2026-05-23, 12:12
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns flera andra synonymer som är svenska om man önskar omväxling, exempelvis "approximativt", "cirka " eller flerordiga omskrivningar. Allt sådant är bättre än att använda tre bokstäver som för många ter sig tämligen obegripliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Har jag bara hört i Stockholm. Och i Spanarna i P1.
Vad tyder det på?

Just nu kan jag inte dra mig till minnes exakt i vilket sammanhang jag hörde det och precis hur formuleringen löd när jag reagerade som allra mest och tänkte: "Vad i helvete säger du?" Men jag kommer ihåg att inte bara formuleringen utan även sammanhanget var märkligt. Jag lovar att återkomma med en mer precis beskrivning om jag hör uttrycket igen.
Citera
2026-05-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Svulla
Det får mig att tänka på verbet frossa, som jag stör mig så in i fanders på. Clickbaits såsom "Frossa i midsommar utan att gå upp i vikt/ Räkfrossa/ Champagnefrossa till nyår", osv. Jag ser bara hur någon trycker i sig sill och potatis med helt öppen mun, utan att tugga, samt ger ifrån sig en massa hungriga stön och läten
Citera
2026-05-24, 21:21
Medlem
Ordet "såklart" har sedan en tid börjat nyttjas i tid och, framförallt, otid. Den som säger eller skriver ordet vill få lyssnaren/läsaren att tro att det självklart förhåller sig på ett visst sätt och att det därför inte skall vara föremål för ifrågasättande.
Citera
2026-05-24, 21:45
Medlem
Hade Rapport på i bakgrunden och hörde en expert uttala sig och uttrycket "desto mer x, desto..." passerade i bruset.

Inte direkt en påkommen missdådare eller korrupt individ som ställts mot väggen och pressats på svar, utan en avslappnad intervju.

Feltänkt, obrytt, vet inte bättre? Ju--ju förekommer kanske aningen oftare. Men ändå.

Ger lite slarvigt intryck, om du vill bli hundra procent sedd som påläst expert.
Citera
2026-05-24, 21:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomgillarglass
Det får mig att tänka på verbet frossa, som jag stör mig så in i fanders på. Clickbaits såsom "Frossa i midsommar utan att gå upp i vikt/ Räkfrossa/ Champagnefrossa till nyår", osv. Jag ser bara hur någon trycker i sig sill och potatis med helt öppen mun, utan att tugga, samt ger ifrån sig en massa hungriga stön och läten
+1 på den

Räkfrossa låter dessutom som nån sjukdom man absolut inte vill ha.
Citera
2026-05-31, 11:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
"Hur långt är ett snöre?" Det är ett ganska osympatiskt sätt att uttrycka: Du ställde en dum fråga.
Citera
2026-06-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag läser en del jobbannonser och stöter ofta på uttrycket "ingen dag är den andra lik". Det borde betyda att det är olika arbetsuppgifter varje dag, eller tänker jag galet? Även om jag gör tio olika arbetsuppgifter på måndagen och tio arbetsuppgifter på tisdagen där nio är helt nya, men en är likadan som en av dem jag gjorde på måndagen är ju tisdagen lite lik måndagen i alla fall.
Håller med. Klart inte en dag är HELT lik en annan, men det behöver väl knappast påpekas.
Citera
2026-06-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det finns åtminstone ett liknande suffix på svensk: -aktig. Det täcker dock inte det anglosaxiska bruket i förhållandet 1:1. När kongruensen blir för dålig kan man till exempel använda ”ganska”.

Reddish –> rödaktig (ungefär röd, åt det röda hållet)
Sheepish –> fåraktig (beteendemässigt vara lik ett får, dock utan att artmässigt vara ett)

Let's eat at eight-ish –> vi äter vid åttatiden (åttasnåret, runt åtta)

Vi kan göra bättre än så. "-aktig" är, så som många andra lånade tyska ordled, otympligt och också lite formellt. Det är egentligen två led: -akt- och -ig, men tillför inte mer än vad ett hade kunnat göra. Om jag vore tvungen att översätta ish-ord rakt av, hade jag använt -lik (rödlik, fårlik), men jag tror att det ofta hade varit mer vanligt svenskt att bara säga "som" före.
Citera
2026-06-21, 11:51
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Mannen
Bror
Broschen
Jalla jalla
Citera
2026-06-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Håller med. Klart inte en dag är HELT lik en annan, men det behöver väl knappast påpekas.
Vatten är vått, read all about it. Jobbannonser och -ansökningar är rena Klondike för den som letar tomma uttjatade ytligheter.

Hörde för länge sedan om en autist som för att få vara kvar i systemet hos Arbetsförmedlingen skrev ansökningar han egentligen inte ville. En formulering var "Jag kan hålla många klyschor i luften". Guld.
Citera
2026-07-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Nedan följer ett litet prov på hur man skriver när man aldrig läst en bok på svenska utan bara konsumerat amerikanska tv-serier. Exemplet är autentiskt och hämtat från Flashback.

"... och är i hans tidiga 20s..."

Hur gör du när du "konsumerar" amerikanska tv-serier? Har du någon speciell sås eller smakar de gott ändå?
Citera
2026-07-24, 22:50
Medlem
Stjärt - bögar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här