Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,90%
51 röster
Nej
30,97%
48 röster
Mycket hårdare krav
36,13%
56 röster
2026-07-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Nej, dessa behöver förbjudas först. En trafikfara när de dräller omkring städer gator och torg. En miljöfara när de försvinner på ett eller annat vis, slås sönder och slängs I sjöar och hav. De är också en enorm miljöpåverkan då de regelbundet behöver kasseras och bytas ut pga slitaget.
Lägg därtill fyllekörningar till och från krogar samt allmänt busåkande på trottoarer och andra ställen avsedda för gående.

Förbjuds uthyrning av elsparkcyklar försvinner nästan alla problem dessa medför.

Fast problemen flyttas bara. Jag har inga problem med dem sedan man löste parkeringsröran. Du kan inte ens låsa upp en sån där utan att identifiera dig.

Trams, göm dig i ett kuddrum om du är så rädd. Vi andra vill leva och transportera oss smidigt innan vi dör.
Citera
2026-07-27, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skadorna är ofta krossade ansiktsben, käkben, tänder. De ramlar med ansiktet före ned i gatan; så vanliga hjälmar hjälper nog inte helt mot dessa skador.
Jag körde min med min mc-hjälm, en adventurehjälm. En sån: https://www.24mx.com/en-us/product/ls2-701-explorer-c-edge-adventure-helmet/PM-4951764

Dels för att jag redan hade den, dels för att jag åkte på vintern vilket var svinkallt redan i 20km/h och dels för att då kan man ha intercom kopplat mot telefonen så kan man flabba i telefon eller lyssna på musik samtidigt samt inbyggda solbrillor i hjälmen
Citera
2026-07-27, 14:34
Medlem
Trots att reglerna är extremt enkla och lättförstådda idag hos Transportstyrelsen så är 95% av de som använder dessa konstigt nog helt inkapabla av att förstå dem, även om man förklarar hur det ligger till.

Upp till 20km/h
Upp till 250 watt kontinuerlig märkeffekt
Om den går fortare än 14km/h och väger mer än 25kg krävs trafikförsäkring (för att fortsatt klassas som cykel får den inte gå snabbare än 20km/h).

Om elsparken har värden över detta så klassas den inte som en cykel, vill man få den klassad som moped gäller andra riktlinjer så som typgodkännande via besiktning och CoC intyg, vilket så gott som ingen gjort eller har.

Men folk tror på fullaste allvar att deras elspark på 10 000 watt som går långt över 20km/h är laglig att köra bara för att de kört den i x antal år, eller att de har bilkörkort, eller att den per automatik klassas som en moped trots den saknar besiktning och CoC intyg.

Det borde införas ett officiellt körkortskrav på dessa, 20-25km/h med starkare motor, krav på hjälm och reg skylt. Allt annat är ej tillåtet och inga hyrsparkar borde tillåtas, enbart privatägda. Så som det är idag fungerar uppenbarligen inte ens i närheten.
Citera
2026-07-27, 14:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Du vill alltså ha körkort på cykel?
Ja gärna el-cyklar
Och dryga böter för den som kör utan körkort.
Då kan man dra in körkortet precis som övriga fordon med krav på körkort.
Och givetvis samma krav på nykterhet som för bil.
Dryga böter till de som kör på trottoarer.

Alltså alla motordrivna fordon förutom handikapphjälpmedel.
Citera
2026-07-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skadorna är ofta krossade ansiktsben, käkben, tänder. De ramlar med ansiktet före ned i gatan; så vanliga hjälmar hjälper nog inte helt mot dessa skador.

Så är det, och vanligt på cyklar med. Framförallt har tillgängligheten och trafikanter ökat, olyckor sker. Det kommer bli bättre.

Hjälmkrav är idioti.
Citera
2026-07-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja gärna el-cyklar
Och dryga böter för den som kör utan körkort.
Då kan man dra in körkortet precis som övriga fordon med krav på körkort.
Och givetvis samma krav på nykterhet som för bil.
Dryga böter till de som kör på trottoarer.

Alltså alla motordrivna fordon förutom handikapphjälpmedel.

Folk kan inte ens köra med körkort. Sportcyklister cyklar farligast och värst. Helt hänsynslösa.

Elcyklister är minst ivägen och visar mer hänsyn. Körkort ställer bara till det för de som sköter sig. Nästa steg är yttrande-körkort så att vem som helst inte riskerar att säga någonting dumt.
Citera
2026-07-27, 15:02
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Polisen i Lund har inte mycket att göra annat än att bevaka cyklister. Bodde där själv i början av 00-talet och kravet på cykelbelysning bevakades av polisen som gängkriminella bevakas på Järvafältet.

Lund är tacksamt skonat från det som händer Malmö (även om det kommer hit med) och eftersom Lund är en cykelstad och det är väldigt många scootrar här av både privat och hyr versioner så blir det så klart att många stoppas i Lund pga att de inte har rätt saker eller faktiskt förstår att de har lika mycket stopplikt vid stopp och rödljus.

Scootrarna körs hejvilt på gångbanor, mot trafik, inte stannar de heller vid stopplikt eller följer väjningsplikt.
Vet inte hur många gånger jag har behöver tvärnita för cyklister och scootrar i Skåne var dag.

Senast igår så hade jag grönt ljus vid Bollhuset och nog fan kom det en typ 14 åring på scooter i fullfart och hade inga planer på att stanna för sitt röda ljus vid övergångsstället. Det är tur man är van vid dessa dårar på två hjul så man tar det extra lugnt.
Citera
2026-07-27, 15:05
Medlem
Det är väl helt rimligt att se över reglerna.
Men det är märkligt att dom inte kan se skillnad på en grabb som är 11 bast och en vuxen med körkort...
Citera
2026-07-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det finns ju redan att om de ska vara lagliga så är det max 20km/h och max 250W. men 250W är för klent för att de ska klara vuxna i minsta lilla motvind eller uppförsbacke. De är inte till för ungar så de behöver mer kraft, men de kan fortfarande vara låsta på 20km/h.

Sen drar du verkligen alla över en kant.
Jag ser dagligen 90 % vuxna köra helt normalt och moget.

Varför inte hjälmkrav på ALLA sådana? Folk klarar ju uppenbarligen inte av att köra utan att dö? Borde egentligen vara krav på ryggskydd och knä och armbågsskydd med.

"ingen lär hyra med Hjälmkrav. " Då får de ju gå. Inte svårare än så.

Jag snackar inte bara om hyr utan ALLA, både köpta och hyrda.
Nej, åldersgräns 16 eller 18. Ungar ska inte köra sådant.

Ja hjälmkrav på privata oxå..Och alla cyklar då oxå. Du tror någon bryr sig.? 90 % kommer köra utan hjälm ändå på sina privata.
Det är nog främst hyrsparkarna de kollar mest på förändringar just nu. Vilket är bra. De är dpm som orsakar mest olyckor.
Hjälmtvång kommer dock nog aldrig ske i Sverige. Iaf inte för vuxna.

Även med hjälm kör folk som dårar. En vanlig hjälm kommer inte förhindra olyckor med tanke på alla barn och ungdomar kör.

Du drar dock alla över en kant när 90 % av alla vuxna sköter sig. Ser dagligen hundratals vuxna i Stockholm som sköter sig. Även ungdomar.

Sen är der ALLTID barn / ungdomar som kör idiotiskt när man väl ser några som inte sköter sig

Hjälmkrav på alla barn och ungdomar är givetvis väldigt bra. De som kör som dårar.
Däremot ser jag dagligen barn köra utan hjälm trots det är hjälmkrav för alla barn

Samt åldersgräns vore bra.
Senast redigerad av Ploppodumle 2026-07-27 kl. 15:33.
Citera
2026-07-27, 15:45
Medlem
swebarbs avatar
Ett antal gånger har man sett en förälder och ett litet barn som knappt nådde upp till styret och såklart hade ingen hjälm. Detta måste man göra något åt.
Citera
2026-07-27, 16:10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om det nu är dödsfall och olyckor man vill minska kanske man ska börja med andra fordonstyper som står för en stor del av dödsfallen i trafiken. Nä, men visst ja glömde att det är valår och du vill man inte risker att göra viktiga väljargrupper arga.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med men tyvärr kommer ett regelverk inte göra så mycket nytta. Det bästa är att ta bort dessa helt från våra vägar eller om nu företagen ska få fortsätta så lägger man HELA kostnaden på dessa, även all sjukhusvård och efterföljande sjukskrivningar.
Var det inte en undersökning tidigare i år som pekade på att flertalet olyckor sker på privata elsparkcyklar? Vilket företag ska då stå för kostnaden? Borde inte detta även i sådana fall även gälla andra fordonstyper som står för betydligt fler dödsfall och olyckor i trafiken?
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har blivit omkörd många gånger när jag är ute på gångbanor och trottoarer men aldrig någon som ger signal med ringklocka om att de är på väg att köra om.
Ska joggare också ge signal när dessa gör en "omkörning"? Skulle bli ett väldigt plingande om alla som kör om ska ge signal och till vilken nytta? Flertalet idag går i sin egen värld med hörlurar och om alla skulle ge signal i tid och otid skulle ingen ändå reagera.
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Vi har även två hundar och går ofta utmed ett gång/cykelstråk i flexikoppel. Detta är förenat med fara när barn och Foodorabud kör i maxhastighet där gående tydligen ska ha full koll bakåt då ringklockan bara fungerar på de kickar jag brukar hyra.

Flexikoppel? hur har du tänkt kring säkerheten där? Hur säkerställer du att din hund i drar iväg och fäller en cyklist? Om det är något som borde förbjudas så är det flexikoppel.
Citera
2026-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Man borde idag copy pejsta grannländernas regler. Sen max behöva sitta och tänka ett par månader för nya uppdaterade egna regler för Sverige (fikarasterna inräknat). Nuvarande är ju inte rätt någonstans längs kedjan.

Vad säljs (vilda västern, knappt någon är laglig), vilka regler (2-3 barn på en, utan hjälm, mot färdriktningen, eller unga vuxna på lyset), vad griper polisen in på (knappt någonting).

Du menar att vi ska höja hastigheten från nuvarande 20 km/h till 25 km/h?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in