2026-07-27, 19:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Lyssnar just på radio, och någon kändis jag aldrig hört talas om vill förbjuda alla mellanrätter på restauranger.

Jag har aldrig hört talas om mellanrätter.
Vad är det ?

Kan man inte bara låta bli att beställa in dom ?

Inte stött på fenomenet på restaurang eller snarare inte nappat på det på restaurang. Åt det bland de första gångerna för ett kvarts sekel sedan hemma hos en bekant vars fru kommer från Sydamerika. Hon är inte kock utan en helt annan profession, akademisk. Hon är dock väldigt matintresserad och skicklig bland grytorna och råvarorna. Hon hade ofta en mellanrätt mellan förrätt och huvudrätt som bestod av en syrlig sorbet. Det för att "tvätta" smaklökarna mellan för och huvudrätt. Det blev samtidigt en liten mingelpaus vid bordet i väntan på huvudrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Herr.Dittling

I äldre historia var mellanrätter de rätter som serverades mellan huvudrätterna fisk, kött och fågel.

Fisk var alltså en huvudrätt men efter den kunde det serveras en mellanrätt som var av en annan smak och tillagning. Efter en stek kunde man t.ex. servera en stekt järpe med en liten sidosallad (ingen bulk som potatis eller ris till), en märgpudding med röd sås eller kokt sparris (inget mer än sparris och en liten hollandaise).

Över lag var det ovanligt på större middagar att man åt en massa bröd och potatis som vi gör i vår tid, det var vardagsmat. Därför kan äldre bankettmåltider innehålla upp till 14 rätter men alla små, så man blev mätt men inte paltkomamätt.

I vår tid har mellanrätter kommit att betyda små portioner av en huvudrättskombination men eftersom de inte är så stora som en ensam huvudrätt måste gästen beställa in flera för att uppnå mättnad. Drivkraften är inte gastronomisk utan ekonomisk. För då kan restaurangen tjäna mer pengar på att du tar in två-tre mellanrätter för 125 kr/styck istället för en huvudrätt för 250-300 kr. För dig känns det billigare tills du får notan.

Ett annat sätt att öka intäkten för restaurangen är att erbjuda att rätterna ska delas på, s.k. sharing. Det innebär att du och dina bordsgäster delar på många smårätter/mellanrätter, och eftersom ingen blir ordentligt mätt för att kompisarna äter mer och tar godbitarna, beställer du in fler sharing-rätter.

Att göra ett utspel om förbjuda maträtter känns verkligen som en influencer som letar efter klick och uppmärksamhet.

Själv skulle jag kunna tänka mig att förbjuda dålig matlagning, ljummen mat och folk som säger att det smakar gott när det bevisligen inte gör det.

Intressant. Tack ska du ha. Lite fine dining i den högra skolan fast för några sekel sedan.

Bästa sättet att hantera dålig matlagning är att rösta med fötterna. Blev serverad hästkött maskerat och marknadsfört som ryggbiff på en bättre lunchkrog i staden för några år sedan. Tydligen var det inte bara jag för snart var det KK och ny ägare. Kan man mat så vet man när man serveras undermålig sådan.

Risken med att skicka ut ljummen mat från bordet är att den returneras med en varm spottloska i. Vidtar således samma hantering som vid dålig matlagning - röstar med fötterna.

Jag äter ofta affärslunchen ute och ibland blir det från deras a la carte. Har vid några tillfällen valt bookmakertoast med oxfilé. Någon gång serverades den med köttbitar från "dagens lunch". Istället för att vända upp och ner på stället, ett ställe som egentligen är bra, ställer jag varje gång jag avser äta den frågan om den serveras med oxfilé. Det gör den varje gång sedan dess.
Citera
2026-07-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Blev serverad hästkött maskerat och marknadsfört som ryggbiff på en bättre lunchkrog i staden för några år sedan.
Konstigt. Hästbiff är knappast billigare än nötbiff.
Citera
2026-07-27, 20:11
Medlem
Om du ska vara arg, upprörd och avundsjuk behöver du veta vad flerrättersmenyer består av, så här är några exempel:

https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g189852-d3608386-Reviews-Nisch-Stockholm.html

https://www.bokabord.se/guider/7-prisvarda-avsmakningsmenyer-i-stockholm

https://cofoco.dk/da/restaurant/restaurant-cofoco#menu-menu

https://denlillefede.com/
Citera
2026-07-27, 20:12
Medlem
Är väl bara för den hyfsat okända rödvinskommunisten att han slutar gå till krogar som serverar mellanrätter. Det är ju inte så att någon politiskkommissarie står med puffran mot hans huvud och tvingar honom att beställa det.
Citera
2026-07-27, 21:31
Medlem
israelisinnocents avatar
Har du tappat bort dina tapas
Citera
2026-07-27, 21:44
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Dagens medelklassproblem?

Nu var väl Wijs poäng (som dessutom uppenbart levererades med glimten-i-ögat-insikt om att detta inte är världens största problem) uttryckligen att fler än medelklassen ska ha råd att käka sig mätta på restaurang.

Sedan finns det förstås restaurangernas perspektiv också: stämmer det att mellanrätterna är till för att kunna salta notan så kanske de behövs för vissa haks överlevnad?
Citera
2026-07-27, 21:51
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Nu var väl Wijs poäng (som dessutom uppenbart levererades med glimten-i-ögat-insikt om att detta inte är världens största problem) uttryckligen att fler än medelklassen ska ha råd att käka sig mätta på restaurang.

Sedan finns det förstås restaurangernas perspektiv också: stämmer det att mellanrätterna är till för att kunna salta notan så kanske de behövs för vissa haks överlevnad?
Jag syftade dock på trådstarten i sig. Jag har svårt att tänka mig att en rörkrök utanför Västerås ens skulle funderat två gånger på det.
Citera
2026-07-27, 21:59
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag syftade dock på trådstarten i sig. Jag har svårt att tänka mig att en rörkrök utanför Västerås ens skulle funderat två gånger på det.

Ah, ok
Citera
2026-07-28, 01:08
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Mellanrätter är helt enkelt mindre portioner än en vanlig huvudrätt. Tanken är att man beställer flera olika rätter och delar på dem, ungefär som tapas eller meze.

Om någon inte gillar konceptet är det väl bara att låta bli att beställa dem? Förbud låter inte som 2026.

Nej, det är om du är på finare resturang och tar en tex femrättare/sjurättare. Då kommer de mellan de traditionella rätterna.
Citera
2026-07-28, 01:43
Medlem
Jag skulle säga förbjud barnstorlek. Det är oftast endast hälften av en vuxen portion, men kostar en tia mindre. Det är som att köpa en liten flaska mineralvatten när en 1,5 liters kostar lika mycket eller till och med mindre.
Citera
2026-07-28, 01:44
Medlem
Foliekavajs avatar
Gillar man inte konceptet med mellanrätter är lösningen väl tämligen enkel, ät inte på ställen som erbjuder dessa.
Citera
2026-07-28, 03:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Lyckas inte skingra och begripa begreppsförvirringen här om "mellanrätter" betyder att hela menyn är en massa meze-rätter man skall sitta och sträcka sig över eller om det betyder att man strax innan förätten får in en fingerborgstor soppa som en överraskning.

Sistnämnda kan vara pinsamt när man skällt ut servitrisen för att det är för lite, och hon svarat att "du har inte fått in din beställda förrätt än, detta är bara en amuse". Kan tänka mig detta är vad radiotjejerna råkat ut för.

Nej, det dom menar är att mellanrättskonceptet har blivit normen för middagar i Stockholm, det är inte trendigt längre.
Det som är trendigt och som visar att man har koll är att besöka restauranger med ett klassiskt ā la carte-uplägg.

Dom som gnäller på mellanrätter är folk som äter ute flera gånger i veckan så dom har koll på vad amuse bouche är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in