2026-07-28, 03:59
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Nej, det dom menar är att mellanrättskonceptet har blivit normen för middagar i Stockholm, det är inte trendigt längre.
Det som är trendigt och som visar att man har koll är att besöka restauranger med ett klassiskt à la carte-uplägg.

Dom som gnäller på mellanrätter är folk som äter ute flera gånger i veckan så dom har koll på vad amuse bouche är.
Känns som väldigt nishat. 98% av svenskarna har inget behov av mellanrätter i Stockholm, trendigt eller ej. Jag bor och lever i Stockholm själv men aldrig stött på men så avskyr jag också smårätter, tapas osv. Beställ vad du vill äta så slipper man de där "problemen".
Citera
2026-07-28, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Nej, det är om du är på finare resturang och tar en tex femrättare/sjurättare. Då kommer de mellan de traditionella rätterna.

Det finns restauranger där de anser att du enbart beställer mellanrätter.

Här är ett exempel som jag ätit på som dessutom ligger långt från Stockholm om
Man nu tror att det enbart är ett fenomen där.

https://www.buhres.se/verandan
Citera
2026-07-28, 09:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Känns som väldigt nishat. 98% av svenskarna har inget behov av mellanrätter i Stockholm, trendigt eller ej. Jag bor och lever i Stockholm själv men aldrig stött på men så avskyr jag också smårätter, tapas osv. Beställ vad du vill äta så slipper man de där "problemen".

Inte särskilt nishat.
På krogar i mellansegmentet har det varit väldigt vanligt i typ 10 år.
Jag rör mig mycket på moderna krogar och det här med mellanrätter har varit en enormt stark ’trend’ i säkert 10 år nu.
Man får bestämma själv även på dom krogarna.
Citera
2026-07-28, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det finns restauranger där de anser att du enbart beställer mellanrätter.

Här är ett exempel som jag ätit på som dessutom ligger långt från Stockholm om
Man nu tror att det enbart är ett fenomen där.

https://www.buhres.se/verandan

I Malmö är det också väldigt vanligt med mellanrättskonceptet. Det var faktiskt en malmökrog som var först med det i Sverige.
Citera
2026-07-28, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Nej, det är om du är på finare resturang och tar en tex femrättare/sjurättare. Då kommer de mellan de traditionella rätterna.

Nej.
Med mellanrätter avses rätter dom är storleksmässigt mellan förrätt och huvudrätt.

Mellanrätter i ansmakningsmenyer förekommer inte längre.
Citera
2026-07-28, 09:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Inte särskilt nishat.
På krogar i mellansegmentet har det varit väldigt vanligt i typ 10 år.
Jag rör mig mycket på moderna krogar och det här med mellanrätter har varit en enormt stark ’trend’ i säkert 10 år nu.
Man får bestämma själv även på dom krogarna.
OK, ja så kanske det är. Har aldrig ens tänkt tanken men äter hellre på nån gammal sylta också än en modern krog. Jag äter mest för att jag är hungrig och vill ha redig mat om jag går ut och äter men alla är olika och vill nån plocka småmat så kör hårt. Men jag vidhåller att det lär vara nishat till vissa kretsar i Stockholm. Är du i Simrishamn, Sveg eller Piteå ser det inte ut så, det lovar jag.
Citera
2026-07-28, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Om du ska vara arg, upprörd och avundsjuk behöver du veta vad flerrättersmenyer består av, så här är några exempel:

https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g189852-d3608386-Reviews-Nisch-Stockholm.html

https://www.bokabord.se/guider/7-prisvarda-avsmakningsmenyer-i-stockholm

https://cofoco.dk/da/restaurant/restaurant-cofoco#menu-menu

https://denlillefede.com/

Men det är inte avsmakningsmenyer tråden handlar om.
Citera
2026-07-28, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Verkar vara något medeltida fenomen som idag endast finns kvar i riktigt eftersatta städer. På alla andra platser har man gått vidare till förrätt, huvudrätt, efterrätt sedan lååång tid tillbaka.

Det här med ett mellanrätter har varit en enormt stark trend i Sverige i typ 10 år.
Citera
2026-07-28, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Tydligen är det en typ av rätt som ska ”nollställa” smaklökarna mellan rätter. Väldigt ovanligt tydligen.. enligt min man.. som är kock.

Det är verkligen inte detta tråden handlar om, utan om menyer med rätter i mellanstorlek.
Citera
2026-07-28, 09:45
Avslutad
Citat:
OK, ja så kanske det är. Har aldrig ens tänkt tanken men äter hellre på nån gammal sylta också än en modern krog. Jag äter mest för att jag är hungrig och vill ha redig mat om jag går ut och äter men alla är olika och vill nån plocka småmat så kör hårt. Men jag vidhåller att det lär vara nishat till vissa kretsar i Stockholm. Är du i Simrishamn, Sveg eller Piteå ser det inte ut så, det lovar jag.

I Piteå finns en handfull restauranger som kör smårätter, i Simrishamn ligger ett par-tre stycken (som dessutom gör det väldigt bra). Jag skulle nog säga att en av fon ställen som gör det allra bäst i landet ligger i Simrishamn.
Så procentuellt och räknat på folkmängd så finns det nog fler mellanrättskrogar i Simrishamn än i Stockholm 😀.
Citera
2026-07-28, 10:01
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
I Piteå finns en handfull restauranger som kör smårätter, i Simrishamn ligger ett par-tre stycken (som dessutom gör det väldigt bra). Jag skulle nog säga att en av fon ställen som gör det allra bäst i landet ligger i Simrishamn.
Så procentuellt och räknat på folkmängd så finns det nog fler mellanrättskrogar i Simrishamn än i Stockholm 😀.
hahaha ok, ja men du fattar vad jag menar. Eller känner du att konceptet mellanrätt är allmänt över hela landet? Om jag går in på pizzerian i Tierp gissar jag att 99% inte beställer en mellanrätt men jag kan vara fel ute också. Kanske bara är jag som missat nåt men oavsett håller jag mig till en huvudrätt och möjligen en förrätt om jag är hungrig. Ser faktiskt inte vad en mellanrätt ens skulle fylla för funktion.
Citera
2026-07-28, 10:06
Avslutad
Citat:
hahaha ok, ja men du fattar vad jag menar. Eller känner du att konceptet mellanrätt är allmänt över hela landet? Om jag går in på pizzerian i Tierp gissar jag att 99% inte beställer en mellanrätt men jag kan vara fel ute också. Kanske bara är jag som missat nåt men oavsett håller jag mig till en huvudrätt och möjligen en förrätt om jag är hungrig. Ser faktiskt inte vad en mellanrätt ens skulle fylla för funktion.

Jag fattar såklart vad vad du menar.
Men det är ett roligt och inkluderande sätt att äta. I sydeuropa och stora delar av Asien är det ofta det vanligaste sättet att äta middag.
Rätter i mindre storlek gör att man kan äta fler rätter utan att bli övermätt.

En pizzeria har naturligtvis ingen anledning att ha en meny med smårätter, även om det förekommer på moderna pizzahak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in