2026-02-17, 10:40
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
I dagens rubriksvenska används bestämd form rutinmässigt utan någon uppenbar anledning. Dagsfärskt exempel från FT: "Expo-funktionären får fängelse efter grova rattfyllan". Varför inte "Expo-funktionär får fängelse efter grov rattfylla"?

Tack för att du nämner detta, då är jag inte ensam om att störa mig som fan på fenomenet. När bestämd form används på det viset så får det mig att känna mig lite dum. Rattfyllan...? tänker jag, vilken rattfylla? Borde jag känna till den? Känner alla andra till den redan? Varför har just jag missat detta?
Citera
2026-04-20, 21:46
Medlem
exquisitelys avatar
Nakenfis
Gilla läget
En stor stark
Svulla
Citera
2026-05-19, 18:37
Medlem
NoTruces avatar
Jag läser en del jobbannonser och stöter ofta på uttrycket "ingen dag är den andra lik". Det borde betyda att det är olika arbetsuppgifter varje dag, eller tänker jag galet? Även om jag gör tio olika arbetsuppgifter på måndagen och tio arbetsuppgifter på tisdagen där nio är helt nya, men en är likadan som en av dem jag gjorde på måndagen är ju tisdagen lite lik måndagen i alla fall.
Citera
2026-05-19, 20:58
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag läser en del jobbannonser och stöter ofta på uttrycket "ingen dag är den andra lik". Det borde betyda att det är olika arbetsuppgifter varje dag, eller tänker jag galet? Även om jag gör tio olika arbetsuppgifter på måndagen och tio arbetsuppgifter på tisdagen där nio är helt nya, men en är likadan som en av dem jag gjorde på måndagen är ju tisdagen lite lik måndagen i alla fall.

Jag hoppas att det inte kommer som en chock för dig, men allt som står i jobbannonser är inte alltid bokstavligen sant. I bland så skönmålar man för att framställa arbeten som lite mer glamorösa och intressanta än vad de egentligen är. Men det behöver ju inte handla om att arbetsuppgifterna är olika varje dag. Det kan handla om omvärldsfaktorer. Om man till exempel jobbar inom kundtjänst så är ingen dag den andra lik därför att man (förhoppningsvis) har att göra med många olika människor som har många olika önskemål.
Citera
2026-05-19, 21:16
Medlem
Härdsmälta
Tvångsmatning
Sammanfätade
Landsomfattande

Mycke te i orden kanske

Framåt anda hehe

Ush
Senast redigerad av troligengud 2026-05-19 kl. 21:30.
Citera
2026-05-19, 21:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag hoppas att det inte kommer som en chock för dig, men allt som står i jobbannonser är inte alltid bokstavligen sant. I bland så skönmålar man för att framställa arbeten som lite mer glamorösa och intressanta än vad de egentligen är. Men det behöver ju inte handla om att arbetsuppgifterna är olika varje dag. Det kan handla om omvärldsfaktorer. Om man till exempel jobbar inom kundtjänst så är ingen dag den andra lik därför att man (förhoppningsvis) har att göra med många olika människor som har många olika önskemål.

Det är jag mycket väl medveten om. Jag borde ha varit tydligare med att det jag faktiskt stör mig på är användandet av klyschor. Det lär jag förvisso inte vara ensam om.
Citera
2026-05-20, 08:10
Medlem
MaxWalters avatar
Jag stör mig på uttrycket ”Stresstålig”.

Nu var det länge sedan jag läste jobbannonser,men jag minns att det ofta krävdes att den sökande skulle vara tålig mot stress.

Men jag har aldrig läst önskemål om
att den arbetssökande, inom t.ex. industri och affärer,skulle vara tålig mot buller,avgaser,hot,våld och oförskämdheter.

Stress ansågs tydligen inte vara något negativt för hälsan och var ett självklart krav man kunde ställa på en arbetssökande.
Citera
2026-05-22, 09:00
Medlem
Q-Trons avatar
Anglicismen ish som ett substitut för ungefär. Det låter så förbannat efterblivet.
Citera
2026-05-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Anglicismen ish som ett substitut för ungefär. Det låter så förbannat efterblivet.
Finns flera andra synonymer som är svenska om man önskar omväxling, exempelvis "approximativt", "cirka " eller flerordiga omskrivningar. Allt sådant är bättre än att använda tre bokstäver som för många ter sig tämligen obegripliga.
Citera
2026-05-22, 11:45
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron

Har jag bara hört i Stockholm. Och i Spanarna i P1.
Vad tyder det på?
Citera
2026-05-22, 11:58
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns flera andra synonymer som är svenska om man önskar omväxling, exempelvis "approximativt", "cirka " eller flerordiga omskrivningar. Allt sådant är bättre än att använda tre bokstäver som för många ter sig tämligen obegripliga.

Det finns åtminstone ett liknande suffix på svensk: -aktig. Det täcker dock inte det anglosaxiska bruket i förhållandet 1:1. När kongruensen blir för dålig kan man till exempel använda ”ganska”.

Reddish –> rödaktig (ungefär röd, åt det röda hållet)
Sheepish –> fåraktig (beteendemässigt vara lik ett får, dock utan att artmässigt vara ett)

Let's eat at eight-ish –> vi äter vid åttatiden (åttasnåret, runt åtta)
Citera
2026-05-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det finns åtminstone ett liknande suffix på svensk: -aktig. Det täcker dock inte det anglosaxiska bruket i förhållandet 1:1. När kongruensen blir för dålig kan man till exempel använda ”ganska”.

Reddish –> rödaktig (ungefär röd, åt det röda hållet)
Sheepish –> fåraktig (beteendemässigt vara lik ett får, dock utan att artmässigt vara ett)

Let's eat at eight-ish –> vi äter vid åttatiden (åttasnåret, runt åtta)
Vilket tydliggör att engelska förkortningar inte behövs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in