2026-07-22, 11:33
Medlem
PeterNosters avatar
Det verkar som det råder okunskap om DNA i tråden.

Finns det DNA i mjäll?

Citat:
Ja, mjäll innehåller DNA. Mjäll består av avstötta, döda hudceller från hårbotten (epidermis). Eftersom alla celler i en organism (med vissa undantag som röda blodkroppar) innehåller ett komplett uppsättning genetisk information, så bär även dessa döda hudceller på DNA.

Detta gör att DNA kan extraheras från mjäll, vilket bland annat utnyttjas inom rättsmedicin och släktskapsutredningar där hår och hudavlagringar kan användas som biologiskt bevis.
Citera
2026-07-24, 18:43
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det verkar som det råder okunskap om DNA i tråden.

Finns det DNA i mjäll?
Varför tror ni att den misstänkte var ute och cyklade i området och stötte ihop med BO?
Citera
2026-07-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
MGM verkar väl inte överdrivet social av sig? Åldersskillnaden mellan MGM och BO är svår att förklara om det skulle handla om "spontant" umgänge känner jag.

Ren spekulation från min sida:
Hade Gerd några intressen med aktiviteter där hon kunde stött på MGM?
Kanske Gerd var huvudoffret?
Tänker på åldersskillnaden. Om de kände varandra, kan han sett honom som en slags fadersfigur? Har en vän vars son är åt det introverta hållet, lite svårt med det sociala spelet men på hans jobb tyr han sig mer till de äldre kollegorna än till de yngre i hans egen ålder.
Citera
2026-07-24, 19:05
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katta99
Tänker på åldersskillnaden. Om de kände varandra, kan han sett honom som en slags fadersfigur? Har en vän vars son är åt det introverta hållet, lite svårt med det sociala spelet men på hans jobb tyr han sig mer till de äldre kollegorna än till de yngre i hans egen ålder.
Enligt anhöriga ska den misstänkte inte varit någon som någon av dom visste vem det är. Helt okänd.
Citera
2026-07-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Enligt anhöriga ska den misstänkte inte varit någon som någon av dom visste vem det är. Helt okänd.
Kan det vara så att de inte kände till att Tord och den misstänkte kände varandra?
Citera
2026-07-24, 19:37
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Kan det vara så att de inte kände till att Tord och den misstänkte kände varandra?
Anhöriga uppger att den misstänkte är helt okänd för dom.
Svårt att veta om BO kan ha känt den misstänkte.

Den misstänkte nekar till brott och har från början sagt hur han tror att hans lätt DNA återfanns på ett av brottsoffren. Det är dock hemligt för allmänheten fortfarande.
Citera
2026-07-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag får intrycket av att GM sökt upp Tord och att deras möte gått över styr. Det finns spåret med pengarna som tydligen inte lätt går att förklara och då kanske mordet hände och den eller de som mördade dem fick bråttom därifrån.

Min tanke är att mördarens namn fanns i hemarkivet. För mig personligen är "procentarspåret" hetare än att hemarkivet innehöll ett testamente.

Om tanken var att stjäla ett testamente borde nog planen vara att även döda paret och då borde väl mordvapnet tagit med till platsen? Stjäl man ett testamente är det väl bara för Tord att skriva ett nytt?

Vad menar du med procentarspåret?
Citera
2026-07-24, 21:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STN33
Vad menar du med procentarspåret?
Det har påståtts att Tord lånade ut pengar mot hög ränta. Förr i tiden kallades dessa gubbar procentare.

Det hände då och då att dessa blev mördade och reverserna (skuldbreven) stals. De här morden var ofta svåra att lösa och flera av dem blev aldrig lösta.

10.000 i kontanter tyder på någon slags transaktion. Kanske avbetalning på en skuld?

Då tänker jag att mördaren ville att skuldbrevet i hemarkivet försvann vid mordet.

Obs! Bara en vild spekulation.
Citera
2026-07-25, 07:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Varför tror ni att den misstänkte var ute och cyklade i området och stötte ihop med BO?
ll

Vilka du menar med "ni" vet jag inte. Inte sett något om en cyklande MGM heller. Vad som framkommit så har Gerd cyklat till brottsplatsen. Var och när Gerd fått mjäll från MGM på sig har inte framgått.

Det går inte att bevisa att MGM varit på brottsplatsen om man inte hittar mera mjäll på andra ställen på brottsplatsen.
Citera
2026-07-25, 11:32
Medlem
Är det uteslutet att det var testamentet gm ville åt?
Citera
2026-07-25, 13:23
Medlem
Citat:

Självklart kan GM känt Tor och eller Gerd, eller deras barn eller barnbarn, genom ett gemensamt intresse för fågelskådning, motorcyklar, grekiska gudar, fia med knuff, eller vad som helst. Inte säkert att alla anhöriga, eller någon anhörig skulle veta det, man vet normalt vad ens närmaste familj har för intressen, men namnen på alla som de känner genom intresset vet man normalt inte. Problemet med teorin är dock att hade det varit så borde det ha kommit fram vid det här laget.

För mig är det ungefär 50/50 om motivet är inbrott/rån, eller konflikt i samband med jobb, att de hittat varandra genom en annons, om gräsklippning eller vad som helst. Det skulle jag säga att anhöriga normalt inte vet, man berättar normalt inte för föräldrar/syskon/barn om hantverkare etc. som ska göra tillfälliga jobb, då det helt enkelt inte finns någon anledning.
Citera
2026-07-26, 10:08
Medlem
israelisinnocents avatar
Citerar för synlighet
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 21 juni 2026 kl 15:15
Tidslinje MGM
Del 1: Gripandet. Polisarbete. Domstol.
Del 2: MGM. Bilder. Vittnesmål om MGM:s personlighet. Psykisk hälsa.
Del 3: MGM. Studier. Sysselsättning. Inkomst. Boende genom åren. Namnbyten. Familj/släkt.
Sökning på sammanfattning i tråden, sortera på senaste
https://www.flashback.org/sok/?t=916157&query=Sammanfattning&search_post=1&sp=1& date_from=2000-01-01&date_to=2026-07-26&so=pd
Om volvon, skogsaffären

Samlade polisen in mobildata efter mordet?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-26 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in