Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Precis, när man närmar sig en bil man vill köra om så börjar skiten bromsa för att hålla avstånden. Då måste man tidigt gå över i vänster fil för att inte bromsas.
Helt sjukt och jag kan köra bil vil och vill inte ha storebror över mig som ska bestämma.
Jag kommer aldrig köpa en modern bil. Jag har lärt mig köra bil och kan det. 50 år utan tillbud och kör inte som en mes.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dick109
Vilken bil beter sig så, bromsar in då man närmar sig för omkörning vid vanlig körning? Om en bil gör så, hur nära kommer du och hur mycket snabbare än framförvarande kör du ? Att en bil gör så då man kör med adaptiv farthållare, japp, men annars. Och då man kör med automatiken på kan man såvitt jag vet ställa in önskat avstånd..
/Dick
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Volvo V60 som exempel
Den släpper av på gasen typ motorbromsar.
Automatik för att hålla avstånd till framförvarande bil då man kör med farthållare.
Vanligt när man kör på typ 100-110 vägar och man kommer ikapp en lastbil som ligger i 80 km/h
Jag brukar ställa in på relativt långt avstånd. Smidigt när övriga bilar ligger på 100-110 men jag kan köra bil själv.
Inte min bil utan firmans bilar.
Faktum är att det verkar mest sannolikt att du inte alls kan köra bil, eller i alla fall inte lärt dig att hantera den bil du berättar om.
Hur svårt kan det vara att man själv vid körning med Adaptiv farthållare håller koll på när om om denna behöver justeras vad gäller t ex lämpligt avstånd beroende på aktuella omständigheter, eller helt enkelt tillfälligt pausa om man t ex önskar krypa närmare inför en ev omkörning, och sen aktivera igen när man är klar med manövern.
Jag har ett sådant system i min bil och det funkar generellt sett kalasbra och är mycket lätt att justera funktion hastighet och avstånd med enkla knapptryckningar på rätt eller spak. Men för dig som hävdar att du minsan kan köra bil, så verkar du trots ditt skrävel inte klara av att hantera så enkla saker i din bil….
Kör jag istället min husbil så har den inte adaptiv farthållare utan bara vanlig, och då saknar jag den adaptiva funktioner för då måste jag ju själv sitta och hålla koll och justera hastigheten titt som tätt i många fall. Känns ju mest bara onödigt när det finns smarta hjälpsamma system som klara detta så bra och smidigt.