2026-07-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Tyvärr så är det ju inte det, även om bibeln är väldigt bra och värd att utforska så kan vi inte vara oärliga & påstå att allt är sant, en del är symboliskt och andra saker är helt fel då man sa saker man antog på en riktigt gammal tid, då man inte riktigt förstod vetenskap väl.

Bibeln är skriven av människor och alla människor är bristfälliga (även om man utgår från bibeln) därav så finns det ingen realistisk möjlighet till bibeln att inte ha några fel, även om en "Gud" skulle råka finnas (säger inte att den finns eller inte, misstolka mig inte, jag vill givetvis att det skulle finnas något högre syfte, har dock svårt för bokstavstroende av religion då mycket är motbevisat och liksom symboliskt skrivet), vissa saker är väldigt motsägelsefulla.
Varför gör Gud vissa kvinnor lesbiska så dom aldrig kan vara lyckliga med en man? Om det är fel att vara gay? Varför skulle det vara fel för (t.ex.) två vuxna kvinnor att vara ihop om det känns rätt för bägge parter? T.ex. någon som är född gay, hur ska denna personen tro att hen är ond när Gud gjorde hen sådan och det inte går heller att ändra? Av all research jag gjort så har man aldrig någonsin lyckats att "omvandla" folks läggningar, det ledde bara till självmord och liknande då det är som att försöka lura folk och tro att man kan växa 50cm genom att tänka det.
Inte heller kan människor vara ensamma hela livet det funkar inte heller Gud har gjort människor i stort behov av kärlek, utan vissnar personen helt.

Jag kan skriva en egen bibel idag, den hade inte varit mindre sann liksom, så allt är sant beroende på betraktaren och vad man kan relatera till, vad man tror på så sätt.
För mig känns det bättre att följa Jesus budskap (sådana positiva saker som att vara snäll, barmhärtig, ärlig, omtänksam t.ex.) men att inte vara bokstavstroende, utan se det som det är, symboliskt skrivet. Tittar jag på religiösa extremister så ser jag att det är dom som gjort fel, inte oss som valt en mer modern sekulär väg.

På samma sätt kan man inte påstå att inget av det som står i Bibeln är sant. Bortser man från den gudomliga delen innehåller Bibeln mängder av historiska uppgifter som i många fall är förvånansvärt exakta och har kunnat bekräftas av andra källor och arkeologiska fynd.

Nya testamentet är dessutom ett av de mest väldokumenterade historiska textmaterialen från antiken. Det innehåller en stor mängd uppgifter om personer, platser, politiska förhållanden och händelser som har kunnat beläggas historiskt. Det gör Bibeln till en viktig historisk källa, oavsett vad man anser om dess religiösa budskap.

Vad det gäller dina frågor du har om gud,
Är det så att dina frågor gör det svårt att rättfärdiga bibeln?
Eller kan det vara så att din bild av bibeln och gud är felaktig och därför blir din syn på gud också förvirrande och felaktig?
Är du verkligen säker på att din tolkning är korrekt?
Du kan inte på fullaste allvar påstå att allt som står I bibeln är påhittat😅
Senast redigerad av HejFrans 2026-07-27 kl. 16:58.
Citera
2026-07-27, 16:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Bra då kan jag vara säker på att allt som står i bibeln inte stämmer och sätter punkt för mig det vet jag och behöver inte fortsätta diskutera vidare i tråden så tack för en intressant diskussion hej med er
Jag önskar dig en lycklig dag.
Citera
2026-07-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag tror inte att det som står I bibeln är sant, om dom historiska människorna kleopatra leonidas plato Sokrates Gustav vasa fanns gjorde dom säkert

Bevisade material som bekräftar bibeln, hur vet man det?

Kan lika gärna vara några som fått bra betalt att säga att så här är det, det vet vi inte

Saken är den att du ät inte ett dugg påläst. Det är uppenbart..
Precis som du säger,, du "tror". Vilket är ironiskt.
Med andra ord, du har ingen aning😅
Är det ett intelligent sätt att diskutera på tycker du?
Allt som står i bibeln är osant, eftersom du tror det är så😅
Du har ju inte ens övervägt innehållet utan bara avfärdar allt för att du tror det är så..
Citera
2026-07-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja ungefär, fast du skrev det på ett underligt sätt.
inte alls , det är samma sak , dvs för att märka att må bra måste man må dåligt , för att uppskatta att inte ha ont måste man ha ont i bland , vilken elak gud du har
Citera
2026-07-27, 17:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
inte alls , det är samma sak , dvs för att märka att må bra måste man må dåligt , för att uppskatta att inte ha ont måste man ha ont i bland , vilken elak gud du har
Ja vissa får en gratis tallrik med mat och blir glada. Andra blir arga för de inte fick 2. Det beror på hur man ser på saken.
Citera
2026-07-27, 17:01
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Varför har han skapat mörker ?
Allt Gud skapat är gott men allt har sina begränsningar, det är därför ondskan finns och man vet inte riktigt var det kommer ifrån.
Mörker har den förmåga att den lyser inte upp, därför kan mörker uppfattas som ond.
Vårt sökande efter svaret på ondskans uppkomst är att vända sig till Jesus Kristus.
Citera
2026-07-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ja vissa får en gratis tallrik med mat och blir glada. Andra blir arga för de inte fick 2. Det beror på hur man ser på saken.
Så att frun blir slagen i bland eller att jag har ont i bland det är ändå positivt och det samma som jag fick en mål mat ? men när det går över eller jag slutar slå frun då har hon något som är lika med 2 mål mat
Citera
2026-07-27, 17:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så att frun blir slagen i bland eller att jag har ont i bland det är ändå positivt och det samma som jag fick en mål mat ? men när det går över eller jag slutar slå frun då har hon något som är lika med 2 mål mat
Det är så det blir när man inte lyder gud. Du verkar ju föredra det så eftersom du inte vill lyda.
Citera
2026-07-27, 17:13
Medlem
Citat:
Det är så det blir när man inte lyder gud. Du verkar ju föredra det så eftersom du inte vill lyda.
De var helt klar ett av de sjukaste inläggen du gjort, så sugen jag blir på att bli religiös...
Citera
2026-07-27, 17:14
Medlem
Citat:
Inget ljus utan mörker.

Jag håller inte med.
Ljuset behöver inte mörkret för att existera.
Mörkret är inte nödvändigt på det viset.
Däremot kan inte mörkret existera utan att något avviker från ljuset.
Citera
2026-07-27, 17:14
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Bibeln tolkas inte på det sättet, en dag för Gud kan vara flera miljoner år för en människa.

Jasså minsann?

Är alltid lika roligt att läsa när de "kristna" eller vad de nu är, när dom skall tolka och lägga tillrätta "det skrivna ordet".
Ni har haft över 2000 år på er att hitta på än den ena eller den andra vinklingen som passa er för stunden för att försvara årtusendes största bluff. Hur många gånger har bibeln behövts skrivas om för att passa in i samtiden? Hur många händelser har ni skrivit om så att det skall passa in i historien i övrigt som revideras?
Helt jävla otroligt att människor tyr sig till de olika religionerna och lever efter dera uppdiktade normer.
Än värre när dom krigar för att visa att deras tolkningar minsann är den rätta och slaktar "de otrogna".

Till ts kan jag bara beklaga att han blivit förvirrad och erbjuda ett bibelcitat... "Ty de veta icke vad de gör"!
Senast redigerad av 53....so what 2026-07-27 kl. 17:24.
Citera
2026-07-27, 17:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
De var helt klar ett av de sjukaste inläggen du gjort, så sugen jag blir på att bli religiös...
Ska du inte sätta på dig en kyrkkrage och stoppa kavajen i byxorna nu då. Sen kan du le så där creepy och säga "hej har du tid att prata om jesus kristus" till folk. Det är att leva livet det. Hallelulejah
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-27 kl. 17:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in