2021-04-09, 14:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Fast många svenska ord ersattes under medeltiden av tyska motsvarigheter, trots att den svenska befolkningen var väl medveten om att en inhemsk synonym redan fanns. Jag ser ingen skillnad, annat än att det tyska språket hade så stark påverkan på svenskan att grammatiken förändrades. Engelskan kommer inte i närheten av det.

Det förändrar ju inte det faktum att vissa stavningar inte passar in i det svenska stavningsmönstret. I vissa fall har det lösts genom att försvenska stavningen , lajka exempelvis, men många stavar ändå det med nästan obegripligt stavningsmönster.

[PHP]- Jag har »likeat« din bild.

- Den har »peakat« nu.[/PHP]
Citera
2021-04-09, 15:14
Medlem
MaxWalters avatar
I dagens nätupplaga av Expressen ställs i en läsarundersökning frågan:
Tittar du på ”linjär tv” eller tv på nätet?

Att se ett program på ordinarie sändningstid kallas ibland linjär tv, dvs. enligt tv-tablåns utformning, sändningen startar och slutar en given tidpunkt.
Jag har inte hört uttrycket tidigare trots att det skall ha förekommit redan år 2006 i en artikel i Veckans Affärer.

Kan inte bestämma mig om ordet stör mig eller ej eftersom jag inte kan komma på någon bra synonym.
Citera
2021-04-09, 15:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Att se ett program på ordinarie sändningstid kallas ibland linjär tv, dvs. enligt tv-tablåns utformning, sändningen startar och slutar en given tidpunkt.
Jag har inte hört uttrycket tidigare trots att det skall ha förekommit redan år 2006 i en artikel i Veckans Affärer.

Kan inte bestämma mig om ordet stör mig eller ej eftersom jag inte kan komma på någon bra synonym.

Tablå-tv är väl ett bättre ord, eller?
Citera
2021-04-09, 15:37
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Ibland hör man även ”tablåteve”.
Men linjär teve fyller en funktion i språket och bör inte förkastas utan vidare.
Citera
2021-04-09, 16:14
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Ja,det låter ju bättre och framför allt mer begripligt,dock har jag inte hört någon säga att de skall titta på tablå-tv.
Citera
2021-04-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ja,det låter ju bättre och framför allt mer begripligt,dock har jag inte hört någon säga att de skall titta på tablå-tv.
Det ligger väl lite i sakens natur också, de gör väl som de alltid gjort. I diskussioner om tv-branchen förekommer det åtminstone.

Lite som man väl fortfarande är explicit om att det är en elbil man köpt medan få nog trycker på att det är en bensindriven variant.
Citera
2021-04-09, 17:33
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Det ligger väl lite i sakens natur också, de gör väl som de alltid gjort. I diskussioner om tv-branchen förekommer det åtminstone.

Lite som man väl fortfarande är explicit om att det är en elbil man köpt medan få nog trycker på att det är en bensindriven variant.
Realtidsteve eller TV i realtid tror jag att jag brukar brukar säga . Eller t.ex: "Såg du programmet när det gick/sändes (på TV)?"
Citera
2021-04-09, 17:48
Medlem
Citat:

Lite OT men varför heter det marksänd tv? Signalen i det formatet skickas ju via luften och mottas av en traditionell tv-antenn. Kabel-tv låter ju mer 'marksänd'. 🙂
Citera
2021-04-09, 18:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Lite OT men varför heter det marksänd tv? Signalen i det formatet skickas ju via luften och mottas av en traditionell tv-antenn. Kabel-tv låter ju mer 'marksänd'. 🙂

Handlar om att masterna (med sändarna) stod på marken till skillnad från satellitsänd. I början talades det dock om etern och etersändningar.
Citera
2021-04-09, 18:58
Medlem
Citat:
Handlar om att masterna (med sändarna) stod på marken till skillnad från satellitsänd. I början talades det dock om etern och etersändningar.

Ok. Jag har alltid kopplat ihop etern med bara radio. Alltså att program som sänds ut över etern alltid handlar om radio och inte tv. Men kanske det inte alltid varit.
Citera
2021-04-09, 19:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
"peaka". Förskräcklig svengelska som man numera hör titt som tätt. Senast häromdagen i USA-podden i P1 när USA-korrespondenten sa att "nu peakar blomningen här i Washington" (hon talade om att körsbärsträden och magnoliorna blommade som bäst just nu).
Kulminera är kanske lite åt det formella hållet, men ordet har i vart fall exakt samma betydelse som detta peaka, och således är detta alldeles onödigt att låna in.
Citera
2021-04-09, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kulminera är kanske lite åt det formella hållet, men ordet har i vart fall exakt samma betydelse som detta peaka, och således är detta alldeles onödigt att låna in.
Peak-Fourcade spöar skiten ur JTB alla dagar i veckan.
De flesta skulle nog hålla med om att Nadal peakade typ 2008-2013.
Att trycka in "kulminera" där låter rätt keff. Särskilt i det första fallet.

Dock skulle jag givetvis undvika "peak" och "peaka" i mer formella sammanhang, och givetvis också i TV-inslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in