Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Jag försöker förstå hur det är möjligt att 15 % av befolkningen röstar V och MP och 32% S.
Jag har ställt frågan till några vänsterpersoner på FB vad som är dåligt med nuvarande styre och vad hoppas man på ska bli bättre med vänstern i förarsätet? Men jag får inget svar, inte ett enda.
Sverige är verkligen på rätt väg. Vi har färre skjutningar, ställer hårdare krav på försörjning, låga skatter och allmänt sunda saker som tas beslut om.
Ska tillägga att jag f.n är extrem låginkomsttagare och är förvånad hur otroligt förmånligt det är. Jag betalar extremt låg skatt och kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara missnöjd med det. Förväntar man sig ännu lägre skatter för de som är låginkomsttagare?
Kan någon här ge mig svar?
Är det fler som känner som jag
Jag skall försöka bidra med några komponenter till en förklaring, dvs sannolikt inte helt komplett.
V-väljare är i allt väsentligt ideologiskt motiverade. I någon utsträckning är det kommunistarbetare, i regel med litet högre ålder, men dessa är inte längre en så stor väljargrupp. Det finns fler kvinnliga akademiker, ofta inom sociala omsorgsyrken, där såväl födkrok som självbild är att man hjälper "utsatta" människor; utstötta, invandrare, kriminella - synd om i största allmänhet. Det finns också en geografisk dimension, där V/VPK historiskt varit starka i vissa områden, t ex Norrbotten. I betydande utsträckning sammanfaller dessa med kategori 1 ovan. Sedan har vi invandrarväljare, framför allt Hamasislamister och motsvarande. Sannolikt har V högst andel väljare med utomeuropeiska bakgrund.
MP-väljarna är antingen ideologiskt övertygade, eller starkt politiskt förvirrade. Här finns bara en rationell förklaring och de är att MP-väljare hatar det fungerande svenska samhället, och de vill förgöra detsamma.
S-väljare är en bred grupp, från väljare långs ner på begåvningsskalan, till de apparatchiks som i olika avseenden har personlig vinning på Rörelsen och att S har makten i många kommuner, regioner och inom statliga myndigheter, och därför behöver se till att S ofta innehar regeringsmakten. Dessa väljare bryr sig inte mycket om detaljerna i S-politiken, eller vem som är partiledare.
Så, ideologiska fanatiker, förvirrade dumskallar, politiska idioter, egenintresserade och några spridda t ex vaneröstare. Det är svårt att övertyga dessa grupper om att Sverige nu i viktiga avseenden fungerar litet bättre än för fyra år sedan.