2026-07-21, 22:59
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Det var fan inte mycket pengar!
Blir fasen inte mycket kvar efter att hyran är betald.
Då får man ju mer av att gå på social bidrag 😛

Jäsiken vad Moderaterna har försämrat bidraget efter förra valet.
Säkrast att rösta på S eller V i det här valet för att få upp det igen.

Socialen har en gräns för hur hög hyra man får ersättning för. Det varierar lite men i min stad så är det 5500:- för ensamstående och 7700:- för sambos. Jag har en hyra på 9100:-. Så 3600:- skulle jag inte få nån ersättning för alls utan får betala detta med de 5200:- som jag skulle få i övrigt bidrag. Visst är det mer än vad man får i aktivitetsstöd men det räcker inte till nåt, inga andra räkningar, ingen mat.
Vi får hoppas på att sossarna återställer aktivitetsstödet, annars blir det mycket självmord i höst.
Senast redigerad av killawife 2026-07-21 kl. 23:11.
Citera
2026-07-21, 23:04
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Socialen har en gräns för hur hög hyra man får ersättning för. Det varierar lite men i min stad så är det 5500:- för ensamstående och 7700:- för sambos. Jag har en hyra på 9100:-. Så 4600:- skulle jag inte få nån ersättning för alls utan får betala detta med de 5200:- som jag skulle få i övrigt bidrag. Visst är det mer än vad man får i aktivitetsstöd men det räcker inte till nåt, inga andra räkningar, ingen mat.
Vi får hoppas på att sossarna återställer aktivitetsstödet, annars blir det mycket självmord i höst.

En annan grej man kunde göra är att underlätta att komma in och stanna kvar på arbetsmarknaden. Det innebär reformerade lagar, minskad fiskal belastning i form av invandring ingen har bett om eller behöver, men framför allt ett nytt sätt att se på människor på lång sikt, och inte som siffror i kolumner.

Sossarna tycker om att hålla folk i beroendeställning, det gjorde de även innan de började pyssla med massinvandring. De kommer knappast att vika från den politiken, vilket naturligtvis utesluter min röst.

Just ja, det och att Magdalena Andersson är en jävla fitta.
Citera
2026-07-21, 23:10
Avstängd
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Positivt inställd?
Måste man gå dit och låtsas att vara positiv och laddad typ?
Nu vet ju du det här mer än jag men tycker det låter märkligt.
Jag betraktades som negativ när jag var ung fast jag inte var negativ!
Kan alltså AF ta bort mig om jag sköter allt vad dom säger men är inte direkt positiv?
Och vem ska avgöra det?

Speciellt i rusta & matcha uppskattas det inte om man är allt för kritisk, så det Kimdah skriver är väl på något plan sant. Och du får ju inte ställa dig på tvären till vad Arbetsförmedlingen "föreslår", så generellt så är det att spela positiv som gäller, även om man inte gillar det egentligen.

Det är bara baserat på en teori, men ett förslag skulle kunna vara att tänka på det som malicious compliance, man ställer upp på deras villkor även om de är dumma, det går fortare åt pipsvängen då än om folk kommer med kritik mot sånt som inte håller och de får en chans att korrigera sig.

Sen bör du jobba konstruktivt både på kort och lång sikt vad gäller försörjningen.
Senast redigerad av G3d9H-D.z-0d 2026-07-21 kl. 23:13.
Citera
2026-07-22, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Speciellt i rusta & matcha uppskattas det inte om man är allt för kritisk, så det Kimdah skriver är väl på något plan sant. Och du får ju inte ställa dig på tvären till vad Arbetsförmedlingen "föreslår", så generellt så är det att spela positiv som gäller, även om man inte gillar det egentligen.

Det är bara baserat på en teori, men ett förslag skulle kunna vara att tänka på det som malicious compliance, man ställer upp på deras villkor även om de är dumma, det går fortare åt pipsvängen då än om folk kommer med kritik mot sånt som inte håller och de får en chans att korrigera sig.

Sen bör du jobba konstruktivt både på kort och lång sikt vad gäller försörjningen.

Tack för svar!
Jag tvivlar absolut inte på vad Kimdah skriver. Jag skrev också att han vet mer än jag i det här.
Vidare tror jag att du absolut har rätt i att det är bäst att bara spela med.
Ska verkligen försöka komma ihåg det när det väl blir dags.
Försörjning! Jodå jag har koll på den.
Citera
2026-07-22, 12:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Innan förändringen var lägsta ersättningen 223kr/dag så 365kr/dag är väl en liten förbättring.
S har sagt att man inte kommer att förändra aktivitetsstödet om dom "vinner" hur V vill vet jag inte men dom har ju inte mer är 6% av rösterna så dom har inte så mycket att säga till om...
Citera
2026-07-22, 12:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Positivt inställd?
Måste man gå dit och låtsas att vara positiv och laddad typ?
Nu vet ju du det här mer än jag men tycker det låter märkligt.
Jag betraktades som negativ när jag var ung fast jag inte var negativ!
Kan alltså AF ta bort mig om jag sköter allt vad dom säger men är inte direkt positiv?
Och vem ska avgöra det?
Det är AF som avgör om du får vara kvar i jobb och utvecklingsgarantin.
Och ja det hjäper att vara positivt inställd till vad dom än hittar på, sedan behöver du givetvis inte göra det.
Citera
2026-07-22, 19:08
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Innan förändringen var lägsta ersättningen 223kr/dag så 365kr/dag är väl en liten förbättring.
S har sagt att man inte kommer att förändra aktivitetsstödet om dom "vinner" hur V vill vet jag inte men dom har ju inte mer är 6% av rösterna så dom har inte så mycket att säga till om...
Tycker det låter lite.
När jag var arbetslös under några år fick jag då ut typ 13 - 15k efter 3års arbetslöshet i aktivitetsstöd.
Så de små summorna har jag då inte sett.
Citera
2026-07-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ja det det är skatt på det och beror på vilken kommunalskatt du betalar.

365 kr per dag i aktivitetsstöd under 22 ersättningsdagar och du bor i Malmö, blir det ungefär:

Brutto: 365 × 22 = 8 030 kr
Preliminär skatt: cirka 2 400 kr (kan variera beroende på skattetabell och eventuell kyrkoavgift)
Netto: cirka 5 630 kr
Rätt sjukt. Räcker ju inte ens till hyran då.

Vet inte hur Tidögänget tänkt här. Tydligen ska man måsta rösta på sosseriet till hösten..
Citera
2026-07-23, 08:17
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:

Enligt socialens nya regelverk får du inte "mer av att gå på socialbidrag", om du menar att du ska gå på socialbidrag istället för aktivitet. Det stämmer iofs att aktivitetsstödet i de flesta fall är lägre än normen för försörjningsstöd, men bestämmer af att du ska gå på Rusta o Matcha så måste du gå på det. När du får ut ditt aktivitetsstöd, så fyller soc på med bidrag upp till normen, vill man inte gå till sin aktivitet så riskerar man att inte få nåt försörjningsstöd (socialhjälp) alls.
Citat:
Ja, ser man till det lägsta beloppet så är det en förbättring. Men för majoriteten är det ändå en försämring, eftersom de flesta har varit med i en a-kassa, vilket tidigare gav i runda slängar en tusing innan skatt per dag i ersättning, utan denna nedtrappning.

Citat:
Tycker det låter lite.
När jag var arbetslös under några år fick jag då ut typ 13 - 15k efter 3års arbetslöshet i aktivitetsstöd.
Ja, dina siffror stämmer för vad de flesta fick ut efter skatt före försämringen 1 oktober 2025, när man bestämde att ersättningen ska trappas ner var 100:e dag.
Senast redigerad av Thunderwoman 2026-07-23 kl. 09:07.
Citera
2026-07-24, 08:49
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Tycker det låter lite.

De vill att man ska söka försörjningsstöd istället. Av nån anledning så tycker man inte att ARBETSSÖKANDE ska ha arbetslöshetsersättning utan istället socialbidrag, trots att man tvingar även de som går på försörjningsstöd att söka jobb. Det är därför man har gjort det mer eller mindre omöjligt att leva på det lägsta aktivitetsstödet. Jag är övertygad om att torpederingen av aktivitetsstödet kommer att räknas som en av 2020-talets största misstag när man ser tillbaka sen. Mängder av människor kastas ut i fattigdom helt i onödan.
Citera
2026-07-25, 18:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Rätt sjukt. Räcker ju inte ens till hyran då.

Vet inte hur Tidögänget tänkt här. Tydligen ska man måsta rösta på sosseriet till hösten..
Tror inte det hjälper då S sagt att man tänker behålla Aktivitetsstödet som det är idag om man "vinner" valet. Man kommer att stärka A-kassan och satsa på utbildning för långtidsarbetslösa.
Citera
2026-07-25, 18:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De vill att man ska söka försörjningsstöd istället. Av nån anledning så tycker man inte att ARBETSSÖKANDE ska ha arbetslöshetsersättning utan istället socialbidrag, trots att man tvingar även de som går på försörjningsstöd att söka jobb. Det är därför man har gjort det mer eller mindre omöjligt att leva på det lägsta aktivitetsstödet. Jag är övertygad om att torpederingen av aktivitetsstödet kommer att räknas som en av 2020-talets största misstag när man ser tillbaka sen. Mängder av människor kastas ut i fattigdom helt i onödan.
Problemet tidigare var att många använde aktivitetsstödet som medborgarlön och man klarade sig på 22.000kr/mån (innan skatt) utan att göra någon större ansträngning att söka jobb...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in