Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Problemet tidigare var att många använde aktivitetsstödet som medborgarlön och man klarade sig på 22.000kr/mån (innan skatt) utan att göra någon större ansträngning att söka jobb...
Det var aldrig riktigt något "problem" dock. Och man har ju krav på sig som arbetslös att söka jobb och delta i AF's meningslösa program och åtgärder. Så det känns ju lite konstigt att man skulle kalla det för ingen större ansträngning att söka jobb?
Men jag måste säga att jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför man från högersidan(jag säger inte att DU är höger, men de är de som har gjort detta) anser att detta skulle vara ett så stort problem egentligen att man är tvungen att skicka ut alla dessa hundratusentals arbetslösa i fattigdom. Det FINNS ju inte jobb åt alla. Man KAN inte få ett jobb. Vad ligger skadan egentligen i att man går på aktivitetsstöd år ut och år in och får precis så att man överlever i bidrag? Är det inte bättre än som nu, att man får mycket mindre än vad man kan överleva på och istället dör? Man kan ju inte göra nånting åt det.
Nu råkar jag vara en av dem som tidigare fick 20.500:- i månaden före skatt i bidrag och nu ska få 8500:-. Jag hade innan precis så att jag klarade mig. Jag kunde betala räkningar, köpa mat och unna mig en pizza, sen var det inte mer. Min inkomst var 12.000:- lägre än när jag jobbade så detta var verkligen inte optimalt och hade jag inte haft en efterlevnadsförsäkring från min morsa så hade jag gått back varje månad. Nu förväntas jag klara mig på 6500:- efter skatt? Det räcker inte till hyran, inga räkningar, ingen mat. På försörjningsstöd skulle jag får ungefär 4500:- mer. Det räcker inte heller plus att kraven är hårdare. Det spelar ingen större roll då nåt jobb verkar man inte kunna få så för mig innebär det bara att gå och vänta på att alla resurser tar slut och sen dö.
Och jag tycker då kanske att det hade varit bättre om jag fick det tidigare aktivitetsstödet då jag istället kunde överlevt.