Citat:
Ursprungligen postat av
Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.
Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Varför är det viktigt för dig att gud finns?
Jag trivs i kyrkor men känner mig ibland skenhelig när jag går där. Jag hoppas att Gud finns, men tvivlar ofta. Ingen kan veta säkert - det handlar om tro och inte vetande. Livet var enklare när jag var barn och hade en mer naiv tro. Gör din mer naiva tro att du mår bra?
Jag tänker att Bibeln kan ha något att säga oss, även om den innehåller motsägelser och mytologiska berättelser som motsägs av många vetenskapliga observationer. Och även om det kan finnas vissa sanningar även i andra religioner. Bibeln är ingen vetenskaplig faktabok utan har andra syften. Särskilt första mosebok berättades länge muntligen från generation till generationm kanske redan på bronsåldern innan historierna nedtecknades, och de måste därför vara begripliga även för den tidens barn. Det är först efter uttåget ur Egypten som det börjar dyka upp arkeologiska bevis på israelernas historia.
Gamla testamentet beskriver väldigt omoraliska människor som ledde Israel men ändå fick Guds förtroende. Gud beskrivs som en i vår ögon svartsjuk, nationalitisk och straffande krigsgud, men Gudsbilden växer fram och förändras steg för steg till en mer förlåtande, pacifistisk och icke-rasistisk Gud i nya testamentet.
Kanske har Bibelns människosyn och de kristna värderingarna ändå bidragit till att den kristna världen har kommit längre än andra samhällen som rättssamhälle. Religiös omvändelse hjälper människor att bli fri från missbruk och beroende än i dag.