Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
33,33%
53 röster
Nej
30,82%
49 röster
Mycket hårdare krav
35,85%
57 röster
2026-07-27, 11:00
Medlem
Åldersgräns 15 det bästa givetvis.

Sen kanske några mer regler för hyrelsparksen.
Kanske något med bank Id.
Och ev hjälmkrav på hyrelsparksen, eftersom det är där maroteten ac olyckor sker.

Hjälmkrav på privata kommer inte fungera givetvis.
Då ska de införas hjälmkrav på vanliga cyklister oxå, alla som har privata kommer skita I det ändå.

Och många slutar cykla istället och kör bil och motionen blir bara sämre och istället dör fler av andra sjukdomar för att de rör sig för lite.
Citera
2026-07-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Bara massa idioter i den här tråden.

Förbjud inte fordonet. Förbjud idioterna istället. Varför är det t.ex inte förbjudet för ungar att använda dom? Straffa ungarna och föräldrarna hårt. Bötfäll alla som inte kan köra ordentligt. Inför hjälmkrav.

Ta bort begränsning på motorstyrka och inför istället hastighetsbegränsning. Motorstyrka krävs för att de ska klara en vuxen i uppförsbackar men toppar den likväl bara 20km/h så kvittar det ju om motorn är stark eller svag. Samt inför krav på bakhjulsdrift då de framhjulsdrivna är lite ryckiga i styrningen pga torquesteer.

Att det ska vara så jävla svårt att fatta sådana enkla saker. Jävla förbudsivrare. Förbjud er själva istället. Träskallar!

Hastighetsgräsningen är absolut riktigt bra.
Tror du det kommer införas?

Hjälmkrav bara på hyrelsparksen vore bra.
Men då går.väl de i konkurs, ingen lär hyra med Hjälmkrav.

Kanske något med Bank ID när man hyr?
Och åldersgräns 15
Citera
2026-07-27, 11:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns det signalhorn på hyrcyklarna? Jag har själv aldrig testat dessa men stor och kollade på en igår just efter denna funktion och kunde inte se någon knapp där det stod att den var till signalhornet.
Känns som att det borde finnas men frågan är, finns det?
Har för mig att det finns typ ringklocka som på cyklar.

Jag sökte på nätet och fick detta för Voi

"Ja, Vois elsparkcyklar har en ringklocka monterad på styret för att uppfylla svenska trafikregler och för att du ska kunna varna andra i trafiken"
Citera
2026-07-27, 11:05
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag förstår givetvis problemet med det jag skrev men idag så kan dessa företag som hyr ut cyklarna leva jävligt gött på dem. Som jag läs någonstans så tog det oftast ca 6 veckor innan en sparkcykel var betald och sen är det bara underhåll som ska betalas då resten är vinst.
Kanske borde de då också betala någon summa till vården pga risken dessa fordon medför.

Rökare, alkoholister, snusare och många andra betalar faktisk en del redan till vården med då via alla skatter som ligger på dessa produkter.
Det ligger ju moms och bolagsskatt på elsparkcyklarna.

Om du tror att man kan tjäna stora pengar på elsparkcyklar, varför startar du inte ett eget företag som erbjuder tjänster bättre och mer samhällsvänligt? Såvitt jag kan få fram så ligger nettomarginalen på runt 5%, vilket givet investeringen knappast är att tälja guld med fällkniv.
Citera
2026-07-27, 11:10
Medlem
Jordgubbes avatar
Ansatsen är så lam i den text transportstyrelsen skriver. De skall se över "om" de kanske behöver "korrigera" lite i nuvarande regelverk. Vad fan, gör om gör rätt. De gjorde en utredning för fem år sedan som de länkar till, den är ju redan överspelad. Se grafen, de går ju rakt upp i himlen, där senaste åren ökat 30 procent och 38 procent från det. "6 624 skadade", hur har det räknats, det är väl de som kommit till sjukhus. Mörkertalet med folk som bara gjort faceplants och fått näsan avskavd eller armbågen hoppat ur led lite kan nog vara rätt stort.

Vilka har tjänat på denna cirkus. En förlust är folkhälsan. Medan fetma och diabetes går som en raket i statistiken missbrukar kidsen dessa istället för att gå eller cykla som normala ungar. För företagen som hyr ut rullar pengarna in, visserligen knackig start men de börjar gå med plus, fast i en utslagsprocess och marknadsmässig kanibalism dem emellan. Hur ser det ut i sjukvården, alla dessa som skall in där, och rumstera i vårdköerna. Kirurger som blir onödigt bra på käkkirurgi, medan normala patienter får vänta med mer rimliga vardagsskador.

Varför måste Sverige vara en idiotisk mix av lösa boliner och marknadslekstuga, när andra länder kan klara det och sätta krav, säga nej eller åtminstone följa reglerna. För ett antal år sedan hade jag tillgång till ett sånt där fordon men jag gjorde mig av med det för jag tänkte att man kommer ju inte att komma långt innan polisen plockar det på gatan, eftersom det inte uppfyller någonting av de egentligen ganska krångliga reglerna. Jag har sedan betraktat detta samhällsfenomen från sidan och häpnat över polisens slapphet, för alla som bara kör på.
Citera
2026-07-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Inte en dag för tidigt.
Jag har bytt småort till större stad och det är ett rent kaos.
Nu är jag inte emot dem då jag själv hyr vid tillfällen. När jag gör det så fortsätter jag vara en bilist och kör utifrån de regler som gäller.
Nu bor jag vid ett av stadens cykelstråk och kör till och från bostaden på huvudled. Ja, huvudled gäller tydligen bara för bilar där även vanliga cyklister verkar ha företräde samt kan köras på valfri sida av vägen.
Vi har även två hundar och går ofta utmed ett gång/cykelstråk i flexikoppel. Detta är förenat med fara när barn och Foodorabud kör i maxhastighet där gående tydligen ska ha full koll bakåt då ringklockan bara fungerar på de kickar jag brukar hyra.

Privatägda kickar/elcyklar är svåra att reglera men polisen skiter fullständigt i dessa redan i dag.
Hyrkickarna däremot.
Här kan man begränsa hastigheten på gångstråk till 7km/h och man kan även göra så de inte ens fungerar utmed gångstråk när det finns alternativa vägar.
Men, det står i varenda app att det är åldersgräns på dem och ändå ser man konstant 2-3 barn på dem.
Detta kan lätt regleras med Bank-ID. Nu förstår jag att företagen är emot detta då barn utan konsekvenstänk är en stor inkomst.

Det är till 100 % hyrkickarna de ser över reglerna med. Tror det kommer införas något nytt kring hyrkickarna. Och åldersgräns 15 år.
Ev med bank id.
Citera
2026-07-27, 11:12
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Håller helt med men tyvärr kommer ett regelverk inte göra så mycket nytta. Det bästa är att ta bort dessa helt från våra vägar eller om nu företagen ska få fortsätta så lägger man HELA kostnaden på dessa, även all sjukhusvård och efterföljande sjukskrivningar.

Håller med. Tycker vi ska ta bort alla fordon på vägarna då det sker olyckor oavsett vad folk kör! Förjävligt!
Citera
2026-07-27, 11:12
Medlem
Citat:
-Parkeringssystemet måste göras om från grunden så de endast går att hämta och lämna på specifika platser. Idag ligger de slängda överallt eller fint parkerade mitt på en cykelbana, helt vansinne.

Om det inte går att göra ett sådant system tillräckligt tillförlitligt så borde man göra det mycket enklare att anmäla felparkerade hyrelsparkcyklar. Det finns möjlighet att anmäla felparkeringar på en kommunal webbsida där jag bor, men det är för mycket man måste mata in manuellt. Allt borde ske automatiskt, t.ex. med en app som kan skanna en QR-kod på fordonet, registrera positionen och eventuellt ta ett foto.
Citera
2026-07-27, 11:14
Medlem
Sunimods avatar
Undrar hur de ska göra för att bli av med kriminella som använder den här typen av fordon för skjutningar och knark transporter. Hopplös för polisen att stoppa.
Citera
2026-07-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Håller med. Tycker vi ska ta bort alla fordon på vägarna då det sker olyckor oavsett vad folk kör! Förjävligt!

Ingen ide att lyssna på sånt troll
Som du säger. Ta bort alla fordon från våra vägar isåfall. Sker mer olyckor med bilar och motorcyklar. Punkt. Så ta bort från våra vägar är bara löjligt sagt. Då ska vi ta bort allt annat oxå.

Men åldersgräns 15 vore bra.
Och ev något med bank id när man hyr elsparksen
Citera
2026-07-27, 11:17
Medlem
oligarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Affärerna borde ha krav på sig att ha tydlig information om reglerna och om varje fordonsmodell de säljer uppfyller dem. Affärerna verkar ha blivit bättre på att upplysa om reglerna, men de är inte alltid tydliga med om en viss modell uppfyller reglerna eller inte.

Netonnet är en av butikerna som är tydliga. De har en svensk flagga med "godkänd i trafiken" på godkända fordon. Många andra har bara en informationsruta om reglerna.

Körkortskrav vore nåt oxå ..

"Trafikförsäkring krävs ibland för elsparkcyklar
"Vissa elsparkcyklar kräver en trafikförsäkring"

Citat: Skjutsa någon på elsparkcykel?
Nej, elsparkcyklar är avsedda för en person, svensken får inte ha några passagerare.
https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Men svensken skjutsar i alla fall, ser detta dagligen, vuxna med ungar mfl. (rena vilda västern)

2500 kronor i böter är som ett skämt, 25 000 kr borde vara så det känns
ordentligt o indraget körkort, o prick att få ta körkort i flera år m.m.

- Har man tillräcklig behörighet blir man rapporterad för att ha framfört ett oregistrerat fordon och får 2500 kronor i böter.
Om man inte har behörighet, eller för låg behörighet för fordonet så blir det en anmälan om olovlig körning.
Man kan också bli rapporterad om man inte har hjälm, säger Martin Berggren.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/ost/2025/oktober/elsparken-alskad-och-omstridd/
Senast redigerad av oligarks 2026-07-27 kl. 11:22.
Citera
2026-07-27, 11:19
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Finns det signalhorn på hyrcyklarna? Jag har själv aldrig testat dessa men stor och kollade på en igår just efter denna funktion och kunde inte se någon knapp där det stod att den var till signalhornet.
Känns som att det borde finnas men frågan är, finns det?
Ringklocka finns. Det är ett lagkrav. Man ser den inte då den är inbyggd i höger handtag på styret. Man vrider på den innersta delen av handtaget så plingar det. Jag anväder den ganska ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in