Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
För Mp handlade det primärt om ideologi, för S om makten. Effektskatten var en stor bov bakom nedläggningen av Ringhals 1 och 2.
Korrekt, V agerade för en gångs skull förnuftigt medan S vill ge bort våra skattepengar.
Yup, även om jag inte är för kärnkraft så är jag inte heller helt emot att köpslå med det om det är det som krävs för att bygga upp välfärden på nytt. Det som för mig är tveksamt är uranbrytningen, finns stora risker kopplat till det, särskilt i området det bryts i. Vidare är det otroligt dyrt att bygga nytt och tar lång tid och blir ofta försenat. Under denna mandatperiod har man väl lagt grunden för att det juridiskt sett ska vara möjligt. Vidare så har jag inte riktigt fattat varför man la ner stora delar av satsningarna på förnyelsebar energi, det går snabbt och är billigt att bygga. Jag hade föredragit att man om man ska ha kärnkraft ska jobba på med övriga alternativ parallellt, nu har man till mångt och mycket ”lagt alla ägg i en korg”.
Mycket intressant att det var S som sa ja och V nej i en sån fråga. Vet du vad som var bakgrunden till nej respektive ja:et?