Citat:
Ursprungligen postat av
BusigaMusen
Det var fan inte mycket pengar!
Blir fasen inte mycket kvar efter att hyran är betald.
Då får man ju mer av att gå på social bidrag 😛
Jäsiken vad Moderaterna har försämrat bidraget efter förra valet.
Säkrast att rösta på S eller V i det här valet för att få upp det igen.
Enligt socialens nya regelverk får du
inte "mer av att gå på socialbidrag", om du menar att du ska gå på socialbidrag istället för aktivitet. Det stämmer iofs att aktivitetsstödet i de flesta fall är lägre än normen för försörjningsstöd, men bestämmer af att du ska gå på Rusta o Matcha så måste du gå på det. När du får ut ditt aktivitetsstöd, så fyller soc på med bidrag upp till normen, vill man inte gå till sin aktivitet så riskerar man att inte få nåt försörjningsstöd (socialhjälp) alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Innan förändringen var lägsta ersättningen 223kr/dag så 365kr/dag är väl en liten förbättring.
S har sagt att man inte kommer att förändra aktivitetsstödet om dom "vinner" hur V vill vet jag inte men dom har ju inte mer är 6% av rösterna så dom har inte så mycket att säga till om...
Ja, ser man till det lägsta beloppet så är det en förbättring. Men för majoriteten är det ändå en försämring, eftersom de flesta har varit med i en a-kassa, vilket tidigare gav i runda slängar en tusing innan skatt per dag i ersättning, utan denna nedtrappning.
Citat:
Ursprungligen postat av
BusigaMusen
Tycker det låter lite.
När jag var arbetslös under några år fick jag då ut typ 13 - 15k efter 3års arbetslöshet i aktivitetsstöd.
Så de små summorna har jag då inte sett.
Ja, dina siffror stämmer för vad de flesta fick ut efter skatt före försämringen 1 oktober 2025, när man bestämde att ersättningen ska trappas ner var 100:e dag.