2026-08-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag antar att det är uppgifter från T.Ö dotter. Det man skall veta är att T.Ö i princip ägnade hela sitt vakna liv åt "kroppsarbete" genom att ta hand om huset, gården och naturen. Så att röja ned träd och hugga ved var oerhört vanligt förekommande. Så säger dottern att en yxa fattas så är det nog så. Jag kan också tänka mig att man observerat att hans huggkubbe var "tom" på yxa eller att det tydligt saknats just en yxa på avsedd/markerad plats i boden.
Nja, det låter tveksamt. Vet man det?? Har dottern sagt det. I en podd. Men jag tänker i polisförhör. Jag tror åklagaren har mordvapnet. Har du nån aning om hur Tor och JJ träffade varandra?? Där finns lösningen till dubbelmordet. Jag har fått en del uppslag om skogsavverkningar, avstyckning av tomter, hyra hus av Tor. JJ har genomgått en mindre sinnesundersökning så han är inte helt spritt språngande. På nåt sätt har dom träffats, och där jag tänker vi ska kolla på. Den åtalade sitter som fan på det här. Men om du har nån insikt hur Tor och JJ träffades!!
Citera
2026-08-11, 15:51
Medlem
Kan inte Krimfup få ut den digitalt?
Citera
2026-08-11, 16:08
Medlem
Ingen kan få ut den digitalt om tingsrätten beslutat att enbart lämna ut den i papper.

Detta är något allt fler tingsrätter gör och kommer bli vanligare framöver eller t.o.m. en praxis för alla tingsrätter över landet. Finns flera anledningar till det och något man kommer få förhålla sig till, tyvärr.

Vill man ha den digitalt får man själv hämta ut den i pappersform och scanna in.
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-11 kl. 16:22.
Citera
2026-08-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Jag tror åklagaren har mordvapnet
Då borde det stå i stämningsansökan.
Citera
2026-08-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadim-Chang
Kan inte Krimfup få ut den digitalt?

Detta undrar jag också. Men då kanske det tar ett tag (?) Hur tar man reda på detta?
Citera
2026-08-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Tack!

Jag har funderat litet kring tidpunkten direkt efter morden. Har han inte haft en fantastisk tur som inte blivit observerad på vägen hem? Det var mitt på ljusan dag och han borde ha varit rejält nedblodad.

Eller låg han och tryckte någonstans i skogen tills det blev mörkt?

31:a maj blir det aldrig mörkt i Härnösand.
Citera
2026-08-11, 16:25
Medlem
Citat:
Nja, det låter tveksamt. Vet man det?? Har dottern sagt det. I en podd. Men jag tänker i polisförhör. Jag tror åklagaren har mordvapnet. Har du nån aning om hur Tor och JJ träffade varandra?? Där finns lösningen till dubbelmordet. Jag har fått en del uppslag om skogsavverkningar, avstyckning av tomter, hyra hus av Tor. JJ har genomgått en mindre sinnesundersökning så han är inte helt spritt språngande. På nåt sätt har dom träffats, och där jag tänker vi ska kolla på. Den åtalade sitter som fan på det här. Men om du har nån insikt hur Tor och JJ träffades!!

Alltså detta handlar ju om ett 21 år gammalt fall, där det rått förundersökningssekretess hela vägen och där förundersökningen efter åtal varit svår att komma åt - så jag vet inga detaljer. Men det faktum att polisen själva gått ut med att det är detta man tror säger ju en hel del. Givetvis bygger polisen detta antagandet från information ur förundersökningen - och inte exempelvis en podd.

Antingen läser du inte vad jag skriver, eller så har du noll kunskap i processrätt och hur en rättegång går till. En rättegång fungerar ju inte som ett polisförhör där man kan ställa en fråga till den misstänkte och få "fel svar" och sedan slänga upp motbevisningen på bordet. En rättegång bygger ju på den bevisning som framkommit under förundersökningen, en förundersökning som efter åtal blir offentlig (för ALLA). I samband med att åtal väcks så har åklagaren ansvar att utforma en stämningsansökan där det framgår vilken bevisning som åberopas under huvudförhandlingen - vilket gjorts (se länken jag hänvisade till). Så kort och gott: Det finns ju inget mordvapen "att hålla hemligt" för alla uppgifter i målet har offentliggjorts! ...och vill du på något sätt göra gällande att åklagaren skulle kringgå detta och ändå "sitta och hålla på mordvapnet" så skulle ett sådant handlande bryta mot EKMR och Rättegångsbalkens bestämmelser om rätten till en rättvis rättegång, rätten till partsinsyn, rätten till ett försvar samt rätten till skäligt rådrum. /Har jag uttryckt mig så du förstår?
Citera
2026-08-11, 16:32
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STN33
31:a maj blir det aldrig mörkt i Härnösand.

Det var min tanke också alternativt att det blir mörkt väldigt sent och under en mycket kort tid.

Det förstärker snarare mitt resonemang. Hur tog sig karln hem utan att bli observerad? Han bodde väl ändå i ett flerfamiljshus inom stadskärnan? I en så pass liten stad där ett dubbelmord sker borde folk vara extra uppmärksamma om de observerat något underligt eller avvikande. T ex en nedblodad ung man samma datum som morden.

Det skulle vara då om mordet på Tor Öberg var planerat och JJ hade med sig klädombyte.
Citera
2026-08-11, 16:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Hur vet man att en yxa är försvunnen?? Vem har gjort inventarieuppteckningen?? Jag har inte sett den. Du får återkomma i denna fråga.

Med reservation för att jag minns galet: jag har för mig att jag antingen läst en artikel eller sett något tv-inslag där det nämndes att Tor Ö ägde så pass många yxor att det rådde osäkerhet om det verkligen saknades någon.
Citera
2026-08-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gerd var där på "fel" dag på grund av att hennes barnbarn blev sjuk och Gerd vabbade. Sen blev även sonen sjuk.

Det gjorde hon definitivt inte..
Vet inte var du får din fakta ifrån överhuvudtaget...
Citera
2026-08-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Med reservation för att jag minns galet: jag har för mig att jag antingen läst en artikel eller sett något tv-inslag där det nämndes att Tor Ö ägde så pass många yxor att det rådde osäkerhet om det verkligen saknades någon.
GW har sagt att en klyvyxa saknas.
Citera
2026-08-11, 16:59
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vet ingenting om sjöar och vattendrag i området, men kan konstatera att polisen för snart 15 år sedan flaggade upp för att dykningar efter mordvapnet både genomförts och var aktuella att genomföra igen: https://www.sverigesradio.se/artikel/5375910

Jag tycker också att mordvapnet borde kommit fram under dessa 21 år då de här markerna med stor sannolikhet besökts flitigt av jägare, skogsröjare, orienterare och svamp- eller bärplockare m.fl.

Ja, rimligen borde vapnet då vara dumpat någon annanstans (läs vart som helst) men frågan är då hur mycket is i magen man haft. Hur länge har man vågat ha yxan i bilen, ifall man skulle stoppas av polisen eller rent av skulle ha oturen att vara misstänkt/efterlyst direkt efter mordet.

Om man tittar på https://www.naturkartan.se/sv/municipalities/harnosand/hiking så finns ett par myrar/sankmark uppe på berget bakom gården, längs med vandringsleden, och det var väl ungefär där man hittade diverse saker från offren ?
Kan inte yxan kastats ut i myren och sedan sjunkit ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in