sina cyklar på samma sätt. De kör bara runt hejvilt och mållöst i cirklar.

Om lagen ska göra något så starkare krav för kidsen, eller att nuvarande lagstiftning verkställs av polisen. Många unga kör på trottoarerna, skiter i hjälm och har ingen uppfattning om sin omgivning.
Samtidigt bör elsparkcyklar som jag nämnde i början vara lagliga. Dock självklar 18-års gräns på dessa varianter.
Citera
2026-07-28, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Folk kan inte ens köra med körkort. Sportcyklister cyklar farligast och värst. Helt hänsynslösa.

Elcyklister är minst ivägen och visar mer hänsyn. Körkort ställer bara till det för de som sköter sig. Nästa steg är yttrande-körkort så att vem som helst inte riskerar att säga någonting dumt.

Sportcyklisterna är otroliga. Absolut farligaste. Akutmottagningar i hela landet är överfulla med människor som skadats av dem. Och de själva tar upp vårdplatser med sin fetma och ångest och hjärtfel efter all träning. De cyklar alltid oerhört fort på cykelbanorna, säkert 50-60 km/h men när de cyklar på vägen då skall det cyklas långsamt och i bredd så man inte kan köra om dem. Sjukt mycket utsläpp bidrar de också med, kedjeolja som droppar och gummipartiklar i mängder från däcken. Utöver allt detta har de tighta kläder som förargar. Bättre om de tog bilen till jobbet och gymmet.
Citera
2026-07-28, 10:27
Medlem
Den svenska modellen brukar traditionellt vara att införa regler för att vara behörig till ett fordon som är så krångliga och dyra att man tappar lusten att framföra fordonet. Och jag hyser inga förhoppningar om att det kommer att bli annorlunda den här gången. Det räcker med att införa en åldersgräns på 18 år, ungefär som Grekland har gjort.

Den största andelen dödsfall kommer inte på det sätt man kan tro. Dietister över hela landet kommer att upptäcka att fetman ökar explosionsartat när man i allt större utsträckning väljer bort vardagsmotionen. Och med den så följer alla livsstilssjukdomar, framförallt diabetes, problem med leder, cancer osv.
Om en vuxen man/kvinna tar det beslutet så är det hens egna val.

För övrigt borde tunga motorcyklar totalförbjudas.
Citera
2026-07-28, 10:28
Medlem
HomoDeuss avatar
Ta bort dem helt. Lär ungar att gå. Inte nog med att nya generationer blir korkade av sociala medier och internet, ska de bli funktionellt handikappade med?
Citera
2026-07-28, 10:28
Medlem
Sunimods avatar
Hoppas Transsportstyrelsen ser till att vi gående återfår våra trottoarer och gångvägar fria från all skit som framförs där men inte är tillåtna.

Alltså:
el sparkcyklar
cyklar
el cyklar
Andra fordon som ej har rätt att vara där.

Men det är redan förbjudet.
Cykla på trottoarer och gångbanor är 500 kr i böter men troligen aldrig någon som fått betala.
Samma gäller för elcyklar och elsparkcyklar

Dessa fordon ska köra på cykelbanan eller på bilvägen om cykelbana saknas.

Höj böterna till 10 000 kr och poliser som tar tag i skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in