Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Om så var fallet är det jag som missat något, men du kan ha rätt. Det borde i sådana fall nämnas i någon gammal artikel om fallet, för den som vill/orkar gräva lite. Det enda jag minnas var att det saknades, tillsammans med ett pass och ett bankkort, samt att bankkortet sedan hade använts i en bankomat efter morden. Däremot var det länge sedan jag grävde i ärendet så det är mycket möjligt att du har rätt rörande arkivet.
Det finns bilder på det. Hemarkivet och Gerds väska hittades slängda ca 100 meter från huset i skogen på en liten höjd. De låg bara någon halvmeter från varandra.
Mördarna har mördat paret, genomsökt huset och tagit med sig minst mordvapnet, Gerds väska och hemarkivet, en pärmliknade historia med plats för dokument. Hemarkivet ligger i en tygkasse, som inte verkar vara en kasse som man förvarar ett sådant arkiv i i hemmet.
Man har innan man slänger Gerds väska minst tagit hennes bankkort eftersom det används i stan senare. Mordvapnet slänger man inte i närheten utan verkar ha tagit det med sig (då jag utgår ifrån att polisen sökt i området.) Det är rimligt att man letat igenom hemarkivet och tagit något dokument ur det innan det slängs i skogen tillsammans med Gerds handväska.
Fyndplatsen ligger på en brant kulle, där man är skymd i skogen men ändå har god uppsikt om någon kommer till gården. Jag får intrycket av att mördarna inte kommit med bil till gården utan lämnat platsen genom skogen. Om de hade en bil har den parkerats längre från gården och inte på själva gården.
Tord har setts i sin bil vid postlådorna nere vid vägen med bilen i riktning mot hemmet runt kl 10 på morddagen. Döttrarna säger att Tord inte körde bil till postlådorna.
Tord har gjort något ärende som är klart tidigt på dagen. Det verkar inte hittats några parkeringsbiljetter i bilen. (Parkeringsbiljetter var vanliga då och lämnades ofta kvar i bilen.)
Inga vittnen har sett Tord inne i stan, så det verkar rimligt att Tord besökt någon privat på morgonen.
Tord har sedan bytt kläder huggit ved och blivit mördad. Det verkar rimligt att Tord träffat en av gärningsmännen på morgonen. En bekant till MGM möjligen.
Det går också att spekulera om att Gerd hade något i sin handväska som också försvann som gick att knyta till mördarna eftersom väska togs med från mordplatsen. Det behöver inte bara vara bankkortet som togs ur väskan.
Det finns två olika typer av skoavtryck på brottsplatsen som man anser tillhör gärningsmännen. Jag har fått för mig att det verkar vara en man och en kvinna eller en GM med ovanligt små fötter.
MGM är kanske inblandad och har följt med en person som kände paret eller någon av dem och som kunde dyka upp gående utan att det väckte misstankar. Man har inte haft mordvapnet med sig till gården tror LGWP.
MGM verkar inte ha små fötter så då är medhjälparen en kvinna eller en man med små fötter.
Båda offren har skador i bakhuvudet så åtminstone Tord har inte sett slaget komma. Gerd kan ha jagats och därför fått slaget i bakhuvudet. Övertäckningen av Tord är mer noggrann än den av Gerd.
Promenaden i skogen kan ha påbörjats och avslutats i Solums hamn där Tord ägde mark och var missnöjd med att en del markägare byggt på mark som tillhörde Tord nere vid vattnet.