Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,90%
51 röster
Nej
30,97%
48 röster
Mycket hårdare krav
36,13%
56 röster
2026-07-27, 18:59
Medlem
JustTrollings avatar
1. Inför en åldersgräns på 18 år. (Eller 15 år med moppekort, eller nåt.)

2. Förbjud uthyrning av elsparkcyklar. (Voi o.s.v.)

Då skulle vi nog se en minskning av problematiska olyckor med typ 80-90% skulle jag tro.

Såg en tysk på en Voi krocka med en annan, framförvarande, Voi och ramla av den, senaste i förrgår.
Citera
2026-07-27, 20:01
Medlem
Placeholders avatar
Fler lagar som det inte finns någon som kommer att kontrollera att de efterföljs, idioterna kommer att fortsätta och vanliga människor kommer istället att bli begränsade...

Låt de få gå i 50, köras på vanlig väg i stan, mer watt, hjälmtvång, körkortskrav (ingen nytt typ av körkort, bara vanligt körkort). De stora elsparkarna med mer motor är byggda kraftigare, oftast med fjädring osv och är säkrare att köra.

Det finns redan massor idag som kör till jobbet på olagliga sparkar, det borde finns statistik på om de är mycket osäkrare.
Citera
2026-07-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om det nu är dödsfall och olyckor man vill minska kanske man ska börja med andra fordonstyper som står för en stor del av dödsfallen i trafiken. Nä, men visst ja glömde att det är valår och du vill man inte risker att göra viktiga väljargrupper arga.

Var det inte en undersökning tidigare i år som pekade på att flertalet olyckor sker på privata elsparkcyklar? Vilket företag ska då stå för kostnaden? Borde inte detta även i sådana fall även gälla andra fordonstyper som står för betydligt fler dödsfall och olyckor i trafiken?

Ska joggare också ge signal när dessa gör en "omkörning"? Skulle bli ett väldigt plingande om alla som kör om ska ge signal och till vilken nytta? Flertalet idag går i sin egen värld med hörlurar och om alla skulle ge signal i tid och otid skulle ingen ändå reagera.

Flexikoppel? hur har du tänkt kring säkerheten där? Hur säkerställer du att din hund i drar iväg och fäller en cyklist? Om det är något som borde förbjudas så är det flexikoppel.
Jag tänker så här.
Om jag har min hund lös lär det bli ett jävla liv. Men i trafiken är det bakomvarande som ska uppmärksamma framförvarande att man närmar sig. Som gående är det ett helvete att ha koll både framåt och bakåt samtidigt som ett fordon är utrustat med signalanordning.
Jag ser att du inte gillar signaler så jag förutsätter att du är en av alla klappmongon som inte klarar att använda blinkers på bilen heller.
Ge fan i att blanda in joggare. Jag har inte nämnt dem då de inte är ett problem.

Ge mig chansen att reagera så tar jag mitt ansvar för min hund. Om du däremot kommer i 20km/h helt ljudlöst så är det du som får ont.
Citera
2026-07-27, 20:25
Medlem
Det viktigaste är att polisen verkligen stoppar alla ungar på elsparkcyklar. Vårdnadshavare dom köpt elsparkcykel till sitt minderåriga barn ska kunna hållas ansvariga. Som med trimmade mopeder. Böter/indraget körkort.

Vi bor i en mindre stad. Mitt barn har precis sålt sin (som är laglig, max 16km/h) för alla kompisar har elsparkcyklar som går mellan 25-45. Och jag har kollat modellerna (så mitt barn inte drar en rövare) och det är föräldrarna som köpt dom.

Lika jävla slappt som att låta ungar härja fritt på sociala medier.
Citera
2026-07-27, 20:57
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja gärna el-cyklar
Och dryga böter för den som kör utan körkort.
Då kan man dra in körkortet precis som övriga fordon med krav på körkort.
Och givetvis samma krav på nykterhet som för bil.
Dryga böter till de som kör på trottoarer.

Alltså alla motordrivna fordon förutom handikapphjälpmedel.

Och normal cykel? Dom kör ju på trottoarerna som idioter. Kommer i 40-50 knyck i utförsbacke.
Citera
2026-07-27, 21:22
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Det viktigaste är att polisen verkligen stoppar alla ungar på elsparkcyklar. Vårdnadshavare dom köpt elsparkcykel till sitt minderåriga barn ska kunna hållas ansvariga. Som med trimmade mopeder. Böter/indraget körkort.

Vi bor i en mindre stad. Mitt barn har precis sålt sin (som är laglig, max 16km/h) för alla kompisar har elsparkcyklar som går mellan 25-45. Och jag har kollat modellerna (så mitt barn inte drar en rövare) och det är föräldrarna som köpt dom.

Lika jävla slappt som att låta ungar härja fritt på sociala medier.
Ja, det vore ju bra om polisen faktiskt gjorde sitt jobb någon gång. Om dom inte gör något och det inte blir några konsekvenser så tror både barn och vuxna att det är fritt fram att köra hur som helst.
Citera
2026-07-27, 21:32
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Inte en dag för tidigt.
Jag har bytt småort till större stad och det är ett rent kaos.
Nu är jag inte emot dem då jag själv hyr vid tillfällen. När jag gör det så fortsätter jag vara en bilist och kör utifrån de regler som gäller.
Nu bor jag vid ett av stadens cykelstråk och kör till och från bostaden på huvudled. Ja, huvudled gäller tydligen bara för bilar där även vanliga cyklister verkar ha företräde samt kan köras på valfri sida av vägen.
Vi har även två hundar och går ofta utmed ett gång/cykelstråk i flexikoppel. Detta är förenat med fara när barn och Foodorabud kör i maxhastighet där gående tydligen ska ha full koll bakåt då ringklockan bara fungerar på de kickar jag brukar hyra.

Privatägda kickar/elcyklar är svåra att reglera men polisen skiter fullständigt i dessa redan i dag.
Hyrkickarna däremot.
Här kan man begränsa hastigheten på gångstråk till 7km/h och man kan även göra så de inte ens fungerar utmed gångstråk när det finns alternativa vägar.
Men, det står i varenda app att det är åldersgräns på dem och ändå ser man konstant 2-3 barn på dem.
Detta kan lätt regleras med Bank-ID. Nu förstår jag att företagen är emot detta då barn utan konsekvenstänk är en stor inkomst.

Som att de inte redan är reglerade. i min stad går de i gångfart på torg och mitt i city.,
Citera
2026-07-27, 21:44
Medlem
Zoologens avatar
Man kan bli förbannad över folks brist på trafikvett - hur många gånger har man inte sett två personer på en cykel i rasade fart nedför en backe. Inga skydd eller någonting.
Men det som gör mig minst lika arg är att åkdonen ofta dumpas mitt på trottoarer. Höjden av nonchalans enligt min mening. Som gjort för förbipasserande att snava på.
Citera
2026-07-27, 21:54
Avstängd
Förbudet närmar sig
Citera
2026-07-27, 21:58
Medlem
Man måste vara över 15 år för att få skjutsa någon på cykel och den som blir skjutsad måste vara yngre än 10 år (om jag minns rätt). Det borde innebära att man i princip aldrig ska vara två personer på en elsparcykel. Om man följde det så skulle risken för olyckor minska.

Nästa problem är att elsparkcylister är dumma i huvudet. Just faktumet att man inte äger cykeln innebära att de tror att de kan parkera hur de vill, mitt på cykelbanan eller trottoaren. Att folk är intelligensbefriade är ju svårt att förbjuda. Men det är ju redan idag förbjudet att parkera så att det stör andra trafikanter.

Då det är max 250 W och 20 km/h som gäller så borde polisen göra fler kontroller och beslagta de fordon som är felaktiga.

Kan tycka att 15 årsgräns som en del länder har infört är bra då uppenbarligen yngre barn har ännu svårare att följa regler i trafiken.

Tycker att det är dåligt att många butiker säljer elsparcyklar som inte får användas i trafiken.
Citera
2026-07-27, 22:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Och normal cykel? Dom kör ju på trottoarerna som idioter. Kommer i 40-50 knyck i utförsbacke.
Det finns gott om oansvariga idioter.
Men min åsikt är att motordrivna fordon borde krävas körkort för.
Vi får se vad Transportstyrelsen kommer fram till men blir nog något svagt trams som inte kommer påverka säkerheten.
Citera
2026-07-27, 22:29
Moderator
HelgeBuks avatar
Skärpta regler gör förstås ingen nytta om de inte efterlevs. Redan idag skiter folk i allmänhet i de regler som finns kring elsparkcyklar så det kommer de antagligen fortsätta göra.

Hårdare straff kanske nån då tänker skulle kunna öka efterlevnaden, men om det inte finns resurser för att hårdbevaka dessa fordon kommer risken för att åka fast fortsätta vara väldigt låg.

Det enda jag kan se som möjlighet att minska olycksrisken är att föräldrar slutar ge sina barn såna här dödsmaskiner och att det blir stigmatiserat att åka runt på dem. Några tiktokare som pratar om hur oerhört töntigt det är att åka elsparkcykel skulle säkert ha en mätbar effekt, hur sjukt det än låter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in