Citat:
Ursprungligen postat av
baaaltis
Det är väldigt få aktier jag har kortat... men hexatronic e en av dom, och det e faktiskt enligt pga denna person...
Det skrämmer mig! Hur han beter sig, hur han lockar in 90-talisterna i fördärvet...
Jag utnyttjar belåning i mina portförljer... men till 1,29% ränta... och är väldigt tydligen med mig själv att för detta utrymme köper jag storbanker och stabilare investmentbolag (vilket lönat sig bra senaste åren...).
Absolut! Jag skulle ha maxbelånat och köpt guldproducenter (som jag gjort för "mina pengar") men nä... det hade lika gärna kunnat hamna på 0 då.
Tittar (ytterst lite) på hans videos, och det går ju inte annat än att se direkt hur desperationen lyser igenom! avundsjukan på alla som har en stabil ekonomi, en partner som "vet"... herregud... Jag tror detta kommer sluta med att han tar livet av sig där i bastun... samtidigt som han raggar Swish till att fylla på hans sambos tjänstepension... (det senare tror jag väll egentligen inte på... men hoppas...)
Jag är också ärligt oroad över hans mentala hälsa och vilka konsekvenser hans gamblande får när och inte om allt går åt skogen. Han har ju för avsikt att i huvudsak i evig tid försörja sig genom uttag från aktiebelåningen vilket kommer leda till att han saknar förmåga att hantera de lite halvstora nedgångar som kommer lite då och då.
Bara det faktum att AA som alltid slår index (enligt sig själv) blev överbelånad och tvingades sälja av aktier med kännbar förlust när index i princip stod på all time high visar ju tydligt hur detta kommer sluta.
Han ska således varaktigt få ut 10% av portfäljvärdet inklusive belåning år efter år för att detta ska gå ihop?
Vänta bara tills räntorna börjar klättra upp, då kommer de 5% han betalar för aktiebelåningen nu mycket väl bli 8-9% istället och sitter han i worsr case då med 6 miljoner i maxbelånimg till 9% så är det 540.000 bara i ränta som ska ut om året. Antar vi lite konservativt att han "bara" sitter med 5 miljoner i lån till 7% så är det ändå 350.000 kr netto om året bara i ränta för belåningen vi talar om, det är vad en äkta FIRE får ut netto och lever gott för.
Som det är nu så räcker det med att hans portfölj stiger med mindre än 1,5% i månaden så lär han få ont om likvid att betala sina löpamde räknimgar för.
Något sommarhus och bostad i Spamien lär det inte bli tal om någonsin.