2026-07-27, 11:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Herr.Dittling

I äldre historia var mellanrätter de rätter som serverades mellan huvudrätterna fisk, kött och fågel.

Fisk var alltså en huvudrätt men efter den kunde det serveras en mellanrätt som var av en annan smak och tillagning. Efter en stek kunde man t.ex. servera en stekt järpe med en liten sidosallad (ingen bulk som potatis eller ris till), en märgpudding med röd sås eller kokt sparris (inget mer än sparris och en liten hollandaise).

Över lag var det ovanligt på större middagar att man åt en massa bröd och potatis som vi gör i vår tid, det var vardagsmat. Därför kan äldre bankettmåltider innehålla upp till 14 rätter men alla små, så man blev mätt men inte paltkomamätt.

I vår tid har mellanrätter kommit att betyda små portioner av en huvudrättskombination men eftersom de inte är så stora som en ensam huvudrätt måste gästen beställa in flera för att uppnå mättnad. Drivkraften är inte gastronomisk utan ekonomisk. För då kan restaurangen tjäna mer pengar på att du tar in två-tre mellanrätter för 125 kr/styck istället för en huvudrätt för 250-300 kr. För dig känns det billigare tills du får notan.

Ett annat sätt att öka intäkten för restaurangen är att erbjuda att rätterna ska delas på, s.k. sharing. Det innebär att du och dina bordsgäster delar på många smårätter/mellanrätter, och eftersom ingen blir ordentligt mätt för att kompisarna äter mer och tar godbitarna, beställer du in fler sharing-rätter.

Att göra ett utspel om förbjuda maträtter känns verkligen som en influencer som letar efter klick och uppmärksamhet.

Själv skulle jag kunna tänka mig att förbjuda dålig matlagning, ljummen mat och folk som säger att det smakar gott när det bevisligen inte gör det.
Så kan det ha varit.

Det var nog till och med före min tid (jo, det fanns en sådan tid)
Jag har dock aldrig stött på fenomenet.

Trots googlande blev jag inte så mycket klokare på denna Tomas Andersson Wij, eftersom jag aldrig hört talas om honom, så måste han ju vara jättekänd.
Citera
2026-07-27, 11:58
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Mat är främst affärer nu för tiden.
Det mesta som säljs är inte livsmedel.
Det är medel för att sälja mer och mer "mat".

Det är alltså inte till för att göra oss mätta och ge oss energi.
Det är till för att ge en kort kick och att ge sug efter mer.
Precis som knark.

Mellanmål är ett typiskt exempel på onödiga mål.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-07-27 kl. 12:04.
Citera
2026-07-27, 12:06
Medlem
Jag tycker mellanrätter kan vara ganska trevligt och socialt i rätt sällskap. Förutsättningen är dock att rätterna känna rimligt prissatta och håller en jämn kvalitet.

Det är dock ett jävla gissel att detta "koncept" även har letat sig in i a la carte-menyer där det blir allt vanligare att tillbehör som potatis, sallad och sås inte ingår i rätten när man beställer tex en bit kött eller fisk. Bröd har också börjat säljas separat på vissa ställen (ofta med något fånigt kryddsmör eller "spread" som motivation). Just den aspekten av sin matkultur kan italienarna behålla för sig själva.
Citera
2026-07-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Mellanrätter är ett koncept som marknadsförs som ”socialt ätande” men som helt uppenbart har sin grund i att restauranger vill öka lönsamheten. Det är ett mellanting mellan varsin varmrätt och Tapas, där rätterna ska vara större än tapas men mindre än en varmrätt, och att ett sällskap ska beställa färre mellanrätter än tapas, men fler rätter än varsin.

Principiellt har jag inget problem med mellanrätter, det kan vara ett bra alternativ att ta tre mellanrätter istället för varsin varmrätt - särskilt om man ändå delar eller smakar på varandras mat, som par ofta gör. Problemet uppstår när restauranger i sin desperata jakt på intäkter börjar servera rätter i tapasstorlek till samma styckepris som en normal varmrätt.

Detta har tyvärr blivit nästintill normen, och det är en hårfin gräns till lurendrejeri när det kommer in fyra rätter i tapas-storlek men man betalar 40% mer än vad en liknande restaurang hade tagit för två schyssta varmrätter och man går därifrån hungrig. Av detta skäl väljer jag numera aktivt bort restauranger med mellanrätter, just för att det har blivit ett nästan vedertaget sätt för krögare att fuska.

En annan sak som jag har funderat över är att mellanrätter väldigt ofta kommer i ett antal som är okompatibelt med antalet vid bordet; om man är två så kommer det i tre bitar o h om man är fyra så kommer det fem. Eller i värsta fall (har hänt, men då sade jag förstås till) så kommer det tre bitar för ett sällskap om fyra.

Märkligt är det, och såna restauranger blir knappast långlivade om de drar konceptet för långt. Det måste finnas ett begränsat antal människor som går tillbaka till ställen där rätterna uppenbart lider av krympflation.

Föredömligt inlägg som förklarar problemet på ett riktigt pedagogiskt sätt. Det blir lite märkligt om en huvudrätt startar från 229 kr och en "mellanrätt" kommer från 179 kr. Om nu restaurangerna erbjuder avsmakningsmenyer på detta snofsiga sätt förutsätter jag att de lagar maten på plats.

Varför då inte sälja portioner vars storlek är anpassad till dom som vill dela på maten.

Och där har man ju nästa fråga, vem fan vill dela med sig av maten om portionerna är minimala? Det säger sig väl självt? "Det är på ett ungefär hälften av en vanlig portion", vad fan betyder det för mig som slutkund? Betyder det att jag och idioten som fått mig att gå med på att dela får in en halv portion som vi sedan ska dela på eller en halv portion var? Det kanske är samma sak, men det kvittar.

Mellanrätt borde in min värld vara något man käkar mellan förrätt och huvudrätt. Och det är väl här problemet uppstår när pinnsmala idiotjävlar med någon Youtubekanal vittnar om att om att dom och tjejerna minsan brukar dela på två mellanrätter för då blir dom minsan mätta.

Sen att inte en enda jävla idiot reagerar på att dom två blonda idioterna delar på två mellanrätter är ju bara beklagligt. 2 mellanrätter delade på 2 personer är en mellanrätt var.

Men det är bra, det är ju den typen av människor som fostrat våra barn i åtminstone 10 år. Vad kan gå fel med de förutsättningarna?

Det här är vad som i utlandet skulle kallas turistfälla, men i Sverige låter vi oss luras på hemmaplan utan att begripa det.

"Det är en mindre portion så att ni kan dela."

Har ta mig fan aldrig hört nåt dummare. Nu ska jag lyssna på inslaget och se vad det handlar om.
Citera
2026-07-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag tycker mellanrätter kan vara ganska trevligt och socialt i rätt sällskap. Förutsättningen är dock att rätterna känna rimligt prissatta och håller en jämn kvalitet.

Det är dock ett jävla gissel att detta "koncept" även har letat sig in i a la carte-menyer där det blir allt vanligare att tillbehör som potatis, sallad och sås inte ingår i rätten när man beställer tex en bit kött eller fisk. Bröd har också börjat säljas separat på vissa ställen (ofta med något fånigt kryddsmör eller "spread" som motivation). Just den aspekten av sin matkultur kan italienarna behålla för sig själva.

Du är allt jag hatar med mänskligheten. Okej, jag överdrev lite grann. Men du ondgör dig alltså att dom här "mellanrätterna" allt som oftast inte serveras med tillbehör som ris eller potatis?! Eller, ja... Att det bli vanligare.

För Guds skull, det finns ta mig fan idioter till allt.

Jag hoppas innerligt att jag missförstått något för nu blir jag upprörd på riktigt.
Citera
2026-07-27, 12:44
Medlem
burialhexs avatar
tycker de är najs att beställa fler olika smårätter istället för 1. får ju smaka så mkt mer mat
Citera
2026-07-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Du är allt jag hatar med mänskligheten. Okej, jag överdrev lite grann. Men du ondgör dig alltså att dom här "mellanrätterna" allt som oftast inte serveras med tillbehör som ris eller potatis?! Eller, ja... Att det bli vanligare.

För Guds skull, det finns ta mig fan idioter till allt.

Jag hoppas innerligt att jag missförstått något för nu blir jag upprörd på riktigt.
Tagga ned och läs om vad jag skrev. Då kan du glädja dig över att du har missförstått. Jag tycker som sagt att mellanrätter när det är vällagat och genomtänkt är ganska trevligt.

Min kritik riktar sig mot ofullständiga huvudrätter, där man beställer tex. en entrecote för 400+ kronor och när den kommer in så är det bara köttbiten och någon liten dekorativ grönsak. Så för att få en komplett huvudrätt måste man beställa till exempelvis ''ugnsrostade primörer, tomatsallad och sauce bearnaise'' för 300 kronor till. När maten väl kommer in är dessutom proportionerna helt off och inte anpassade för en rimlig portion.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-07-27 kl. 13:01.
Citera
2026-07-27, 12:53
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Finns ju restaurangkedjor som gjort detta till en grej som tex Pinchos där man beställer in flera små rätter per person ist för en huvudrätt per person.
Citera
2026-07-27, 13:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Lyckas inte skingra och begripa begreppsförvirringen här om "mellanrätter" betyder att hela menyn är en massa meze-rätter man skall sitta och sträcka sig över eller om det betyder att man strax innan förätten får in en fingerborgstor soppa som en överraskning.

Sistnämnda kan vara pinsamt när man skällt ut servitrisen för att det är för lite, och hon svarat att "du har inte fått in din beställda förrätt än, detta är bara en amuse". Kan tänka mig detta är vad radiotjejerna råkat ut för.
Citera
2026-07-27, 13:10
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Så kan det ha varit.

Det var nog till och med före min tid (jo, det fanns en sådan tid)
Jag har dock aldrig stött på fenomenet.

Trots googlande blev jag inte så mycket klokare på denna Tomas Andersson Wij, eftersom jag aldrig hört talas om honom, så måste han ju vara jättekänd.

Hej igen,
Även jag är uråldrig men har inte träffat på mellanrätterna i den historiska form som jag tog upp.

Tycker själv att både mellanrätter och sharing-rätter är något som jag inte gillar, då det inte blir prisvärt utan rentav ett löjligt dyrt restaurangbesök. Avskyr dessutom att folk håller på och slabbar med sina gafflar, eller ännu värre sina fingrar, i gemensamma fat.

Googlade också på den här personen. Aldrig hört talas om karln, men som du skriver - det bör betyda att han är jättekänd.
Citera
2026-07-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Lyssnar just på radio, och någon kändis jag aldrig hört talas om vill förbjuda alla mellanrätter på restauranger.
En av restaurangerna där jag bor har endast det som jag tror du tänker på som mellanrätter. Inte tapas, utan helt vanlig mat men i ganska små portioner, man behöver två-tre rätter för att bli mätt. Något de även är tydliga med.

Gillar det, och man kan även bara gå dit och ta några öl och beställa in en liten rätt. Och kanske en till, lite som att ta in jordnötter till drinken men mer. Och naturligtvis kan alla ta av tallriken om man gör så.
Citera
2026-07-27, 13:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En av restaurangerna där jag bor har endast det som jag tror du tänker på som mellanrätter. Inte tapas, utan helt vanlig mat men i ganska små portioner, man behöver två-tre rätter för att bli mätt. Något de även är tydliga med.

Gillar det, och man kan även bara gå dit och ta några öl och beställa in en liten rätt. Och kanske en till, lite som att ta in jordnötter till drinken men mer. Och naturligtvis kan alla ta av tallriken om man gör så.
Eftersom jag bara, numera, bara vet att mellanrätter finns, så vet jag inte vad jag tänker på.

Snart börjar semestern, vi får se om jag letar rätt på något ställe som har mellanrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in