2026-07-27, 10:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lyssnar just på radio, och någon kändis jag aldrig hört talas om vill förbjuda alla mellanrätter på restauranger.

Jag har aldrig hört talas om mellanrätter.
Vad är det ?

Kan man inte bara låta bli att beställa in dom ?
Citera
2026-07-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Lyssnar just på radio, och någon kändis jag aldrig hört talas om vill förbjuda alla mellanrätter på restauranger.

Jag har aldrig hört talas om mellanrätter.
Vad är det ?

Kan man inte bara låta bli att beställa in dom ?

Mellanrätter är helt enkelt mindre portioner än en vanlig huvudrätt. Tanken är att man beställer flera olika rätter och delar på dem, ungefär som tapas eller meze.

Om någon inte gillar konceptet är det väl bara att låta bli att beställa dem? Förbud låter inte som 2026.
Citera
2026-07-27, 10:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Mellanrätter är helt enkelt mindre portioner än en vanlig huvudrätt. Tanken är att man beställer flera olika rätter och delar på dem, ungefär som tapas eller meze.

Om någon inte gillar konceptet är det väl bara att låta bli att beställa dem? Förbud låter inte som 2026.
Aldrig sett, men jag får tro på ditt ord.
Citera
2026-07-27, 10:24
Medlem
Mellanrätter är åtminstone rätt så vanligt i Stockholm. "Förbjud mellanrätter" är nya pick-me åsikten sköna mediatjejer som jobbar på Baluba har. Tänk som tidigare var "det är hemskt att vi förbjuder rökning på krogar [vi är pinsamma, inte som härliga Köpenhaaamn, som dom alla älskar]". Min personliga åsikt är att det är trevligt att dela på några mellanrätter. När jag går ut och äter middag och umgås med mina vänner prövar jag gärna lite olika smaker och maträtter.
Citera
2026-07-27, 10:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Går du på en finare restaurang så kan man få någon liten soppa, någon liten snitt eller annat liten matbit innan som man egentligen inte beställt, det är endast ett par tuggor och sen är den borta men ofta väldigt goda saker.
Citera
2026-07-27, 10:29
Medlem
Det låter som att du har tolkat det hela alldeles för bokstavligt och att kändisen du inte hade hört talas om inte ville förbjuda, utan mest bara använde det som ett uttryck för att visa sin avsky för konceptet.

Men utan någon länk till det hela blir det ju svårt att avgöra.
Citera
2026-07-27, 10:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det låter som att du har tolkat det hela alldeles för bokstavligt och att kändisen du inte hade hört talas om inte ville förbjuda, utan mest bara använde det som ett uttryck för att visa sin avsky för konceptet.

Men utan någon länk till det hela blir det ju svårt att avgöra.
Saxat från AI (ny teknik kanske inte är så tokig i alla fall)

Artisten Tomas Andersson Wij föreslog i Sveriges Radio P4 Stockholm att mellanrätter borde förbjudas på krogarna i Stockholm. Han menar att konceptet är ett dyrt sätt att "salta" nota på istället för att erbjuda mättande, traditionella huvudrätter
Citera
2026-07-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Saxat från AI (ny teknik kanske inte är så tokig i alla fall)

Artisten Tomas Andersson Wij föreslog i Sveriges Radio P4 Stockholm att mellanrätter borde förbjudas på krogarna i Stockholm. Han menar att konceptet är ett dyrt sätt att "salta" nota på istället för att erbjuda mättande, traditionella huvudrätter
Här är en länk så att fler kan lyssna https://www.sverigesradio.se/artikel/tomas-andersson-wij-vill-forbjuda-mellanratter-i-stockholm
Citera
2026-07-27, 10:41
Medlem
Glostrups avatar
Mellanrätter är ett koncept som marknadsförs som ”socialt ätande” men som helt uppenbart har sin grund i att restauranger vill öka lönsamheten. Det är ett mellanting mellan varsin varmrätt och Tapas, där rätterna ska vara större än tapas men mindre än en varmrätt, och att ett sällskap ska beställa färre mellanrätter än tapas, men fler rätter än varsin.

Principiellt har jag inget problem med mellanrätter, det kan vara ett bra alternativ att ta tre mellanrätter istället för varsin varmrätt - särskilt om man ändå delar eller smakar på varandras mat, som par ofta gör. Problemet uppstår när restauranger i sin desperata jakt på intäkter börjar servera rätter i tapasstorlek till samma styckepris som en normal varmrätt.

Detta har tyvärr blivit nästintill normen, och det är en hårfin gräns till lurendrejeri när det kommer in fyra rätter i tapas-storlek men man betalar 40% mer än vad en liknande restaurang hade tagit för två schyssta varmrätter och man går därifrån hungrig. Av detta skäl väljer jag numera aktivt bort restauranger med mellanrätter, just för att det har blivit ett nästan vedertaget sätt för krögare att fuska.

En annan sak som jag har funderat över är att mellanrätter väldigt ofta kommer i ett antal som är okompatibelt med antalet vid bordet; om man är två så kommer det i tre bitar o h om man är fyra så kommer det fem. Eller i värsta fall (har hänt, men då sade jag förstås till) så kommer det tre bitar för ett sällskap om fyra.

Märkligt är det, och såna restauranger blir knappast långlivade om de drar konceptet för långt. Det måste finnas ett begränsat antal människor som går tillbaka till ställen där rätterna uppenbart lider av krympflation.
Citera
2026-07-27, 11:21
Medlem
halaltarzans avatar
Mellanrätter är perfekt så man liksom får plats med några bira utan att magen putar ut alltför mycket (har man redan mage så tar man några järn istället).

Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Mellanrätter är åtminstone rätt så vanligt i Stockholm. "Förbjud mellanrätter" är nya pick-me åsikten sköna mediatjejer som jobbar på Baluba har. Tänk som tidigare var "det är hemskt att vi förbjuder rökning på krogar [vi är pinsamma, inte som härliga Köpenhaaamn, som dom alla älskar]". Min personliga åsikt är att det är trevligt att dela på några mellanrätter. När jag går ut och äter middag och umgås med mina vänner prövar jag gärna lite olika smaker och maträtter.

Por favor, ta en återställare och skriv igen.
Citera
2026-07-27, 11:29
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Herr.Dittling

I äldre historia var mellanrätter de rätter som serverades mellan huvudrätterna fisk, kött och fågel.

Fisk var alltså en huvudrätt men efter den kunde det serveras en mellanrätt som var av en annan smak och tillagning. Efter en stek kunde man t.ex. servera en stekt järpe med en liten sidosallad (ingen bulk som potatis eller ris till), en märgpudding med röd sås eller kokt sparris (inget mer än sparris och en liten hollandaise).

Över lag var det ovanligt på större middagar att man åt en massa bröd och potatis som vi gör i vår tid, det var vardagsmat. Därför kan äldre bankettmåltider innehålla upp till 14 rätter men alla små, så man blev mätt men inte paltkomamätt.

I vår tid har mellanrätter kommit att betyda små portioner av en huvudrättskombination men eftersom de inte är så stora som en ensam huvudrätt måste gästen beställa in flera för att uppnå mättnad. Drivkraften är inte gastronomisk utan ekonomisk. För då kan restaurangen tjäna mer pengar på att du tar in två-tre mellanrätter för 125 kr/styck istället för en huvudrätt för 250-300 kr. För dig känns det billigare tills du får notan.

Ett annat sätt att öka intäkten för restaurangen är att erbjuda att rätterna ska delas på, s.k. sharing. Det innebär att du och dina bordsgäster delar på många smårätter/mellanrätter, och eftersom ingen blir ordentligt mätt för att kompisarna äter mer och tar godbitarna, beställer du in fler sharing-rätter.

Att göra ett utspel om förbjuda maträtter känns verkligen som en influencer som letar efter klick och uppmärksamhet.

Själv skulle jag kunna tänka mig att förbjuda dålig matlagning, ljummen mat och folk som säger att det smakar gott när det bevisligen inte gör det.
Citera
2026-07-27, 11:32
Medlem
pn222jws avatar
Vad säger förrätterna om nyordningen? "Glöm inte bort oss!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto