2026-07-28, 21:52
Medlem
När jag läste litteraturhistoria förstod jag igen att kristendomen bygger på fejk, fast jag visste ju redan att all religion bygger på fejk.

Allt som står i bibeln är ju litterärt baserat på gamla persiska mystikberättelser, främst (GT), berättelser som funnits i mellanöstern bland herdar och beduiner många hundra år innan bibeln började nedtecknas. Så småningom mixades dessa sagor med lite grekisk logik, det blev ju (NT).

Denna mix av persisk mystik och grekisk logik blev - Bibeln! som alltså bygger på gamla sagor som funnits i regionen vid lägerbrasor i århundraden innan och lite gamla grekiska funderingar.

Allt i bibeln är naturligvis sagor och hittepå
Citera
2026-07-29, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej allt som står i Bibeln är inte sant. Att Jesus himelske fader har sagt: "Du skall icke döda" är sant men det är inte Gud utan hatiska israeler som låtit skriva vissa verser i Bibeln.

Så säger Herren Sebaot: Jag skall straffa amalekiterna för vad de gjorde mot Israel... Gå nu och slå amalekiterna och vig dem och allt vad de har åt tillspillogivning och skona dem inte, utan döda både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor." — 1:a Samuelsboken 15:2-3

Amen. En intellektuellt hållbar hållning är att mycket kan vara värt att reflektera över och ta till sig, men att allt kan inte vara sant, särskilt inte i GT. All religion har använts för att ge makt över folket och skapa nationer, och det märks även i GT.

Dock finns det kristna sionister (kanske även israeler) som jämför dagens palestinier med amalekiterna och därmed försvarar krigsbrotten mot dem med detta bibelord.
Senast redigerad av guru1966 2026-07-29 kl. 02:02.
Citera
2026-07-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
När jag läste litteraturhistoria förstod jag igen att kristendomen bygger på fejk, fast jag visste ju redan att all religion bygger på fejk.

Allt som står i bibeln är ju litterärt baserat på gamla persiska mystikberättelser, främst (GT), berättelser som funnits i mellanöstern bland herdar och beduiner många hundra år innan bibeln började nedtecknas. Så småningom mixades dessa sagor med lite grekisk logik, det blev ju (NT).

Denna mix av persisk mystik och grekisk logik blev - Bibeln! som alltså bygger på gamla sagor som funnits i regionen vid lägerbrasor i århundraden innan och lite gamla grekiska funderingar.

Kanske att många religioner innehåller gemensamma element som är sanna. Mitt i all mytologi finns livsvisdom som är ganska tidlös och kanske kan säga oss något än idag kring mänsklighetens medfödda sökande efter andlighet, livets mål och mening och högre värden, som vi kan kalla Gud. Godheten som finns nån stans inom oss. Och kring vilken människosyn som behövs för att bygga ett gott samhälle och för att folk ska må bra. Myterna och de spännande berättelserna är ett sätt att förmedla visdomen på ett pedagogiskt sätt, som liknelser som kan förstås av människor i många kulturer och åldrar.

MÅnga svenskar har under några decennier varit stolta över att vara ignoranta om religion, och har istället satt sin tilltro till politiska ideologier. Men de politiska ideologierna orsakade ww2, och förlorade mycket av sin betydelse efter kalla krigets slut. Nu börjar istället religion bli viktigt igen för både ungdomar och politiska ledare i många länder, på både gott och ont. Det är en enorm kraft som kan mobilisera och motivera människor till självuppoffrande stordåd, men också utnyttjas för att få makt.
Senast redigerad av guru1966 2026-07-29 kl. 02:24.
Citera
2026-07-29, 04:52
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri

Vem Gud (himlens och jordens skapare) är eller när han uppenbarade sig för oss är ingen som vet, det är ett mysterium, men det som är sant är att i begynnelsen fanns Ordet.
Människan sedan hon blivit skapad har alltid sökt efter någon form av gud, därför vi har flera tusen gudar idag, oftast lokala gudar baserat på våra egna fantasier.
Idag i den moderna världen så vet vi att många sk gudar är förkastliga men vad vi inte vet om eller försöker veta är kunskapen om den ena sanne Guden.
Citera
2026-07-29, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, så om du läst Darwins bok: "Om arternas uppkomst" hade du kommit till insikt med att det som står i den också är sant?
Med trådstartarens resonemang och sätt att tänka är allt man läser sant, behövs inte ens någon motivering.
Citera
2026-07-29, 06:34
Medlem
Bättre att läsa ding ding värld. Mer trovärdig en bibeln😏
Citera
2026-07-29, 08:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Amen. En intellektuellt hållbar hållning är att mycket kan vara värt att reflektera över och ta till sig, men att allt kan inte vara sant, särskilt inte i GT. All religion har använts för att ge makt över folket och skapa nationer, och det märks även i GT.

Dock finns det kristna sionister (kanske även israeler) som jämför dagens palestinier med amalekiterna och därmed försvarar krigsbrotten mot dem med detta bibelord.
Man kan läsa bibeltexter och andra antika texter för att söka efter visdomsord från det förgågna. Man kan också fundera över världens skapelse och om Moseböckerna, de profetiska böckerna och evangelierna beskriver en skapare som kontaktar människor.

Jag koncentrerar mig på evangeliernas Jesus och finner en konsistent berättelse om något mycket större än människan och mänsklig kunskap. Min bakgrund är ateistisk agnosticism, stockkonservativt vetenskapstroende, men jag fann en väg bort därifrån när jag såg två diskusformade ufon över hustaken i en stockholmsförort.

Någonstans där började min färd bort från den generella centreringen kring människors tankar och önsketänkande.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-07-29 kl. 08:25.
Citera
2026-07-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Jag förstår inte ens vad du står för, du hoppar på andra människor konstant i tråden. Du dömer och förnedrar, sen säger du att du är kristen.

Lukasevangeliet 6:37

Döm inte, så skall ni inte bli dömda. Fördöm inte, så skall ni inte bli fördömda. Förlåt, så skall ni bli förlåtna.

Otrevlig och otrevlig.. Varför ska jag svara seriöst på oseriösa svar?
Citera
2026-07-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hellre Hjärndöd än ledd som ett får genom livet. Ingenting ni troende har visat, har nån som helst substans utanför era små hjärnor!
Jag lever mitt fria liv. Ni är följare. Faan, ni lever ju precis som alla muslimska terrorister, som alla skrikvänsteraktivister, som alla som lever under sosseriets gissel. Hjärntvättade utan att ha förstått det.

Bara att beklaga.
Hoppas dock på bättring, ty det är inte erat fel, det är den som vill er ont som styr.

Bemöt argumenten med resonemang då..
Att blind avfärda argument är definitionen av ett får..
Citera
2026-07-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Om Gud är bara Gud för muslimer är det som när pridevurmare säger love is love, de förstår inte och vill inte veta vad Gud är.
Vi kristna tror på EN Skapare precis som muslimer, det finns inget i kristen lära som säger att det är tre gudar eller att Gud har partners.
Gud(Fader) som är helig Ande har skapat oss med sitt Ord dvs bara en Gud.

Om du läser inlägget ordentligt så ser du att jag skriver att det är en felbedömning som muslimer gör när dom pratar om treenigheten
Citera
2026-07-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag vet inte riktigt hur du kunde missa att det var en fråga till dig.
Jag vet inte riktigt hur du kunde missa att jag skrev att du får specificera dig.
Citera
2026-07-29, 12:09
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Otrevlig och otrevlig.. Varför ska jag svara seriöst på oseriösa svar?

Det var inte det jag skrev, jag skrev att du dömer och förnedrar. Men jag älskar dig ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in