2026-07-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Eller så är likheterna bevis på att det är sant. Din logiska tankevurpa är intressant.

Gud är så komplex att våra hjärnor har svårt att greppa, olika kulturer har tolkat det på olika sätt.

Jag vet ju vad det handlar om, medans du gissar.
Citera
2026-07-27, 19:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Så nej alltså.
Du tror du är så himla smart, men låt mig säga någonting
Citera
2026-07-27, 19:19
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Eller så är likheterna bevis på att det är sant. Din logiska tankevurpa är intressant.

Gud är så komplex att våra hjärnor har svårt att greppa, olika kulturer har tolkat det på olika sätt.

Kommer det där ordet tolkat igen...

Bestäm nu, ni kristna - tror muslimer på fel gud eller inte!?
Citera
2026-07-27, 19:20
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jag vet ju vad det handlar om, medans du gissar.

Ok, du allvetande. Berätta för mig, tänk på att jag inte vet något.
Citera
2026-07-27, 19:21
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Kommer det där ordet tolkat igen...

Bestäm är nu, ni kristna - tror muslimer på fel gud eller inte!?

Nej, det är samma Gud. Att du inte visste det blir lite konstigt när vi ska diskutera teologi.
Citera
2026-07-27, 19:35
Medlem
Citat:
Du tänker att Bibeln inte innehåller några ”faktafel”?

Tänker och tänker, säg vad du vill ha få sagt istället. Jag kan inte gissa mig till vad du syftar på...
Citera
2026-07-27, 19:36
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
https://vetenskapochtro.se/hur-ska-man-tolka-skapelseberattelsen/

Första träffen
Man behöver inte ens läsa den vetenskapliga litteraturen för att inse att det inte är så enkelt.

Som jag skrivit tidigare.
Tillrättalagt för att för att stämma överens med någons narrativ.
Stor idé att diskutera med de förledda...
Citera
2026-07-27, 19:40
Medlem
Citat:
Nej, det är samma Gud. Att du inte visste det blir lite konstigt när vi ska diskutera teologi.

Hade det varit samma så hade inte kristendomen och islam varit så fundamentalt skilda ifrån varandra. Ställer man islam och kristendomen emot varandra så kan det bara vara en religion som har rätt. Rent krasst innebär det att antingen hamnar alla muslimer i helvete eller så hamnar kristna i helvetet.
Kristendomen och Islam delar samma stamfader, alltså Abraham. Men vi tillber inte samma gud
Citera
2026-07-27, 19:41
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Intressant det du säger om att bli förledd. Hur ser du på allt vi "vet" idag? Är inte det förledd kunskap?

Har du själv observerat att jorden skapades så vi lär oss i skolan, eller blev du förledd?
Citera
2026-07-27, 19:48
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Hade det varit samma så hade inte kristendomen och islam varit så fundamentalt skilda ifrån varandra. Ställer man islam och kristendomen emot varandra så kan det bara vara en religion som har rätt. Rent krasst innebär det att antingen hamnar alla muslimer i helvete eller så hamnar kristna i helvetet.
Kristendomen och Islam delar samma stamfader, alltså Abraham. Men vi tillber inte samma gud

Jag förstår vad du skriver.

Men tror inte du riktigt förstår den kristna bibeln när du påstår detta. Gud är allt. Texterna är bara människornas sätt att försöka förstå Gud. Grundlagarna i båda skrifterna är exakt samma. Dock använde Muhammad Guds ord för kontroll och makt. Jag ser inte Koranen som den sista korrigeringen, som muslimerna påstår.

Det fortfarande samma gud, Muhammad ljög dock i sina texter.
Citera
2026-07-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!

Du får väl bara mothugg - när du kommer med sådana förenklade påståenden.
Men här kommer ett som håller med dig - men inte på det sätt som du förväntar dig:

Du har rätt i två av dina påståenden. Både det om Gud och om Jesus.

Men du har fått "bibeln" om bakfoten. Det är ingen bok - det är ett litet bibliotek om 66 böcker. En del har man ingen aning om vem som skrivit. Ett hopplock böcker av några gubbar i Turkiet på trehundratalet.

Men personen Jesus är historiskt belagd. Om det nu skulle ha någon betydelse.

Och här kommer min personliga åsikt - att det är rationellt att tro på en "gud" - och det är inte något övernaturligt. (jag kan förtydliga det).
Citera
2026-07-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Men ge dig. Det är så tydligt att du bara hittar på argument och bara ställer dig emot bara för att ställa dig emot... Det är rätt lamt och tråkigt sätt att diskutera på...
Du ger dig inte ens mödan att öppna länken och det vet jag för att isåfall hade du sett att det är akademisk fördjupning som går igenom flera olika tolkningar från alla håll samt hur de förhåller sig ifrån till naturvetenskapliga teorier.
Det är svårt att hitta en mer objektiv artikel än detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in