2026-07-26, 22:31
Medlem
AA kommer idag ut som en äkta serieentreprenör. Han har drivit några av Hallands största o mest framgångsrika företag

AI sammanfattar
Vanliga företag:
Falkmanska caféet: Ett café i Falkenbergs äldsta byggnad som han köpte och drev tillsammans med sin sambo mellan 2006 och 2010.

Hemtjänstföretag: En mycket lönsam och populär hemtjänstverksamhet som han drev med sin sambo 2016–2021, vilket gjorde det möjligt för honom att bli arbetsfri.

Hobbyföretag:
Godis- och läskvagn: Ett projekt från 2004–2005 skapat för att ge bonussönerna ett sommarjobb nere vid stranden.

Blomrabatten.se: En e-handel för fröer som drevs i åtta till tio år innan portokostnaderna blev för höga.

Entusiastbilar.se: En köp- och säljsajt för bilar som inte genererade några pengar.

Nakenbadarna.se: En uppmärksammad sajt där nakenbadare kunde hitta badplatser och ta kontakt med varandra. Den fick stort intresse, blev omskriven av journalister och drog in en del pengar via medlemsavgifter.

Swing Along: En kontaktsajt riktad till swinger-subkulturen.

Regnbågsdejting: En sajt för personer med icke-heterosexuell läggning.

Äktadejting: En helt vanlig, traditionell dejtingsajt.

YouTube-kanalen: Startades som en hobby för fem år sedan, men omsätter idag cirka en halv miljon kronor om året och ger honom en lön, trots att den fortfarande drivs helt luststyrt.
Citera
2026-07-26, 22:46
Medlem
Idag slog det totalt slint för Aktienollan. Han lägger upp en video om vad en misslyckad FIRE är. Det är när man måste sitta och oroa sig för om pengarna ska räcka. Sitta med excelfiler och räkna.

Är karln riktig? Det är ju hans eget liv han beskriver.
Citera
2026-07-27, 10:25
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Idag slog det totalt slint för Aktienollan. Han lägger upp en video om vad en misslyckad FIRE är. Det är när man måste sitta och oroa sig för om pengarna ska räcka. Sitta med excelfiler och räkna.

Är karln riktig? Det är ju hans eget liv han beskriver.

Nu orkar jag knappt lyssna, och gör jag det så blir det max nån minut genom slumpmässiga hopp in i videon. Räcker gott och väl med den sammanfattningen man får här.

Tja hans FIRE kan man väl sammanfatta med "det går så länge det går" och det gäller inte bara hans sätt att hantera ekonomin utan även hälsan. Käka flottiga hamburgare och pizzor och dricka litervis med cola, och sen behöva ta mediciner är hans val, och det får han gärna fortsätta med. För mig är FIRE däremot frihet och hälsa i första hand, så därför tar jag hand om min kropp och tänker på vad jag äter och tränar regelbundet. Mår bra av det, samt mår bra av att ha en rejäl buffert som gör att jag kommer klara av en stor börsnedgång galant. Vi är alla olika, och jag tycker det är respektlöst att påstå att alla andra sätt än AAs sätt är fel och att man inte fattat nått, vad det än gäller. Okey han menar säkert inte det och vill väl väcka tankar samt hans vanliga sätt att provocera för att locka nya medlemmar, men tyvärr har vi skaran sinnesslöa som sväljer allt han säger med hull och hår och tar allt bokstavligt, och därför kan råka riktigt illa ut.
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-07-27 kl. 10:55.
Citera
2026-07-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Nu orkar jag knappt lyssna, och gör jag det så blir det max nån minut genom slumpmässiga hopp in i videon. Räcker gott och väl med den sammanfattningen man får här.

Tja hans FIRE kan man väl sammanfatta med "det går så länge det går" och det gäller inte bara hans sätt att hantera ekonomin utan även hälsan. Käka flottiga hamburgare och pizzor och dricka litervis med cola, och sen behöva ta mediciner är hans val, och det får han gärna fortsätta med. För mig är FIRE däremot frihet och hälsa i första hand, så därför tar jag hand om min kropp och tänker på vad jag äter och tränar regelbundet. Mår bra av det, samt mår bra av att ha en rejäl buffert som gör att jag kommer klara av en stor börsnedgång galant. Vi är alla olika, och jag tycker det är respektlöst att påstå att alla andra sätt än AAs sätt är fel och att man inte fattat nått, vad det än gäller. Okey han menar säkert inte det och vill väl väcka tankar samt hans vanliga sätt att provocera för att locka nya medlemmar, men tyvärr har vi skaran sinnesslöa som sväljer allt han säger med hull och hår och tar allt bokstavligt, och därför kan råka riktigt illa ut.

AI sammanfattar filmen:
Joakim, en introvert livsnjutare som chillar på en lite smutsig kommunal parkbänk efter en tur på sin moped från 1986, har knäckt koden till F.I.R.E. (ekonomiskt oberoende).

Han konstaterar att många som äntligen når målet totalmisslyckas. Istället för att njuta förvandlas de till nervösa vrak som hyperventilerar över Excel-kalkyler och börjar snåla ännu mer av ren skräck för att pengarna ska ta slut. Detta tragiska tillstånd kallar han för "bad fire".

Själv bränner hans hushåll glatt över 100 000 kronor i månaden under sommaren, trots att han enligt egen utsago egentligen inte har ett tillräckligt stort kapital för att sitta så säkert i båten.

Hans budskap är glasklart: Äkta frihet sitter inte på bankkontot, det sitter mellan öronen. Har du inte skaffat dig sinnesro och tillit till din egen förmåga att lösa problem, utan bara sitter och kallsvettas över utgifterna – ja, då har du misslyckats med hela F.I.R.E.-uppdraget. Så släpp budgetångesten och ut och njut av livet, annars hade du lika gärna kunnat behålla ditt dagsjobb.
Citera
2026-07-27, 11:34
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Tja hans FIRE kan man väl sammanfatta med "det går så länge det går" och det gäller inte bara hans sätt att hantera ekonomin utan även hälsan. Käka flottiga hamburgare och pizzor och dricka litervis med cola, och sen behöva ta mediciner är hans val, och det får han gärna fortsätta med. För mig är FIRE däremot frihet och hälsa i första hand, så därför tar jag hand om min kropp och tänker på vad jag äter och tränar regelbundet. Mår bra av det, samt mår bra av att ha en rejäl buffert som gör att jag kommer klara av en stor börsnedgång galant.

Väldigt bra poäng, en äkta fire innefattar även att ta han om sin hälsa - både kropp och själ. Fire är inte att behöva skapa "innehåll", dagligen följa med vad som händer på börsen och oroas över detta, inte sköta sin hälsa. Alltså precis det som Aktieanalytikern sysslar med. Att han sedan på medicinsk väg tillfälligt "njuter av livet" gör inte saken bättre.
Citera
2026-07-27, 11:41
Medlem
Jag lyssnade en bit på videon. Mig veterligen finns det ingen statistik på hur de flesta FIRE-personer lever sina liv (i alla fall hittar inte jag någon). Ett litet fåtal verkar berätta om sina liv på YT men är knappast representativa. Därför blir jag fundersam hur AA kan veta så mycket om personer som verkar vara okända.

Och varför skulle de vara stressade? De borde kunna jobba igen om de vill.

Sätter också hälsan först för att leva gott FIRE-liv.
Citera
2026-07-27, 11:49
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Han vet så klart väldigt lite om andras fire, just därför att en majoritet av fire inte vill exponera sig i media eller sociala media. Att få valfrihet vad gäller vilka interaktioner man har med andra människor är även det en central del i fire för många. Att inte behöva jobba kanske inte handlar så mycket om att man måste iväg till jobbet varje morgon utan att man vill slippa förhålla sig till chefer, medarbetare, kunder osv.
Citera
2026-07-27, 12:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Jag lyssnade en bit på videon. Mig veterligen finns det ingen statistik på hur de flesta FIRE-personer lever sina liv (i alla fall hittar inte jag någon). Ett litet fåtal verkar berätta om sina liv på YT men är knappast representativa. Därför blir jag fundersam hur AA kan veta så mycket om personer som verkar vara okända.

Och varför skulle de vara stressade? De borde kunna jobba igen om de vill.

Sätter också hälsan först för att leva gott FIRE-liv.

Fast AA är ju egenföretagate och arbetar i egna företaget, det är ju inte FIRE enligt någon annan definition än hans egna.

Hexatronic är svagt ner just nu medans OMXS30 är upp 1,21%. Eftetsom AA lever till största delen på aktiebelåning för att betala sina löpande utgifter och inte aktieutdelningar som de som gjort FIRE gör så blir ju frågan hur länge han klarar att få den ekvationen att gå ihop om inte portföljen fortsätter att stiga med övet 10% varje år eller mer.
Citera
2026-07-27, 12:11
Medlem
Familjens utgifter ökar från 60-70.000 till över 100.000kr under sommaren. det är verkligen ett mysterium, hur? Fattar ju att han kan enorma belopp för sin egen del i familjens utgifter i form av räntor och avbetalningar osv. Men resten han gör kostar ju inte många kronor, skön
Citera
2026-07-27, 12:53
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AI sammanfattar filmen:
Joakim, en introvert livsnjutare som chillar på en lite smutsig kommunal parkbänk efter en tur på sin moped från 1986, har knäckt koden till F.I.R.E. (ekonomiskt oberoende).

Ja och han är också väldigt fyrkantig och onyanserad och en mästare på att upprepa sig.
I alla fall den Jocke han målar upp via sina gratiskanaler och betalkanaler (förmedlad av dig).
Den privata Jocke, när kameran är avstängd, vet vi inget om (finns det nån som vet förutom hans familj, möjligen, kan man ju undra?).
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-07-27 kl. 12:59.
Citera
2026-07-27, 13:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockesons
Familjens utgifter ökar från 60-70.000 till över 100.000kr under sommaren. det är verkligen ett mysterium, hur? Fattar ju att han kan enorma belopp för sin egen del i familjens utgifter i form av räntor och avbetalningar osv. Men resten han gör kostar ju inte många kronor, skön

Tror han konsekvent överdriver hur stora uthifter han har, sannolikt drar familjen inklusive allt och räntor 60 k i månaden eller möjligen 70k. Och då är väl fruns inkomster och utgifter inräknade får vi anta.
Citera
2026-07-27, 13:30
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockesons
Jag har för mig att han berättade att Sambo ska söderut i september och att hon då bjuder med ett sällskap (barnen?)

Är kåken så hårt belånad att det är amorteringskrav på lånet? Jag kan ingenting om BMW-bilar, men jag har förstått att det kan kosta hur mycket som helst att hålla en gammal BMW i stånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in