2026-07-25, 18:32
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet tidigare var att många använde aktivitetsstödet som medborgarlön och man klarade sig på 22.000kr/mån (innan skatt) utan att göra någon större ansträngning att söka jobb...

Fast den summan är ju långt över vad många får ut i aktivitetsstöd idag.
Citera
2026-07-25, 18:52
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fast den summan är ju långt över vad många får ut i aktivitetsstöd idag.
Blir det mindre å mindre för dig?
Snart inte råd med mat?
Citera
2026-07-25, 22:11
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Problemet tidigare var att många använde aktivitetsstödet som medborgarlön och man klarade sig på 22.000kr/mån (innan skatt) utan att göra någon större ansträngning att söka jobb...

Det var aldrig riktigt något "problem" dock. Och man har ju krav på sig som arbetslös att söka jobb och delta i AF's meningslösa program och åtgärder. Så det känns ju lite konstigt att man skulle kalla det för ingen större ansträngning att söka jobb?

Men jag måste säga att jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför man från högersidan(jag säger inte att DU är höger, men de är de som har gjort detta) anser att detta skulle vara ett så stort problem egentligen att man är tvungen att skicka ut alla dessa hundratusentals arbetslösa i fattigdom. Det FINNS ju inte jobb åt alla. Man KAN inte få ett jobb. Vad ligger skadan egentligen i att man går på aktivitetsstöd år ut och år in och får precis så att man överlever i bidrag? Är det inte bättre än som nu, att man får mycket mindre än vad man kan överleva på och istället dör? Man kan ju inte göra nånting åt det.

Nu råkar jag vara en av dem som tidigare fick 20.500:- i månaden före skatt i bidrag och nu ska få 8500:-. Jag hade innan precis så att jag klarade mig. Jag kunde betala räkningar, köpa mat och unna mig en pizza, sen var det inte mer. Min inkomst var 12.000:- lägre än när jag jobbade så detta var verkligen inte optimalt och hade jag inte haft en efterlevnadsförsäkring från min morsa så hade jag gått back varje månad. Nu förväntas jag klara mig på 6500:- efter skatt? Det räcker inte till hyran, inga räkningar, ingen mat. På försörjningsstöd skulle jag får ungefär 4500:- mer. Det räcker inte heller plus att kraven är hårdare. Det spelar ingen större roll då nåt jobb verkar man inte kunna få så för mig innebär det bara att gå och vänta på att alla resurser tar slut och sen dö.
Och jag tycker då kanske att det hade varit bättre om jag fick det tidigare aktivitetsstödet då jag istället kunde överlevt.
Citera
2026-07-25, 22:17
Medlem
MrSwaggers avatar
Aaa de kört detta 🥳
Citera
2026-07-26, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det var aldrig riktigt något "problem" dock. Och man har ju krav på sig som arbetslös att söka jobb och delta i AF's meningslösa program och åtgärder. Så det känns ju lite konstigt att man skulle kalla det för ingen större ansträngning att söka jobb?

Men jag måste säga att jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför man från högersidan(jag säger inte att DU är höger, men de är de som har gjort detta) anser att detta skulle vara ett så stort problem egentligen att man är tvungen att skicka ut alla dessa hundratusentals arbetslösa i fattigdom. Det FINNS ju inte jobb åt alla. Man KAN inte få ett jobb. Vad ligger skadan egentligen i att man går på aktivitetsstöd år ut och år in och får precis så att man överlever i bidrag? Är det inte bättre än som nu, att man får mycket mindre än vad man kan överleva på och istället dör? Man kan ju inte göra nånting åt det.

Nu råkar jag vara en av dem som tidigare fick 20.500:- i månaden före skatt i bidrag och nu ska få 8500:-. Jag hade innan precis så att jag klarade mig. Jag kunde betala räkningar, köpa mat och unna mig en pizza, sen var det inte mer. Min inkomst var 12.000:- lägre än när jag jobbade så detta var verkligen inte optimalt och hade jag inte haft en efterlevnadsförsäkring från min morsa så hade jag gått back varje månad. Nu förväntas jag klara mig på 6500:- efter skatt? Det räcker inte till hyran, inga räkningar, ingen mat. På försörjningsstöd skulle jag får ungefär 4500:- mer. Det räcker inte heller plus att kraven är hårdare. Det spelar ingen större roll då nåt jobb verkar man inte kunna få så för mig innebär det bara att gå och vänta på att alla resurser tar slut och sen dö.
Och jag tycker då kanske att det hade varit bättre om jag fick det tidigare aktivitetsstödet då jag istället kunde överlevt.
Väl sammanfattat.

Jag lutar själv ganska tydligt åt höger, men i höst blir det en sosseröd röst, enbart på grund av högerns knivhugg i ryggen på landets arbetslösa.

Som någon redan påpekat har sossarna ännu inte sagt rakt ut att de tänker återställa aktivitetsstödet till den tidigare nivån. Men det lär komma.
Citera
2026-07-26, 01:18
Medlem
Hemmagympas avatar
Varför är ni så besatta av nivån på aktivitetsstöd? Skaffa ett jobb bara så slipper ni rösta på ett parti som ni innerst inne inte vill rösta på?

Att gnälla online och säga att man minsann ska rösta rött för att få mer i aktivitetsstöd är ju för jävla dumt. Snacka om att man har helt resignerat och gett upp.
Citera
2026-07-26, 06:42
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmagympa
Varför är ni så besatta av nivån på aktivitetsstöd? Skaffa ett jobb bara så slipper ni rösta på ett parti som ni innerst inne inte vill rösta på?

Att gnälla online och säga att man minsann ska rösta rött för att få mer i aktivitetsstöd är ju för jävla dumt. Snacka om att man har helt resignerat och gett upp.

Fast många HAR gett upp. Arbetsmarknaden nu är helt jävla trasig. Man bara söker och söker och söker och det känns som att man bara slänger sina ansökningar i ett svart hål. Och det är ju liksom inget individuellt heller. Varenda kotte man pratar med i Rusta & matcha har det likadant. Folk i tidningsartiklar söker hundratals jobb(det gör inte jag) på ett par månader och får inga jobb, trots utbildning och erfarenhet. Så när någon flashbackdrule säger att man bara ska skaffa sig ett jobb, då känns det som att den personen förmodligen inte har nån koll på läget alls faktiskt.
Citera
2026-07-26, 08:57
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Innan förändringen var lägsta ersättningen 223kr/dag så 365kr/dag är väl en liten förbättring.
S har sagt att man inte kommer att förändra aktivitetsstödet om dom "vinner" hur V vill vet jag inte men dom har ju inte mer är 6% av rösterna så dom har inte så mycket att säga till om...
Då är det väll en Röst på V som gäller om inte S ändrar sig då :O
Citera
2026-07-26, 10:26
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmagympa

För att nivån på aktivitetsstöd inte går att leva på, och för att "skaffa ett jobb bara" inte är så lätt med dagens dysfunktionella arbetsmarknad, som gör att i synnerhet den som är 50+ faktiskt ger upp efter att ha sökt ett par hundra jobb.

Sen gör jag gärna tvångsarbete eller går på en femtielfte kurs där jag lär mig skriva CV och att det är viktigt att vara hel och ren och artig när jag går på intervju om jag kan leva på aktivitetsstödet. Som nivåerna ser ut idag så kan man inte ens överleva. Att kunna skriva CV och föra sig på intervju är iofs obsolet, för många får inte ens komma på intervju.
Senast redigerad av Thunderwoman 2026-07-26 kl. 10:28.
Citera
2026-07-26, 12:57
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Alla som tror att en röst på den där galna kärringen Magdalena kommer hjälpa er bör tänka till rejält. Maggan hoppas ni går på vad hon säger. Inget kommer ändras. Det enda som händer är att brottslingarna och utsugarna får det bättre och enklare att komma undan med sina bedrägerier. Har ni tittat på vilka som driver bolagen inom rusta&matcha?

Utbilda dig säger regeringen, har ni tittat på vilka kurser det finns? Onlineutbildningar för 200k till något flummigt som det inte finns jobb för. Ska folk skuldsätta sig ännu mer?
Citera
2026-07-26, 13:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Alla som tror att en röst på den där galna kärringen Magdalena kommer hjälpa er bör tänka till rejält. Maggan hoppas ni går på vad hon säger. Inget kommer ändras. Det enda som händer är att brottslingarna och utsugarna får det bättre och enklare att komma undan med sina bedrägerier. Har ni tittat på vilka som driver bolagen inom rusta&matcha?

Utbilda dig säger regeringen, har ni tittat på vilka kurser det finns? Onlineutbildningar för 200k till något flummigt som det inte finns jobb för. Ska folk skuldsätta sig ännu mer?

Sossarna bryr sig bara om sina bidragsparasiter till väljare. Vanliga knegare skiter dom fullständigt i. Det regeringen behöver göra och ansvariga politiker är att skapa fler enkla jobb. Det är inte rimligt att diskare eller att jobba i butik och lager ska kräva flera års erfarenhet då det är inget man kan studera till på högskolan direkt.
Citera
2026-07-26, 13:33
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast många HAR gett upp. Arbetsmarknaden nu är helt jävla trasig. Man bara söker och söker och söker och det känns som att man bara slänger sina ansökningar i ett svart hål. Och det är ju liksom inget individuellt heller. Varenda kotte man pratar med i Rusta & matcha har det likadant. Folk i tidningsartiklar söker hundratals jobb(det gör inte jag) på ett par månader och får inga jobb, trots utbildning och erfarenhet. Så när någon flashbackdrule säger att man bara ska skaffa sig ett jobb, då känns det som att den personen förmodligen inte har nån koll på läget alls faktiskt.
Jag vet också att det har varit kärvt ett par år nu. Men det är samma skit för alla, utbildade som outbildade. Jag tycker ändå inte att det ska spela in i vad man väljer att lägga sin röst på.

Om jag inte missminner mig så när jag hade aktivitetsstöd så var det först på drygt 15k för att gradvis sänkas till 13k. Om man inte anser att man klarar sig på det så är det dags att se över sina levnadsomkostnader. 15k lever jag GOTT på. Men så är jag en snål jävel med öga för ekonomi. Fan det är bara att dra åt svångremmen om man är arbetslös så är det.

Jävla trams att folk verkar tro att allt kommer bli jättebra bara man röstar på sossarna och vänstern. Att folk går på den enkla varje gång det drar ihop sig till val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in