2026-07-27, 14:21
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Lyssnar just på radio, och någon kändis jag aldrig hört talas om vill förbjuda alla mellanrätter på restauranger.

Jag har aldrig hört talas om mellanrätter.
Vad är det ?

Kan man inte bara låta bli att beställa in dom ?

Tydligen är det en typ av rätt som ska ”nollställa” smaklökarna mellan rätter. Väldigt ovanligt tydligen.. enligt min man.. som är kock.
Citera
2026-07-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Tydligen är det en typ av rätt som ska ”nollställa” smaklökarna mellan rätter. Väldigt ovanligt tydligen.. enligt min man.. som är kock.
Din man verkar inte vara särskilt välinformerad om sin bransch. Palettrenare som tex ingefäran i sushi är inte vad som avses med (det jätteetablerade) konceptet mellanrätter.
Citera
2026-07-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Det var min första tanke också, men det verkar inte vara det som menas numera. Typ en mild glass eller sorbet.
Citera
2026-07-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Finns ju restaurangkedjor som gjort detta till en grej som tex Pinchos där man beställer in flera små rätter per person ist för en huvudrätt per person.
Värsta blåsningen jag varit med om.. Ville bjuda två barn (runt 11 år gammla) och en vuxen kvinna på något roligt och barnvänligt.. beställde in en varsin godisdrink och diverse mini burgare och vad dom än ville prova, som en kul grej bara.

Ingen av oss blev mätta och jag fick punga ut över 1400 och maten var helt smaklös och tråkig, alltså typ sibylla har mer "smak" i sina burgare, 5 gånger större burgare och knappt halva priset och då hatar jag sibylla..

Absolut sämsta "maten" jag någonsin sätt finns på pinchos.. och hutlösa priser på det...
Citera
2026-07-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Lyckas inte skingra och begripa begreppsförvirringen här om "mellanrätter" betyder att hela menyn är en massa meze-rätter man skall sitta och sträcka sig över eller om det betyder att man strax innan förätten får in en fingerborgstor soppa som en överraskning.

Sistnämnda kan vara pinsamt när man skällt ut servitrisen för att det är för lite, och hon svarat att "du har inte fått in din beställda förrätt än, detta är bara en amuse". Kan tänka mig detta är vad radiotjejerna råkat ut för.

Nej, mellanrätt är ingen liten aptitretare före förrätten. Det vanligaste är att man antingen beställer förrätt och huvudrätt (efterrätt frivilligt), bara huvudrätt, eller att man beställer flera mellanrätter. Mellanrätt är en mindre portion än huvudrätt, men större än förrätt. För det mesta. Mellanrätter kan även delas mellan olika personer.

När det gäller menyn, så varierar det. Det vanligaste, utifrån vad jag har sett, verkar vara att det finns en del mellanrätter på menyn. Men att det även finns förrätter, huvudrätter och efterrätter. Att det kanske är runt 5-10 mellanrätter eller så, men att det inte utgör hela menyn.
Citera
2026-07-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
...
"Det är en mindre portion så att ni kan dela."

...
Har ta mig fan aldrig hört nåt dummare. Nu ska jag lyssna på inslaget och se vad det handlar om.

Tackar för allt, inklusive ett gott kvällsskratt.
Citera
2026-07-27, 18:11
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Går du på en finare restaurang så kan man få någon liten soppa, någon liten snitt eller annat liten matbit innan som man egentligen inte beställt, det är endast ett par tuggor och sen är den borta men ofta väldigt goda saker.

Visst, men det är inga mellanrätter.

De är amuse-bouche.
Citera
2026-07-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Absolut sämsta "maten" jag någonsin sätt finns på pinchos.. och hutlösa priser på det...
Nu är väl Pinchos inget ställe man går till för att få riktigt god mat eller bra service, men nog fan berättar de att de serverar småportioner. Det är ju lite deras grej.

Bjud ut henne och barnen på en riktig restaurang istället. Men bra mat och bordsservering, det tror jag de skulle uppskatta.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-27 kl. 18:18.
Citera
2026-07-27, 18:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Visst, men det är inga mellanrätter.

De är amuse-bouche.

Ok, då har man lärt sig något nytt.
Citera
2026-07-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, då har man lärt sig något nytt.
Har varit med om det en enda gång i Sverige. På lunchen. Inget speciellt dyrt ställe. Satt och väntade på maten när servitrisen ställde fram en liten tallrik med några friterade bäckfiskringar och aioli.

Hade aldrig varit där innan, så inte att jag var någon VIP.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-27 kl. 18:28.
Citera
2026-07-27, 18:37
Medlem
Verkar vara något medeltida fenomen som idag endast finns kvar i riktigt eftersatta städer. På alla andra platser har man gått vidare till förrätt, huvudrätt, efterrätt sedan lååång tid tillbaka.
Citera
2026-07-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu är väl Pinchos inget ställe man går till för att få riktigt god mat eller bra service, men nog fan berättar de att de serverar småportioner. Det är ju lite deras grej.

Bjud ut henne och barnen på en riktig restaurang istället. Men bra mat och bordsservering, det tror jag de skulle uppskatta.
Ja men om du läste det jag skrev och inte bara det lilla slutet som du citerade så begriper du kanske att det var mest för barnens skull som en rolig grej som jag sa!

Och ja naturligtvis så var det första och sista besöket på pinchos nu när man vet bättre (inte tack vare dig dvs, din mupp)....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in