2026-07-28, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tänker och tänker, säg vad du vill ha få sagt istället. Jag kan inte gissa mig till vad du syftar på...

Jag vet inte riktigt hur du kunde missa att det var en fråga till dig.
Citera
2026-07-28, 06:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ts har rätt. Jehovas vittnen visade en gång mig ett bibelstycke där någon gubbe förutspådde att nån stad skulle attackeras och murarna till staden skulle förstöras. 300 hundra år senare inträffade detta, helt otroligt. Städer attackerades och murar förstördes visserligen hela tiden på den tiden men detta fall är unikt eftersom en gubbe i bibeln förutspådde det.

Jeshua ser dig!
Citera
2026-07-28, 06:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ts har rätt. Jehovas vittnen visade en gång mig ett bibelstycke där någon gubbe förutspådde att nån stad skulle attackeras och murarna till staden skulle förstöras. 300 hundra år senare inträffade detta, helt otroligt. Städer attackerades och murar förstördes visserligen hela tiden på den tiden men detta fall är unikt eftersom en gubbe i bibeln förutspådde det.

Jeshua ser dig!
Profeten Daniel förutspådde att jerusalemtemplet skulle förstöras efter messias kom. Jerusalemtemplet förstördes år 70 tror jag, jesus dog år 33. Daniel förutspådde även när jesus skulle komma, vilket år ungefär och så. Jesaja förutspådde att jesus skulle bli korsfäst, stucken i sidan, förrådd för 30 silvermynt och sånt. Flera hundra år innan jesus tid.

Nej, det var zechariah som det står det med silvermynten kollade jag nu.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-28 kl. 06:41.
Citera
2026-07-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Jeshua ser dig!

Så vad var fel i logiken i dom bevis som han presenterade? Eller var det bara det att du inte lyssnade och undersökte detta, utan avfärdade det bara för att han var ett Jehovas vittne?

Kan du argumentera för vad som var fel i hans argument och bevis?
Citera
2026-07-28, 09:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så vad var fel i logiken i dom bevis som han presenterade? Eller var det bara det att du inte lyssnade och undersökte detta, utan avfärdade det bara för att han var ett Jehovas vittne?

Kan du argumentera för vad som var fel i hans argument och bevis?
Han menar ju att städer blev plundrade hela tiden då så profesian var inte så imponerande. Förstog du inte? Visserligen har han en poäng i det men det är fortfarande ganska märkvärdigt. Inget absolut 100% bevis, men värt att fundera över kanske.
Citera
2026-07-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Om du läst Mein Kampf hade du kommit till insikt med att det som står i den också är sant.

Eller vilken bok som helst.

Precis så fungerar religion, och diverse galna sekter.

Ok, så om du läst Darwins bok: "Om arternas uppkomst" hade du kommit till insikt med att det som står i den också är sant?
Citera
2026-07-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Han menar ju att städer blev plundrade hela tiden då så profesian var inte så imponerande. Förstog du inte? Visserligen har han en poäng i det men det är fortfarande ganska märkvärdigt. Inget absolut 100% bevis, men värt att fundera över kanske.

Jerusalem blev förstörd bara två gånger, och det är väl Jerusalem vi pratar om, inte om städer i allmänhet? Daniel kunde förutsäga exakt när Jerusalem blev förstörd båda två gångerna, första gången genom att läsa Jeremias profetia, andra gången profeterar han själv 600 år innan Jerusalem förstörs igen år 70 e.Kr., är inte det alltså imponerande?

Och det häftiga är att vi kan nu i efterhand kan undersöka detta, och se att årtalen stämmer in exakt, det stärker ens tro på att Gud existerar.
Senast redigerad av ttsp 2026-07-28 kl. 09:24.
Citera
2026-07-28, 09:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jerusalem blev förstörd bara två gånger, och det är väl Jerusalem vi pratar om, inte om städer i allmänhet? Daniel kunde förutsäga exakt när Jerusalem blev förstörd båda två gångerna, första gången genom att läsa Jeremias profetia, andra gången profeterar han själv 600 år innan Jerusalem förstörs igen år 70 e.Kr., är inte det alltså imponerande?

Och det häftiga är att vi kan nu i efterhand undersöka detta, och se att årtalen stämmer in exakt, det stärker ens tro på att Gud existerar.
https://www.adventchristianvoices.com/blog/fullfilled-prophecy-the-fall-of-the-phoenician-empire

Jag antog att det var staden Tyre han menade, inte jerusalem.
Citera
2026-07-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://www.adventchristianvoices.com/blog/fullfilled-prophecy-the-fall-of-the-phoenician-empire

Jag antog att det var staden Tyre han menade, inte jerusalem.

Kanske, jag vet inte vilken stad han menade, men profetiorna om Jerusalem är nog det första Jehovas vittnen visar.
Citera
2026-07-28, 10:35
Medlem
den-kristnes avatar
Ännu en evighetsdiskussion. Jo, Bibeln har rätt givetvis. Guds ord i skriven form.

Men inte alla tolkningar av den är rätt. Det finns dem som tolkar saker och ting till eget fördärv. (2Petr.3:16).
Citera
2026-07-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Ännu en evighetsdiskussion.

Ja, åtminstone på FB.

Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jo, Bibeln har rätt givetvis. Guds ord i skriven form.

Men inte alla tolkningar av den är rätt. Det finns dem som tolkar saker och ting till eget fördärv. (2Petr.3:16).

Jag håller med.
Citera
2026-07-28, 21:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Nej allt som står i Bibeln är inte sant. Att Jesus himelske fader har sagt: "Du skall icke döda" är sant men det är inte Gud utan hatiska israeler som låtit skriva vissa verser i Bibeln.

Så säger Herren Sebaot: Jag skall straffa amalekiterna för vad de gjorde mot Israel... Gå nu och slå amalekiterna och vig dem och allt vad de har åt tillspillogivning och skona dem inte, utan döda både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor." — 1:a Samuelsboken 15:2-3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in