Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,68%
50 röster
Nej
31,37%
48 röster
Mycket hårdare krav
35,95%
55 röster
2026-07-27, 08:58
Medlem
oligarkss avatar
Uppdraget avslutas i början av 2027.

(all info i länk)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/ny-sidatransportstyrelsen-ser-over-elsparkcykelregler/
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=b3993d39-641e-446f-8435-cf68b4b3fd44

Transportstyrelsen har påbörjat ett arbete med att se över de regler
som styr användning av elsparkcyklar. Syftet är undersöka om dagens
regler är ändamålsenliga eller om de behöver revideras och kompletteras.

– Vi ser allvarligt på den omfattande ökningen av olyckor kopplat till fordonstypen.
Vårt uppdrag är att se till att vi har ändamålsenliga regler för alla typer av fordon.
Den kraftiga ökningen olyckor sänder tydliga signaler om att ytterligare åtgärder
behöver vidtas inom området, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen.

– Arbetet har precis inletts och det är därför svårt att säga något om vad vi
kommer föreslå för förändringar. Tydligt är dock att något behöver göras för
att vända olyckstrenden, säger Katarina Norén.

Inte en dag för tidigt att se över regelverket eller vad tycker forumet?
Citera
2026-07-27, 09:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Håller helt med men tyvärr kommer ett regelverk inte göra så mycket nytta. Det bästa är att ta bort dessa helt från våra vägar eller om nu företagen ska få fortsätta så lägger man HELA kostnaden på dessa, även all sjukhusvård och efterföljande sjukskrivningar.
Citera
2026-07-27, 09:14
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med men tyvärr kommer ett regelverk inte göra så mycket nytta. Det bästa är att ta bort dessa helt från våra vägar eller om nu företagen ska få fortsätta så lägger man HELA kostnaden på dessa, även all sjukhusvård och efterföljande sjukskrivningar.
Ja det är nog enda sättet. Tyvärr har vi släppt in giftet och som vanligt ska det utredas i årtionden även fast det är självklart att dessa sparkcyklar är sända direkt från djävulen!
Citera
2026-07-27, 09:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Man borde idag copy pejsta grannländernas regler. Sen max behöva sitta och tänka ett par månader för nya uppdaterade egna regler för Sverige (fikarasterna inräknat). Nuvarande är ju inte rätt någonstans längs kedjan.

Vad säljs (vilda västern, knappt någon är laglig), vilka regler (2-3 barn på en, utan hjälm, mot färdriktningen, eller unga vuxna på lyset), vad griper polisen in på (knappt någonting).
Citera
2026-07-27, 09:20
Medlem
Sunimods avatar
Vore bra med körkort för dessa fordon. Då kan polisen dra in körkortet för de som inte sköter sig.
Man får inte åka två på dem men ser det rätt ofta att man åker två på ett fordon.
Sätt även nykterhet motsvarande bilar.
Krav på hjälm.
Och som moped, ålder minst 15 år. Barn har bristande konsekvenstänk och inser inte faran av att köra som vildar i nerförsbackar mm.

Men det blir väl inget av detta mer än lite varningar om att det kan vara farligt.
Har blivit omkörd många gånger när jag är ute på gångbanor och trottoarer men aldrig någon som ger signal med ringklocka om att de är på väg att köra om.
Citera
2026-07-27, 09:22
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Man borde idag copy pejsta grannländernas regler. Sen max behöva sitta och tänka ett par månader för nya uppdaterade egna regler för Sverige (fikarasterna inräknat). Nuvarande är ju inte rätt någonstans längs kedjan.

Vad säljs (vilda västern, knappt någon är laglig), vilka regler (2-3 barn på en, utan hjälm, mot färdriktningen, eller unga vuxna på lyset), vad griper polisen in på (knappt någonting).

Håller med, onödigt att uppfinna hjulet på nytt. Med detta sagt har jag inte koll på hur det ser ut i grannländer. Hur ser deras regler ut?
Citera
2026-07-27, 09:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Håller med. Ska detta ta så lång tid när man borde kunna hämta in krav andra länder redan har.
Max en månad för att ha nya regler klara.
Citera
2026-07-27, 09:28
Medlem
Inte en dag för tidigt.
Jag har bytt småort till större stad och det är ett rent kaos.
Nu är jag inte emot dem då jag själv hyr vid tillfällen. När jag gör det så fortsätter jag vara en bilist och kör utifrån de regler som gäller.
Nu bor jag vid ett av stadens cykelstråk och kör till och från bostaden på huvudled. Ja, huvudled gäller tydligen bara för bilar där även vanliga cyklister verkar ha företräde samt kan köras på valfri sida av vägen.
Vi har även två hundar och går ofta utmed ett gång/cykelstråk i flexikoppel. Detta är förenat med fara när barn och Foodorabud kör i maxhastighet där gående tydligen ska ha full koll bakåt då ringklockan bara fungerar på de kickar jag brukar hyra.

Privatägda kickar/elcyklar är svåra att reglera men polisen skiter fullständigt i dessa redan i dag.
Hyrkickarna däremot.
Här kan man begränsa hastigheten på gångstråk till 7km/h och man kan även göra så de inte ens fungerar utmed gångstråk när det finns alternativa vägar.
Men, det står i varenda app att det är åldersgräns på dem och ändå ser man konstant 2-3 barn på dem.
Detta kan lätt regleras med Bank-ID. Nu förstår jag att företagen är emot detta då barn utan konsekvenstänk är en stor inkomst.
Citera
2026-07-27, 09:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
... i grannländer. Hur ser deras regler ut?
Ungefär så här, men nån får gärna korrigera detaljerna. Finland och Danmark har 15-årsgräns, Norge 12-årsgräns. Sverige saknar promillegräns men Finland, Norge och Danmark har. Danmark har hjälmtvång. Norge och Finland grupperar elkamelerna som motorfordon, i stället för som cyklar i Sverige. Hursomhelst, Sverige har Nordens vimsigaste regelverk, varför.
Citera
2026-07-27, 09:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore bra med körkort för dessa fordon. Då kan polisen dra in körkortet för de som inte sköter sig.
Man får inte åka två på dem men ser det rätt ofta att man åker två på ett fordon.
Sätt även nykterhet motsvarande bilar.
Krav på hjälm.
Och som moped, ålder minst 15 år. Barn har bristande konsekvenstänk och inser inte faran av att köra som vildar i nerförsbackar mm.

Men det blir väl inget av detta mer än lite varningar om att det kan vara farligt.
Har blivit omkörd många gånger när jag är ute på gångbanor och trottoarer men aldrig någon som ger signal med ringklocka om att de är på väg att köra om.

En bra början och håller med dig helt.
Tror inte ens det finns någon form av signalanordning på dessa hyrsparkar iallafall och har heller aldrig hört någon utan man hinner helt enkelt bara känna vinddraget när de susar förbi på tio centimeters avstånd som max.

Jag tycker annars tanken med dessa fordon är bra men tyvärr kan vi människor inte hantera dem och därför är det bättre att de tas bort.
Citera
2026-07-27, 09:36
Medlem
Till att börja med så skulle polisen kunna kontrollera de lagar som redan finns.
De flesta privata elsparkcyklarna har för stor motor och går för fort.
Hjälm borde vara ett krav.
Nykter när man kör borde vara en självklarhet, du måste ju vara nykter när du kör åkgräsklippare till och med.
15 årsgräns som moped.
Skjutsning är inte en elsparkcykel gjord för. De är svårmanövrerade redan med en person på.
Citera
2026-07-27, 09:41
Medlem
RobbanUCs avatar
Lagrummet finns redan att straffa cyklister/"elsparkister"? för vårdslöshet i trafik, men har hittills utnyttjats mycket sällan.
Andra länder har lagstiftning som kräver obligatorisk trafikförsäkring för allt som har motor och förarplats oavsett typ av maskin/fordon/spark.
Att döma av olycksfrekvensen och skadornas omfattning (inkluderat dödsfall) gällande både förare och andra trafikanter så lär en elsparkförsäkring bli mycket dyr.

Den sk. "Nollvisionen" som politikerna slagit sig för bröstet om synes inte gälla dessa fordon som är farliga för både förare, fotgängare och övriga trafikanter.
Således så är det helt rätt att se över reglerna och se över ansvarsfrågan samt tekniska begränsningar och möjligen även förarbevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in