2026-07-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Kvällskobb, finns väl inga Vuxna som kör sånt här skit och än mindre under berusning 2026 .
Uppenbarligen då den avlidne är en man i 50-års åldern. Läs innan du kommenterar ditt otvättade ollon.
Citera
2026-07-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Och 18 olyckor i det givna spannet, som var 2016-2024. Så 2.25 per år va?

Under samma period var det 150 som dog på vanlig cykel, eller 18.75 per år.

Även om jag håller med på att elsparcyklar är ett sattyg kan jag tänka att det inte är så många per år ändå. Vi har 2000 alkoholrelaterade dödsfall i Sverige per år, så om man leker med tanken att det är där man ska börja kanske man kommer fram till något som faktiskt skulle hjälpa statistisken…

Tänk på att antalet olyckor ökat dramatiskt senaste tiden gällande sparkcyklar.
7 döda förra året
Citera
2026-07-25, 23:21
Medlem
Fortfarande ingen som vet var eller vem som drabbats?
Citera
2026-07-25, 23:37
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Elsparkcyklar har en inbyggd funktion att körs det omkull så far åkaren med huvudet i gatan. Det är som dessa fyrhjulingar, om dom välter hamnar dom ofta över föraren och denna kan inte komma loss.

Inte för att vara den, men jag bedömer mig som ha god balans och bra kroppslig kontroll, även jag upplever dessa elsparkcyklar som en rullande olycka. Vingligt och svårkontrollerat och framför allt verkar en elspark kunna göra manövrar som jag inte tänker mig.

Förbud skiten. Totalförbud.

Att framföra den som ett jävla cp är ett val man gör. Det går rimligtvis också att åka på ett sätt där man inte utsätter sig själv eller andra för fara.

Jag gissar förövrigt på samma sak som övriga skribenter här. Några bira och mannen gasar på för fullt ändå, vilket givetvis går utför.
Citera
2026-07-26, 00:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Sedan när betalar kommer ut bidrag för inköp av elsparkcyklar? Ja, de allra flesta vägar dessa fordon framförs på är kommunala.
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Små hjul gör dem också mer känsliga för ojämnheter i vägbanan, något vi kommer se mer av då pengar norpas från vägunderhåll för att ge bidrag till tomtar som köper dessa clown fordon.
Citera
2026-07-26, 00:36
Medlem
ArtificialElegances avatar
Som tjej under trettio skulle jag fan aldrig tafsa på en "elsparkcykel". Man baxnar.

Köp en cykel: trampa själv! - kondis! - VO2 Max! - vind i håret!

"Elsparkcykelåkare" - dålig kondis, dåligt omdöme, saknar drive?
Citera
2026-07-26, 00:38
Medlem
Har vi tur så tar detta ordentligt på passvenskar. Tja, det tar väl även på övriga unga. Har vi tur så behövs plötsligt de äldre igen på arbetsplatser. Om de inte blir ersatta av indier som Tidö importerar i full fart?
Citera
2026-07-26, 01:35
Medlem
NYZ367s avatar
Mode?

Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Som tjej under trettio skulle jag fan aldrig tafsa på en "elsparkcykel". Man baxnar.

Köp en cykel: trampa själv! - kondis! - VO2 Max! - vind i håret!

"Elsparkcykelåkare" - dålig kondis, dåligt omdöme, saknar drive?

Jag bor i en mellanstor stad centralt. Dom flesta som åker/ står lata på elcykel har skägg och är yngre än 50 år. Nästa stora grupp är barn mellan nio och femton år.

Jag skulle aldrig välja att åka omkring på en elsparkcykel jag är 62 år men jag har inte heller en enda tatuering.
Citera
2026-07-26, 03:02
Medlem
löls avatar
Har själv sett hur en tjej i samma körfält plötsligt dök med huvudet först ner i marken.
Hon hade fått för sig att göra något med ena handen som mobilen befann sig.
Alla hennes grejor och väskor flög åt alla håll.
Hon ska vara glad att ansiktet inte sa hej till asfalten.
Hjulen vrider sig på dessa cyklar. Nästa ögonblick är du i asfalten. Och kontrollerar vad som gick sönder på dig.

Tyvärr krävs det många fler dödsolyclor innan något kommer att göras.
Senast redigerad av löl 2026-07-26 kl. 03:04.
Citera
2026-07-26, 05:34
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Mitt i natten tyder nog på att han var onykter.
Tragiskt iallafall.
Det borde väl räknas som rattfylla att köra onykter? Jag tycker inte synd om honom i så fall. Jag har själv blivit påkörd på gångväg och fått högra njuren mosad av styret när ett fyllo körde in i mig med full fart med elspark. Inte så kul att pissa blod efteråt.
Citera
2026-07-26, 07:22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Tänk på att antalet olyckor ökat dramatiskt senaste tiden gällande sparkcyklar.
7 döda förra året

Ökar det i takt med användandet?

Och så vore det intressant att veta om det fortfarande är samma åldersgrupp och tidpunkt på dygnet som dominerar.

Jag tycker absolut vi ska förbjuda dom, det är ett jävla gissel. Sätter man ett regelverk på plats ska det ju övervakas, och polisen borde rimligen ha annat att göra än att kolla hjälm på fulla gubbar.
Citera
2026-07-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du måste ju räkna per personkilometer och vad de ersätter. Cykel ersätter biltransport, dvs positivt. Elsparkcykel ersätter promenad eller kommunal trafik, och har avsevärt högre risk per personkilometer. Sen är det anmärkningsvärda ökningen av skadade per år för elkamelerna, typ 30 procent upp från ett år till nästa. Ovanstående siffror är ju redan inktuella. Alkoholdiskussionen är absolut bra, men på tröskeln till whatabout.
en studie gjord nyligen visar att de snarare ersätter promenader och buss - inte biltrafik.
En katastrof för folkhälsan alltså, likt elcykeln...

https://www.di.se/nyheter/forskare-elsparkcyklarna-ersatter-inte-bilresor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in