2026-07-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Du kan inte ens formulera meningen korrekt. Mytomani borde söka för om du inte är upptagen med att flyga Jas Gripen i dagarna...
Du sväljer allt nytt som läggs till och inget är någonsin dåligt. Om EU säger att det ska plinga i 110db kommer du att försvara det.

Ditt juvenila tramsande, halmgubbar och vanföreställningar kan du leka vidare med själv….
Citera
2026-07-24, 11:48
Medlem
Har sporadiskt följt den här tråden och vill ställa frågan om från och med vilket modellår funktioner som t.ex. följa vita linjen, hastighetsbevakning, kontroll av ögonrörelser etc. vart lag alt. standard? Är intresserad då jag står i begrepp att köpa en nyare tysk bil och vill undvika dessa system i min nya bil.

Vill dock inte ha svar om att funktionerna är superbra eller liknande, dvs inga svar önskas från Tinnitus.
Citera
2026-07-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horknulla2017
Har sporadiskt följt den här tråden och vill ställa frågan om från och med vilket modellår funktioner som t.ex. följa vita linjen, hastighetsbevakning, kontroll av ögonrörelser etc. vart lag alt. standard? Är intresserad då jag står i begrepp att köpa en nyare tysk bil och vill undvika dessa system i min nya bil.

Vill dock inte ha svar om att funktionerna är superbra eller liknande, dvs inga svar önskas från Tinnitus.

Kraven vad jag förstår 2024 för nya bilar, och utökades för årsmodell 2026.

Vissa av systemen fanns i någon mån redan för över 20 år sedan, t ex ACC, adaptiv fartkontroll.

I min vardags bil som är en 2018 finns flera olika hjälpsystem så som Lane Assist, ACC, Park Assist (bilen kan parkera själv och man behöver inte ens styra, utfartshjälp, Brake Assist, Side Assist, Dynamic Light Assist (man kan slå på helljus sen körande helljus på i princip hela tiden utan att blända fast man möter eller kommer ikapp bilar), Kö assistent.
Citera
2026-07-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horknulla2017

Styrassistans/varning vete sjutton när det blev ett krav..men jag har haft det i mina bilar i över tio år då jag valt styrassistans/pilot assist och adaptiv farthållare så länge det gått att få och då ingår det.
Till MY2025 fick min då nya bil för första gången varning för hastighetsöverträdelse, och nu med MY2027 även kamerabaserad distraktionsvarning. Rörelsebaserad har jag nog haft i Volvobilar i minst 15 år.. Detta är faktiskt den enda funktion som är milt irriterande, inte ljudet eller varningen i sig, men den är för känslig i mitt tycke.. man kan knappt titta på klockan innan den varnar.
Varningen för hastighetsöverträdelse stängs av för resan med en tumtryckning på rattknappen till ACC vilket bokstavligt talat tar under en hundradel av en sekund på min bil.

/Dick
Citera
2026-07-24, 17:09
Medlem
Sunimods avatar
Varför överhuvudtaget köpa en bil man måste stänga av massa skit för att kunna köra normalt?

Som det verkar har de flesta nyare bilar stängt av lane assist. Alltså den som gör att det drar i ratten eller ger varning om man byter fil utan att använda blinkers.

Körd hem via motorväg E6 idag och mycket trafik men de flesta nyare bilar använder inte föraren blinkers. Tror inte de vill ha vibration i ratten.
Bilar som BMW, Mercedes och Audi är klart mest drabbade av förare som stängt av denna funktion.
Börjat sprida sig till fler bilfabrikat på senare tid.

Nej har inget sådant på min Volvo från 2015 men blinkers används till 100% när man ska använda den.
Hur svårt kan det vara?
Citera
2026-07-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Varför överhuvudtaget köpa en bil man måste stänga av massa skit för att kunna köra normalt?

Som det verkar har de flesta nyare bilar stängt av lane assist. Alltså den som gör att det drar i ratten eller ger varning om man byter fil utan att använda blinkers.

Körd hem via motorväg E6 idag och mycket trafik men de flesta nyare bilar använder inte föraren blinkers. Tror inte de vill ha vibration i ratten.
Bilar som BMW, Mercedes och Audi är klart mest drabbade av förare som stängt av denna funktion.
Börjat sprida sig till fler bilfabrikat på senare tid.

Nej har inget sådant på min Volvo från 2015 men blinkers används till 100% när man ska använda den.
Hur svårt kan det vara?

För att man har inget val om man köper nya bilar. Köper man begagnat så visst, men för oss som bara tar nya bilar så måste vi tyvärr leva med det.

Men inför min nya bil för drygt ett år sedan så tänkte jag mig en Cupra Born, men det blev en Volvo istället.

Men så såg jag att det gick att köpa mjukvara från externa parter som inaktiverade nästan vad man ville i VAG-bilar i alla fall. Kunde inaktivera alla varningar man ville och mycket mer.

Har inte sett något liknande för volvo, men detta kommer bli framtiden. Att man köper mjukvara eller så från tredjepart som inaktiverar allt skit man inte vill ha.
Citera
2026-07-24, 22:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För att man har inget val om man köper nya bilar. Köper man begagnat så visst, men för oss som bara tar nya bilar så måste vi tyvärr leva med det.

Men inför min nya bil för drygt ett år sedan så tänkte jag mig en Cupra Born, men det blev en Volvo istället.

Men så såg jag att det gick att köpa mjukvara från externa parter som inaktiverade nästan vad man ville i VAG-bilar i alla fall. Kunde inaktivera alla varningar man ville och mycket mer.

Har inte sett något liknande för volvo, men detta kommer bli framtiden. Att man köper mjukvara eller så från tredjepart som inaktiverar allt skit man inte vill ha.
Precis, när man närmar sig en bil man vill köra om så börjar skiten bromsa för att hålla avstånden. Då måste man tidigt gå över i vänster fil för att inte bromsas.
Helt sjukt och jag kan köra bil vil och vill inte ha storebror över mig som ska bestämma.

Jag kommer aldrig köpa en modern bil. Jag har lärt mig köra bil och kan det. 50 år utan tillbud och kör inte som en mes.
Citera
2026-07-25, 06:51
Medlem
Citat:
Precis, när man närmar sig en bil man vill köra om så börjar skiten bromsa för att hålla avstånden. Då måste man tidigt gå över i vänster fil för att inte bromsas.
Helt sjukt och jag kan köra bil vil och vill inte ha storebror över mig som ska bestämma.

Jag kommer aldrig köpa en modern bil. Jag har lärt mig köra bil och kan det. 50 år utan tillbud och kör inte som en mes.

Vilken bil beter sig så, bromsar in då man närmar sig för omkörning vid vanlig körning? Om en bil gör så, hur nära kommer du och hur mycket snabbare än framförvarande kör du ? Att en bil gör så då man kör med adaptiv farthållare, japp, men annars. Och då man kör med automatiken på kan man såvitt jag vet ställa in önskat avstånd..

/Dick
Citera
2026-07-25, 09:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Vilken bil beter sig så, bromsar in då man närmar sig för omkörning vid vanlig körning? Om en bil gör så, hur nära kommer du och hur mycket snabbare än framförvarande kör du ? Att en bil gör så då man kör med adaptiv farthållare, japp, men annars. Och då man kör med automatiken på kan man såvitt jag vet ställa in önskat avstånd..

/Dick
Volvo V60 som exempel
Den släpper av på gasen typ motorbromsar.
Automatik för att hålla avstånd till framförvarande bil då man kör med farthållare.
Vanligt när man kör på typ 100-110 vägar och man kommer ikapp en lastbil som ligger i 80 km/h
Jag brukar ställa in på relativt långt avstånd. Smidigt när övriga bilar ligger på 100-110 men jag kan köra bil själv.
Inte min bil utan firmans bilar.
Citera
2026-07-25, 11:16
Medlem
Citat:

Citat:

/Dick

Citat:
Volvo V60 som exempel
Automatik för att hålla avstånd till framförvarande bil då man kör med farthållare.
Vanligt när man kör på typ 100-110 vägar och man kommer ikapp en lastbil som ligger i 80 km/h
Jag brukar ställa in på relativt långt avstånd. Smidigt när övriga bilar ligger på 100-110 men jag kan köra bil själv.

Faktum är att det verkar mest sannolikt att du inte alls kan köra bil, eller i alla fall inte lärt dig att hantera den bil du berättar om.

Hur svårt kan det vara att man själv vid körning med Adaptiv farthållare håller koll på när om om denna behöver justeras vad gäller t ex lämpligt avstånd beroende på aktuella omständigheter, eller helt enkelt tillfälligt pausa om man t ex önskar krypa närmare inför en ev omkörning, och sen aktivera igen när man är klar med manövern.

Jag har ett sådant system i min bil och det funkar generellt sett kalasbra och är mycket lätt att justera funktion hastighet och avstånd med enkla knapptryckningar på rätt eller spak. Men för dig som hävdar att du minsan kan köra bil, så verkar du trots ditt skrävel inte klara av att hantera så enkla saker i din bil….

Kör jag istället min husbil så har den inte adaptiv farthållare utan bara vanlig, och då saknar jag den adaptiva funktioner för då måste jag ju själv sitta och hålla koll och justera hastigheten titt som tätt i många fall. Känns ju mest bara onödigt när det finns smarta hjälpsamma system som klara detta så bra och smidigt.
Citera
2026-07-25, 16:00
Medlem
Citat:
Volvo V60 som exempel

Det är ju liksom det som är adaptiv farthållare...Avståndet kan justeras, kortaste intervall är ca. en sekund i distans vilket är hastighetsberoende. Så snart du blinkar och svänger ut i omkörningsfilen så accelererar bilen till satt hastighet igen. På lite äldre Volvos kan du helt stänga av adaptiva delen och köra på vanlig farthållare. Det är bara att läsa manualen.

På vilket sätt är den funktionen ett problem ? Eller tänkte du ramma bilen framför så får du väl gasa själv..

/Dick
Citera
2026-07-25, 16:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är ju liksom det som är adaptiv farthållare...Avståndet kan justeras, kortaste intervall är ca. en sekund i distans vilket är hastighetsberoende. Så snart du blinkar och svänger ut i omkörningsfilen så accelererar bilen till satt hastighet igen. På lite äldre Volvos kan du helt stänga av adaptiva delen och köra på vanlig farthållare. Det är bara att läsa manualen.

På vilket sätt är den funktionen ett problem ? Eller tänkte du ramma bilen framför så får du väl gasa själv..

/Dick
Jag vet, det finns 3 lägen på avstånd på den typen bil.
Och jag vet att den ökar farten igen när man går ut i omkörningsfilen men onödigt långt före behöver man gå ut för att bilen inte ska sänka farten.
Jag brukar hålla rätt bra avstånd och använder då den längre avstånd.
Istället för att ändra till kortare avstånd så brukar jag stänga av farthållaren när det är en hel del fordon som går saktare än övriga trafiken.
Då funkar det bra.

Lånad firmabil och vill inte ändra inställningar.
Men det funkar helt bra utan som jag har på min egna Volvo XC60.
Saknar inte den funktionen. Kan köra bil själv och är ingen väglus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in