Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
De vill att man ska söka försörjningsstöd istället. Av nån anledning så tycker man inte att ARBETSSÖKANDE ska ha arbetslöshetsersättning utan istället socialbidrag, trots att man tvingar även de som går på försörjningsstöd att söka jobb. Det är därför man har gjort det mer eller mindre omöjligt att leva på det lägsta aktivitetsstödet. Jag är övertygad om att torpederingen av aktivitetsstödet kommer att räknas som en av 2020-talets största misstag när man ser tillbaka sen. Mängder av människor kastas ut i fattigdom helt i onödan.
Tidö och då speciellt M vill flytta kostnaden för de som inte får nytt jobb till kommunerna så att statsbudgeten blir bättre. Precis som man flyttade kostnaden för sk flyktingar från stat till kommun.
Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Problemet tidigare var att många använde aktivitetsstödet som medborgarlön och man klarade sig på 22.000kr/mån (innan skatt) utan att göra någon större ansträngning att söka jobb...
Jag tror inte att många gjorde det för att de ville. Det handlar i så fall om enskilda undantag. Ingen jag har träffat på sk jobbsökarkurser har varit glada åt tillvaron utan gjort vad de kunnat för att få jobb. Men är man speciellt äldre så är oddsen att bärga ett nytt jobb nästan noll. Bara vissa tjänster är efterfrågade oavsett ålder men det är inget man kan byta till då lång erfarenhet krävs likväl.
Detta verkar inte gå in hos Tidö-politiker. Det handlar inte om vad vi vill utan staten har genom bidrag för unga vuxna och invandrare slagit ut oss från arbetsmarknaden. Även kvinnor hör till de prioriterade. Staten betalar t.ex. halva lönen för alla upp till 28 år. Varför tar staten på sig en sådan kostnad om de nu vill spara pengar? Jag kan bara se att man vill ge företag nästan gratis arbetskraft som inte vågar protestera.
Att flytta till jobb är inget alternativ då det ändå inte finns någon bostad att få och vi skulle inte ens klara av kostnaden för en flytt. Nu vill ni inte heller att vi ska ens överleva på smulor utav våra tidigare löner. Alla som hamnat i långtidsarbetslöshet har fått sina liv totalt sönderslagna och att då någon tror att vi gör detta för att vi vill är bara så dumt.