2025-03-11, 15:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Kom på ytterligare ett ord som smygit sig in på managementnivån på mitt bolag. Som vanligt i dessa sammanhang så smittar nyord av sig och termen slängs nu omkring i alla möjliga möten man tvingas genomlida.

Det gäller ordet krispig med olika böjningar.

Används t.ex. så här: "Företaget behöver vara tydligare här, vi behöver krispa till inledningen"

Ordet krispig har två olika närbesläktade bibetydelser. 1. Frisk och klar som en höstdag när temperaturen är just under noll. 2. Synonym till frasig. Den första betydelsen togs in i svenskan 1955 och den andra 1982.

Man kan undra över vad det är de vill att inledningen ska vara, frisk och klar eller frasig?
Citera
2025-03-11, 22:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ordet krispig har två olika närbesläktade bibetydelser. 1. Frisk och klar som en höstdag när temperaturen är just under noll. 2. Synonym till frasig. Den första betydelsen togs in i svenskan 1955 och den andra 1982.

Man kan undra över vad det är de vill att inledningen ska vara, frisk och klar eller frasig?
De har gjort ett nytt inlån av en betydelse av engelskans crisp som vi inte tidigare har haft på svenska: Short, sharp, brisk, decided in manner. (Betydelse II.6.b i OED)
Citera
2025-03-12, 01:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av retina

Används t.ex. så här: "Företaget behöver vara tydligare här, vi behöver krispa till inledningen"

Inte av någon med vettiga språkliga institutioner.
Citera
2025-03-12, 01:33
Avstängd
Matadhamsters avatar
Två snubbar har stört mig med två ord de nötte för mycket på. Det ena ordet var något superkäckt absolut och det andra var omoget skevt varpå jag tog över orden. Haha. Använder dem flitigt. Torrt en ändå.
Citera
2025-03-20, 13:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kontext

Ett ord som plötsligt kommit in i svenskan, och används stup i kvarten i alla möjliga, och omöjliga sammanhang.

Jag undrar om jag ens hade hört ordet för tio år sedan.
Citera
2025-03-23, 18:37
Medlem
Sqrbankens avatar
"klimatsmart". Kanske eftersom klimatsmarta saker tenderar att inte vara så klimatsmarta när alla faktorer räknats in.
Citera
2025-03-24, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De har gjort ett nytt inlån av en betydelse av engelskans crisp som vi inte tidigare har haft på svenska: Short, sharp, brisk, decided in manner. (Betydelse II.6.b i OED)

TV4:s kockar har ganska länge använt ordet om grönsaker. Min mormor, som idag skulle ha varit drygt 100 om hon hade levat, retade sig på ordet i det sammanhanget redan på 90-talet.
Citera
2025-03-24, 10:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
TV4:s kockar har ganska länge använt ordet om grönsaker. Min mormor, som idag skulle ha varit drygt 100 om hon hade levat, retade sig på ordet i det sammanhanget redan på 90-talet.
Mm. Men det är i betydelsen synonym till frasig, som enligt HerrGickHan ovan är belagd från 1982 - vilket ju stämmer bra med att din mormor irriterade sig på ordet på 90-talet. Betydelsen kort, skarp, bestämd är en innovation på svenska, som knappast ännu spritt sig från den mest utpräglade företagsjargongen.
Citera
2025-05-23, 18:20
Medlem
Jag finner uttrycket "det som absolut inte får hända har hänt" äckligt.
Citera
2025-05-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Jag finner uttrycket "det som absolut inte får hända har hänt" äckligt.
Ni använder ordet "äckligt" på ett sätt som avviker från det gängse.
Ordet ifråga har visserligen fått vidare betydelse på senare år än vad som de flesta tidigare använt det till, men att ett uttryck skulle vara "äckligt" låter långsökt.
Citera
2025-05-25, 20:24
Medlem
Tre av mina hat-favoriter:

"Varför gav du honom inte en smäll på käften? Det hade jag gjort."
Jag retar ihjäl mig på när folk slänger ur sig att det hade minsann dom gjort, som att det var så himla enkelt och självklart. Det är ju så himla lätt att vara "jävlar anamma" och säga åt "mig" vad man borde göra. Obs, dock endast i såna fall då det är självklart att dom inte alls hade gjort det. "Jag hade fanimig bett chefen att köra upp jobbet och dra åt helvete", hörde jag en gång. Tsss...jo, tjena

"Det är bara att betala/göra, och se glad ut"
Blä, det uttrycket provocerar bara ihjäl mig. Jag betalar hellre, och ser ledsen ut då. Har ni någon gång åkt på en riktigt tråkig extrautgift, och någon säger så till en, så blir man fanimig inte en busschaufför med ett glatt humör!

"Lajka, sharea, streama, levla", etc.
Har garanterat nämnts redan, men när folk totalt missbrukar denna typ av svengelska uttryck blir jag ding dong :P Vad är det för fel på att gilla, dela, sända/ strömma(?), upp-och nedgradera?
( Ok, lite då och då är jag själv skyldig ifall det inte finns något annat faktiskt passande ord. Men grr! :P )
Citera
2025-05-26, 20:54
Avslutad
Det som stör mig mest av ALLT är "Jag vill inte falla på mållinjen" Om du nu skulle falla på mållinjen så ramlar du rent tekniskt ändå in i mål om du nu inte av någon anledning skulle i det fallet röra dig bakåt vilket du troligen inte gör om du springer ett lopp................

Det korrekta är RAMLA PRECIS INNAN MÅLSNÖRET...... Kan inte vi försöka få in detta i huvudet på folk?

Detta gäller extremt ofta i Dokusåpa sammanhang, Robinsson, Farmen t.ex se en säsong och du kommer höra det felaktiga uttrycket säkert 10 - 20 gånger.... Bara kokar i mig när jag hör det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in