Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,92%
53 röster
Nej
30,43%
49 röster
Mycket hårdare krav
36,65%
59 röster
2026-07-27, 23:03
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Låter fullt rimligt. Nu har vi haft frihet under ansvar och det har ju gått som det har gått. Då får man vrida åt tumskruvarna lite.
Jag tycker att det har fungerat som väntat med frihet under ansvar. Det har fungerat bra, även om det har inträffat en del olyckor. En ökad reglering garanterar inte färre olyckor, för man blir liksom inte en skickligare förare när man begränsas av regler. Kanske blir det rentav fler olyckor, men då med andra fordon.
Citera
2026-07-27, 23:22
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag tycker man borde förbjuda- eller kraftigt begränsa uthyrningen av sparkcyklar. Folk sätter ju inget värde på sparkcyklar de bara hyr(eller stjäl), så det ligger ju slängda cyklar överallt i stan, för att inte tala om hur många som måste ligga på botten av åar och sjöar...

Sen är det högst moraliskt tvivelaktigt att kunna åka runt som ett mongo utan egen ansträngning, eller någon skicklighet. Med en riktig cykel så får man ju trampa själv, och en bil eller moppe behöver man lära sig att köra.
Det är trist med regleringar och ännu tristare med förbud.

Hyr du en elsparkscykel så sätter du värdet som hyran motsvarar i den. Det är så fri marknadsekonomi fungerar. Du får visserligen även betala moms när du hyr, vilket är en extra pålaga du accepterar.

Det går att hyra bilar och felparkera dem, men dessa lämnas för det mesta tillbaka i körbart skick och hittas sällan på bottnen av åar eller sjöar.

För varje tur man tar med en elsparkcykel så blir man skickligare på att framföra den. Om en mästare på elsparkcykelkörning även utgör en moralisk auktoritet när denne kommer susandes i stadsmiljön återstår att utreda och sedan också att ta reda på om det existerar en korrelation mellan körskicklighet på elsparkcykel och hög moral.
Citera
2026-07-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Excuse you?

Det enda relevanta problemet med elsparkcyklar och elcyklar är just de hyrbara varianterna. Det är de som står i vägen överallt, ligger och skräpar i varenda buskage, körs vårdslöst varje helg när folk är ute och lever rövare på fyllan, och så vidare.

De ligger inte alls utslängda överallt längre. Är inte så svårt att bötfälla heller. Old news.

Vad som alltid är fel förslag är att idioter och klåpares hänsynslöshet ska ytterligare begränsa den vanlige medborgarens och inskränka dennes rättigheter samt frihet. Absolut sämst alternativ så gott som varje gång.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-27 kl. 23:49.
Citera
2026-07-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoedaMinHund
Som att de inte redan är reglerade. i min stad går de i gångfart på torg och mitt i city.,
Inte i min. Kommunen påstår att de är det men jag har själv kört i 20km/h på ett gångstråk. Dock med säkerhet vilket innebär att jag saktade in och gav signal.
Citera
2026-07-27, 23:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med men tyvärr kommer ett regelverk inte göra så mycket nytta. Det bästa är att ta bort dessa helt från våra vägar eller om nu företagen ska få fortsätta så lägger man HELA kostnaden på dessa, även all sjukhusvård och efterföljande sjukskrivningar.
Ser olika ut beroende på vart man är. Utanför stadskärnan är nästan alla privatägda och då är det inget företag alls som tillhandahåller nåt utom att man köpt den från ett företag. Men det vore ju som att bilhandlaren skulle ansvara för eventuella olyckor bilen de sålt hamnar i. Där jag bor susar varenda unge runt på gångbanorna med egna elsparkcyklar i 40 knyck. Hjälm har de oftast iaf, alltid nåt.
Citera
2026-07-28, 00:07
Avstängd
otellos avatar
En åldersgräns på 15år vore fördelaktigt, även för privat ägande. Varenda unge åker omkring på elsparkcyklar där jag bor, knappast bra för folkhälsan.
Citera
2026-07-28, 00:08
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ser olika ut beroende på vart man är. Utanför stadskärnan är nästan alla privatägda och då är det inget företag alls som tillhandahåller nåt utom att man köpt den från ett företag. Men det vore ju som att bilhandlaren skulle ansvara för eventuella olyckor bilen de sålt hamnar i. Där jag bor susar varenda unge runt på gångbanorna med egna elsparkcyklar i 40 knyck. Hjälm har de oftast iaf, alltid nåt.
Åldersgräns vore rimligt, förutom det tycker jag staten ska skita i om folk väljer att åka omkring på elsparkcyklar.
Citera
2026-07-28, 00:21
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det är trist med regleringar och ännu tristare med förbud.

Hyr du en elsparkscykel så sätter du värdet som hyran motsvarar i den. Det är så fri marknadsekonomi fungerar. Du får visserligen även betala moms när du hyr, vilket är en extra pålaga du accepterar.

Det går att hyra bilar och felparkera dem, men dessa lämnas för det mesta tillbaka i körbart skick och hittas sällan på bottnen av åar eller sjöar.

För varje tur man tar med en elsparkcykel så blir man skickligare på att framföra den. Om en mästare på elsparkcykelkörning även utgör en moralisk auktoritet när denne kommer susandes i stadsmiljön återstår att utreda och sedan också att ta reda på om det existerar en korrelation mellan körskicklighet på elsparkcykel och hög moral.

Är du 15 år gammal och medlem i MUF?

Eller befinner du dig på samma mentala nivå som en femtonåring som är medlem i MUF???
Citera
2026-07-28, 00:39
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Är du 15 år gammal och medlem i MUF?

Eller befinner du dig på samma mentala nivå som en femtonåring som är medlem i MUF???
Det är artonårsgräns här, så bara femton år jag inte. Jag är inte heller tidigare eller för närvarade medlem i MUF.

Jag fann vissa brister i ditt resonemang som du motiverade förbud och reglering med, så jag bemötte dessa. Vad som får dig att vända dig mot mig personligen vet jag inte.

Ad hominem. Ett argument riktat mot personen snarare än argumentet; det där tycker du bara för att du är A. Jag ser likheter mellan detta argumenationsfel och ditt svar till mig.
Citera
2026-07-28, 01:13
Medlem
norther1s avatar
Kräv bärande av hjälm för framförande av motordrivna elsparkcyklar. Uppmärksamma detta i medier och låt polisen fokusera på detta i en vecka eller två. Voi m.fl. kommer rimligtvis då dö ut eftersom deras klientel huvudsakligen nyttjar tjänsten sporadiskt och ofta helt ansvarslöst.
Citera
2026-07-28, 01:27
Medlem
rusmags avatar
Är faktiskt ingen ivrare av förbud eller begränsningar i allmänhet.

Är lite upp till var och en att framföra elsparkcykel på ett säkert sätt.

Lite som att jag tycker om fri fart på Autobahn. Eller, skjutvapenlagar som i USA.

Är det alltid upp till "staten" att se till att alla alltid är trygga och ingen skadas eller dör?

Nu triggar jag säkert nån, men sånt är livet.
Citera
2026-07-28, 02:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Åldersgräns vore rimligt, förutom det tycker jag staten ska skita i om folk väljer att åka omkring på elsparkcyklar.
Tycker inte ens det. Är föräldrarnas ansvar att se till så ungarna sköter sig, inte statens. Men de allra flesta sköter det bra, aldrig sett några bekymmer eller problem alls, är inte alls som i stan. Om man själv äger sparkcykeln är man dessutom betydligt mer rädd om den då de kostar en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in