Citat:
Ursprungligen postat av
Missouri
När jag läste litteraturhistoria förstod jag igen att kristendomen bygger på fejk, fast jag visste ju redan att all religion bygger på fejk.
Allt som står i bibeln är ju litterärt baserat på gamla persiska mystikberättelser, främst (GT), berättelser som funnits i mellanöstern bland herdar och beduiner många hundra år innan bibeln började nedtecknas. Så småningom mixades dessa sagor med lite grekisk logik, det blev ju (NT).
Denna mix av persisk mystik och grekisk logik blev - Bibeln! som alltså bygger på gamla sagor som funnits i regionen vid lägerbrasor i århundraden innan och lite gamla grekiska funderingar.
Allt i bibeln är naturligvis sagor och hittepå
Kanske att många religioner innehåller gemensamma element som är sanna. Mitt i all mytologi finns livsvisdom som är ganska tidlös och kanske kan säga oss något än idag kring mänsklighetens medfödda sökande efter andlighet, livets mål och mening och högre värden, som vi kan kalla Gud. Godheten som finns nån stans inom oss. Och kring vilken människosyn som behövs för att bygga ett gott samhälle och för att folk ska må bra. Myterna och de spännande berättelserna är ett sätt att förmedla visdomen på ett pedagogiskt sätt, som liknelser som kan förstås av människor i många kulturer och åldrar.
MÅnga svenskar har under några decennier varit stolta över att vara ignoranta om religion, och har istället satt sin tilltro till politiska ideologier. Men de politiska ideologierna orsakade ww2, och förlorade mycket av sin betydelse efter kalla krigets slut. Nu börjar istället religion bli viktigt igen för både ungdomar och politiska ledare i många länder, på både gott och ont. Det är en enorm kraft som kan mobilisera och motivera människor till självuppoffrande stordåd, men också utnyttjas för att få makt.