2026-07-26, 13:34
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Alla som tror att en röst på den där galna kärringen Magdalena kommer hjälpa er bör tänka till rejält. Maggan hoppas ni går på vad hon säger. Inget kommer ändras. Det enda som händer är att brottslingarna och utsugarna får det bättre och enklare att komma undan med sina bedrägerier. Har ni tittat på vilka som driver bolagen inom rusta&matcha?

Utbilda dig säger regeringen, har ni tittat på vilka kurser det finns? Onlineutbildningar för 200k till något flummigt som det inte finns jobb för. Ska folk skuldsätta sig ännu mer?
SD lovade att inte röra A-Kassan förra valet.
Men dom ljög och gjorde det ändå.
Litar mer på Maggan 👍
Citera
2026-07-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De vill att man ska söka försörjningsstöd istället. Av nån anledning så tycker man inte att ARBETSSÖKANDE ska ha arbetslöshetsersättning utan istället socialbidrag, trots att man tvingar även de som går på försörjningsstöd att söka jobb. Det är därför man har gjort det mer eller mindre omöjligt att leva på det lägsta aktivitetsstödet. Jag är övertygad om att torpederingen av aktivitetsstödet kommer att räknas som en av 2020-talets största misstag när man ser tillbaka sen. Mängder av människor kastas ut i fattigdom helt i onödan.
Tidö och då speciellt M vill flytta kostnaden för de som inte får nytt jobb till kommunerna så att statsbudgeten blir bättre. Precis som man flyttade kostnaden för sk flyktingar från stat till kommun.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet tidigare var att många använde aktivitetsstödet som medborgarlön och man klarade sig på 22.000kr/mån (innan skatt) utan att göra någon större ansträngning att söka jobb...
Jag tror inte att många gjorde det för att de ville. Det handlar i så fall om enskilda undantag. Ingen jag har träffat på sk jobbsökarkurser har varit glada åt tillvaron utan gjort vad de kunnat för att få jobb. Men är man speciellt äldre så är oddsen att bärga ett nytt jobb nästan noll. Bara vissa tjänster är efterfrågade oavsett ålder men det är inget man kan byta till då lång erfarenhet krävs likväl.

Detta verkar inte gå in hos Tidö-politiker. Det handlar inte om vad vi vill utan staten har genom bidrag för unga vuxna och invandrare slagit ut oss från arbetsmarknaden. Även kvinnor hör till de prioriterade. Staten betalar t.ex. halva lönen för alla upp till 28 år. Varför tar staten på sig en sådan kostnad om de nu vill spara pengar? Jag kan bara se att man vill ge företag nästan gratis arbetskraft som inte vågar protestera.

Att flytta till jobb är inget alternativ då det ändå inte finns någon bostad att få och vi skulle inte ens klara av kostnaden för en flytt. Nu vill ni inte heller att vi ska ens överleva på smulor utav våra tidigare löner. Alla som hamnat i långtidsarbetslöshet har fått sina liv totalt sönderslagna och att då någon tror att vi gör detta för att vi vill är bara så dumt.
Citera
2026-07-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det var aldrig riktigt något "problem" dock. Och man har ju krav på sig som arbetslös att söka jobb och delta i AF's meningslösa program och åtgärder. Så det känns ju lite konstigt att man skulle kalla det för ingen större ansträngning att söka jobb?

Men jag måste säga att jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför man från högersidan(jag säger inte att DU är höger, men de är de som har gjort detta) anser att detta skulle vara ett så stort problem egentligen att man är tvungen att skicka ut alla dessa hundratusentals arbetslösa i fattigdom. Det FINNS ju inte jobb åt alla. Man KAN inte få ett jobb. Vad ligger skadan egentligen i att man går på aktivitetsstöd år ut och år in och får precis så att man överlever i bidrag? Är det inte bättre än som nu, att man får mycket mindre än vad man kan överleva på och istället dör? Man kan ju inte göra nånting åt det.

Nu råkar jag vara en av dem som tidigare fick 20.500:- i månaden före skatt i bidrag och nu ska få 8500:-. Jag hade innan precis så att jag klarade mig. Jag kunde betala räkningar, köpa mat och unna mig en pizza, sen var det inte mer. Min inkomst var 12.000:- lägre än när jag jobbade så detta var verkligen inte optimalt och hade jag inte haft en efterlevnadsförsäkring från min morsa så hade jag gått back varje månad. Nu förväntas jag klara mig på 6500:- efter skatt? Det räcker inte till hyran, inga räkningar, ingen mat. På försörjningsstöd skulle jag får ungefär 4500:- mer. Det räcker inte heller plus att kraven är hårdare. Det spelar ingen större roll då nåt jobb verkar man inte kunna få så för mig innebär det bara att gå och vänta på att alla resurser tar slut och sen dö.
Och jag tycker då kanske att det hade varit bättre om jag fick det tidigare aktivitetsstödet då jag istället kunde överlevt.
Jag känner igen din situation. Har det ungefär lika. Överlevde nätt och jämt med den tidigare ersättningen men inte nu längre när den sänkts och fortsätter sänkas. Har klarat att inte få någon betalningsanmärkning under lång arbetslöshet och vill verkligen inte ha det nu heller. Räddar mig själv genom att gå i förtidspension med en usel pension, dock högre än vad jag nu kom att få som långtidsarbetslös. Staten sparade dock inga pengar utan fick högre utgifter på köpet.
Citera
2026-07-26, 15:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Då är det väll en Röst på V som gäller om inte S ändrar sig då :O
V lär väl inte få så mycket att säga till om med sina 6-7% och ingen minister i regeringen?
Citera
2026-07-26, 15:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Väl sammanfattat.

Jag lutar själv ganska tydligt åt höger, men i höst blir det en sosseröd röst, enbart på grund av högerns knivhugg i ryggen på landets arbetslösa.

Som någon redan påpekat har sossarna ännu inte sagt rakt ut att de tänker återställa aktivitetsstödet till den tidigare nivån. Men det lär komma.
Ardalan Shekarabi har ju sagt att aktivitetsstödet skall utredas men troligtvis blir som idag och man skall satsa på SFI, YH utbildning, praktikjobb och lärlingsjobb.
Citera
2026-07-26, 15:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Väl sammanfattat.

Jag lutar själv ganska tydligt åt höger, men i höst blir det en sosseröd röst, enbart på grund av högerns knivhugg i ryggen på landets arbetslösa.

Som någon redan påpekat har sossarna ännu inte sagt rakt ut att de tänker återställa aktivitetsstödet till den tidigare nivån. Men det lär komma.
Ardalan Shekarabi har ju sagt att aktivitetsstödet skall utredas men troligtvis blir som idag och man skall satsa på SFI, YH utbildning, praktikjobb och lärlingsjobb.
Citera
2026-07-26, 15:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fast den summan är ju långt över vad många får ut i aktivitetsstöd idag.
Ja aktivitetsstödet trappas ner idag 5% var 100 dag för att det inte skall vara en medborgarlön man lever på i åratal. Innan kunde man få 22.000kr/mån innan skatt utan någon tidsbegränsning vilket gjorde att tex många slutade jobba vid 55 och gick på aktivitetsstöd tills pensionen kickade in vid 65...
Citera
2026-07-26, 15:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja aktivitetsstödet trappas ner idag 5% var 100 dag för att det inte skall vara en medborgarlön man lever på i åratal. Innan kunde man få 22.000kr/mån innan skatt utan någon tidsbegränsning vilket gjorde att tex många slutade jobba vid 55 och gick på aktivitetsstöd tills pensionen kickade in vid 65...

Ja innan corona kom och allt blev dyrare så var det ingen morot att gå från 22 000 / månaden för några tusen extra så det var en stor grupp som satte det i system att vara kvar i det systemet. Det är lite skillnad idag ingen vill nästan frivilligt gå på akassa som sänks till brutala nivåer med tiden för alla och förr var det ju inte så.

Problemet idag bara att med så många arbetslösa det spelar ingen roll om ersättningen sänks eller inte det är en stor grupp människor som inte kommer få något jobb och med tiden blir det bara fler som tvingas söka socialbidrag för man kan inte som vuxen leva under riksnormen
Citera
2026-07-26, 16:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja innan corona kom och allt blev dyrare så var det ingen morot att gå från 22 000 / månaden för några tusen extra så det var en stor grupp som satte det i system att vara kvar i det systemet. Det är lite skillnad idag ingen vill nästan frivilligt gå på akassa som sänks till brutala nivåer med tiden för alla och förr var det ju inte så.

Problemet idag bara att med så många arbetslösa det spelar ingen roll om ersättningen sänks eller inte det är en stor grupp människor som inte kommer få något jobb och med tiden blir det bara fler som tvingas söka socialbidrag för man kan inte som vuxen leva under riksnormen
A-kassan sänks väl inte mer nu än innan ?
Citera
2026-07-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag känner igen din situation. Har det ungefär lika. Överlevde nätt och jämt med den tidigare ersättningen men inte nu längre när den sänkts och fortsätter sänkas. Har klarat att inte få någon betalningsanmärkning under lång arbetslöshet och vill verkligen inte ha det nu heller. Räddar mig själv genom att gå i förtidspension med en usel pension, dock högre än vad jag nu kom att få som långtidsarbetslös. Staten sparade dock inga pengar utan fick högre utgifter på köpet.
Kanske lite dum fråga men vid viken ålder och av vilken anledning kan man beviljas förtidspension?
Citera
2026-07-26, 18:38
Medlem
Citat:
Kanske lite dum fråga men vid viken ålder och av vilken anledning kan man beviljas förtidspension?
Allt utgår ifrån vilket år du är född. Börjar man före sin riktålder blir det lägre pension och väntar man något år längre så blir den högre. Du behöver inte ha någon orsak mer än vad du själv vill göra. Man kan logga in hos Pensionsmyndigheten och se vad som gäller för en själv och vad pensionen blir beroende på när man tar ut den.
Citat:
Inkomstpension och premiepension kan tas ut tidigast tre år före din riktålder, se nedan vad som gäller för just dig. Det finns övergångsregler som gör att vissa kan ta ut inkomst- och premiepension fyra år före sin riktålder.
Du kan tidigast få rätt till garantipension, inkomstpensionstillägg, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd från och med din riktålder.

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/pensionsaldrar-och-riktalder
Citera
2026-07-26, 21:18
Medlem
Finns det någon övergångsperiod som gör att folk som redan var arbetslös innan de nya reglerna trädde i kraft inte berörs av sänkt ersättning?

Enligt Försäkringskassans beräkningar är det cirka 86 000 svenskar som får sänkt aktivitetsstöd, men det borde vara fler som är arbetslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in