2026-07-24, 12:09
Medlem
Någon som har koll på antalet medlemmar?
Har det minskat efter höjningen av priset?
Så förövrigt den motbjudande senaste videon där har gör reklam för sina kanaler🤮
Citera
2026-07-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Apropå tjänstepension. Har du snappat upp hur han tar ut sambons tjänstepension? 5, 10 år eller livstid?

Nej, har ingen uppfattning om det. Hon har flera olika tjp med lite olika regler. AA funderar varje dag på hur han ska optimera uttagen

Aktiedelen för både AA o sambo kommer de ta ut med 2-3% av värdet de första åren. NN verkar ha en regel om att om man tar större del ex tar ut den på 5 år måste växla över till fonder.
Citera
2026-07-24, 16:27
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
NN verkar ha en regel om att om man tar större del ex tar ut den på 5 år måste växla över till fonder.
Är det en regel specialskriven för AA? 🤣
Citera
2026-07-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Är det en regel specialskriven för AA? 🤣

Borde vara! Det har kommit en lagändring som Avanza anpassat sig till men inte Nordnet:
https://blogg.avanza.se/nyhet-behall-aktierna-aven-som-pensionar/
Citera
2026-07-24, 19:44
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Borde vara! Det har kommit en lagändring som Avanza anpassat sig till men inte Nordnet:
https://blogg.avanza.se/nyhet-behall-aktierna-aven-som-pensionar/
Så på måndag har börsguden flyttat allt
Till avanza?
Citera
2026-07-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Så på måndag har börsguden flyttat allt
Till avanza?

Tror faktiskt inte han är medveten om lagändringen, han har pratat om regeln många gånger men inte att lagen är ändrad. Klent av en sk pensionsexpert

Dessutom är NN bättre på belåning. Framförallt för att han får ta ut belåningsutrymmet till konsumtion från NN, det tillåter inte Avanza.

Inser jag lärt mig sjukt mycket av AA som jag inte har någon nytta av att veta
Citera
2026-07-24, 22:03
Medlem
Kontrollavgifts avatar
När jag var runt 7-8 år brukade min bror och jag skapa små uppgifter i att hitta en bra cykelväg till ett visst ställe. Så toligt vi hade när vi cyklade runt. Långt senare har jag förstått att det var själva cyklandet som var grejen, vi brydde oss inte om nya platser.

Sak samma med AA. Han åker omkring och säger sig leta iläggningsplatser. men det är ju åkandet som är grejen. Han har ingen bror att dela upplevelsen med, så det får bli olidliga videor för hela svenska folket istället. Skillnaden mellan oss är att han är 50 år äldre än när vi hade vår upptäckartid.

Han hade en dröm om att åka vattenskoter med dottern baktill. Men hon verkade nöjd med att få en dragbil. Så det verkar som sagt väldigt ensamt.

Nu har inte AA bett om några råd. Skulle han göra det skulle jag förreslå att han tar bort belåningen, byter Hexatronic till stabila aktier med utdelning. Tänk Investor, Bank, Axfood, Essity, SCA, Atlas. Då skulle han kunna lägga sig kl 22 och vakna med tuppen. Gå med i någon mc-klubb för medelålders.

Är detta bra råd från en gratiskonsult? Ja, det tror jag. Kommer AA att lyssna? Sanolikheten är väl -100% om det finns så låga sannolikheter.
Citera
Igår, 17:49
Medlem
Det är väldigt få aktier jag har kortat... men hexatronic e en av dom, och det e faktiskt enligt pga denna person...

Det skrämmer mig! Hur han beter sig, hur han lockar in 90-talisterna i fördärvet...
Jag utnyttjar belåning i mina portförljer... men till 1,29% ränta... och är väldigt tydligen med mig själv att för detta utrymme köper jag storbanker och stabilare investmentbolag (vilket lönat sig bra senaste åren...).
Absolut! Jag skulle ha maxbelånat och köpt guldproducenter (som jag gjort för "mina pengar") men nä... det hade lika gärna kunnat hamna på 0 då.

Tittar (ytterst lite) på hans videos, och det går ju inte annat än att se direkt hur desperationen lyser igenom! avundsjukan på alla som har en stabil ekonomi, en partner som "vet"... herregud... Jag tror detta kommer sluta med att han tar livet av sig där i bastun... samtidigt som han raggar Swish till att fylla på hans sambos tjänstepension... (det senare tror jag väll egentligen inte på... men hoppas...)
Citera
Idag, 11:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekongo74
Någon som har koll på antalet medlemmar?
Har det minskat efter höjningen av priset?
Så förövrigt den motbjudande senaste videon där har gör reklam för sina kanaler🤮

Spontant känns det väl som att det borde ha ökat ganska rejält nu när det blivit mer exklusivt i och med det höga priset, något som brukar dra till sig folk.
Citera
Idag, 11:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
Det är väldigt få aktier jag har kortat... men hexatronic e en av dom, och det e faktiskt enligt pga denna person...

Det skrämmer mig! Hur han beter sig, hur han lockar in 90-talisterna i fördärvet...
Jag utnyttjar belåning i mina portförljer... men till 1,29% ränta... och är väldigt tydligen med mig själv att för detta utrymme köper jag storbanker och stabilare investmentbolag (vilket lönat sig bra senaste åren...).
Absolut! Jag skulle ha maxbelånat och köpt guldproducenter (som jag gjort för "mina pengar") men nä... det hade lika gärna kunnat hamna på 0 då.

Tittar (ytterst lite) på hans videos, och det går ju inte annat än att se direkt hur desperationen lyser igenom! avundsjukan på alla som har en stabil ekonomi, en partner som "vet"... herregud... Jag tror detta kommer sluta med att han tar livet av sig där i bastun... samtidigt som han raggar Swish till att fylla på hans sambos tjänstepension... (det senare tror jag väll egentligen inte på... men hoppas...)

Jag är också ärligt oroad över hans mentala hälsa och vilka konsekvenser hans gamblande får när och inte om allt går åt skogen. Han har ju för avsikt att i huvudsak i evig tid försörja sig genom uttag från aktiebelåningen vilket kommer leda till att han saknar förmåga att hantera de lite halvstora nedgångar som kommer lite då och då.

Bara det faktum att AA som alltid slår index (enligt sig själv) blev överbelånad och tvingades sälja av aktier med kännbar förlust när index i princip stod på all time high visar ju tydligt hur detta kommer sluta.

Han ska således varaktigt få ut 10% av portfäljvärdet inklusive belåning år efter år för att detta ska gå ihop?

Vänta bara tills räntorna börjar klättra upp, då kommer de 5% han betalar för aktiebelåningen nu mycket väl bli 8-9% istället och sitter han i worsr case då med 6 miljoner i maxbelånimg till 9% så är det 540.000 bara i ränta som ska ut om året. Antar vi lite konservativt att han "bara" sitter med 5 miljoner i lån till 7% så är det ändå 350.000 kr netto om året bara i ränta för belåningen vi talar om, det är vad en äkta FIRE får ut netto och lever gott för.

Som det är nu så räcker det med att hans portfölj stiger med mindre än 1,5% i månaden så lär han få ont om likvid att betala sina löpamde räknimgar för.

Något sommarhus och bostad i Spamien lär det inte bli tal om någonsin.
Citera
Idag, 11:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tror faktiskt inte han är medveten om lagändringen, han har pratat om regeln många gånger men inte att lagen är ändrad. Klent av en sk pensionsexpert

Dessutom är NN bättre på belåning. Framförallt för att han får ta ut belåningsutrymmet till konsumtion från NN, det tillåter inte Avanza.

Inser jag lärt mig sjukt mycket av AA som jag inte har någon nytta av att veta

Fast i praktiken / verkligheten så tillåter Avanza att du tar utt pengarna till konsumtion för de har ändå ingen som helst möjlighet att reglera det.

Tänk att du har aktier för 10 miljoner och vill ta ut 500k från belåningen. Avanza säger nej. Då säljer du aktier för 500k och tar ut pengarna och köper sedan tillbala aktierna för belåningen. Resultatet blir detsamma.

Det som är skrämmande är att NN gettt AA 8 miljoner i kreditlimit men NN anser väl att de även då kommer ha hans aktier som fullgod säkerhet.
Citera
Idag, 13:10
Medlem
Jag är mer orolig för medlemmarnas mentala hälsa. Att betala 299kr/månaden för att lyssna på exakt samma svammel dag ut och dag in år efter år. Personligen klarar jag inte av att lyssna mer än 2 minuter.
De måste lida av grov autism. Man kan göra mycket roligt för de 3400kr/år de kastar på den där galenskapen.
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag är också ärligt oroad över hans mentala hälsa och vilka konsekvenser hans gamblande får när och inte om allt går åt skogen. Han har ju för avsikt att i huvudsak i evig tid försörja sig genom uttag från aktiebelåningen vilket kommer leda till att han saknar förmåga att hantera de lite halvstora nedgångar som kommer lite då och då.

Bara det faktum att AA som alltid slår index (enligt sig själv) blev överbelånad och tvingades sälja av aktier med kännbar förlust när index i princip stod på all time high visar ju tydligt hur detta kommer sluta.

Han ska således varaktigt få ut 10% av portfäljvärdet inklusive belåning år efter år för att detta ska gå ihop?

Vänta bara tills räntorna börjar klättra upp, då kommer de 5% han betalar för aktiebelåningen nu mycket väl bli 8-9% istället och sitter han i worsr case då med 6 miljoner i maxbelånimg till 9% så är det 540.000 bara i ränta som ska ut om året. Antar vi lite konservativt att han "bara" sitter med 5 miljoner i lån till 7% så är det ändå 350.000 kr netto om året bara i ränta för belåningen vi talar om, det är vad en äkta FIRE får ut netto och lever gott för.

Som det är nu så räcker det med att hans portfölj stiger med mindre än 1,5% i månaden så lär han få ont om likvid att betala sina löpamde räknimgar för.

Något sommarhus och bostad i Spamien lär det inte bli tal om någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in