Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Jag försöker förstå hur det är möjligt att 15 % av befolkningen röstar V och MP och 32% S.
Jag har ställt frågan till några vänsterpersoner på FB vad som är dåligt med nuvarande styre och vad hoppas man på ska bli bättre med vänstern i förarsätet? Men jag får inget svar, inte ett enda.
Sverige är verkligen på rätt väg. Vi har färre skjutningar, ställer hårdare krav på försörjning, låga skatter och allmänt sunda saker som tas beslut om.
Ska tillägga att jag f.n är extrem låginkomsttagare och är förvånad hur otroligt förmånligt det är. Jag betalar extremt låg skatt och kan inte för mitt liv förstå hur någon kan vara missnöjd med det. Förväntar man sig ännu lägre skatter för de som är låginkomsttagare?
Kan någon här ge mig svar?
Är det fler som känner som jag
Jag tror att många fyller i valkompasser. För min del brukar mp hamna i topp där, därefter v. Vad får du för resultat?
De som röstar på mp är ofta akademiker som hänger med i vetenskapliga rapporter om artdöden, och i datorberäkningar av det framtida klimatet, och blir oroade av det. De hänger med dagligen i nyheterna t.ex. om bränderna i sydeuropa, och om att den förra svenska regeringen var typ bäst i EU på klimatpolitik och att den nuvarande regeringen har förstört det och istället bara vill sänka bensinpriset. Det handlar alltså om fakta, men även om värderingar. Medelklass tycker ofta att vi svenskar har det bra och att andra frågor än den egna ekonomin är viktigare. Kommande generationer, internationell solidaritet, fred.
Många röda tänker att borgarnas sänkta skatterna gör att vi får sämre sjukvård och skola och annan samhälsservice. De höjda straffen på gängkriminalitet är nödvändigt men räcker inte - ungdomskriminalitet kan på lång sikt bara bekämpas genom bättre skola, socialtjänst och ungdomspsykiatri, och den har försämrats år för år.
Många är rädda för vad sd ska ställa till med om de får fortsatt makt - t.ex. tvångsavvisning av laglydiga invandrare. Nuvarande regering insåg inte hur orättvist många svenskar skulle tycka det är att laglydiga invandrarungdomar som vuxit upp i Serige utvisas. Tankefel av regeringen.