Citat:
Ursprungligen postat av
votyaki
Tack! Angående kompletterade betyg verkar det iallafall på deras hemsida som de inte har något emot det, såvida inte innehållet i kurserna skiljer sig åt, vilket de ju inte gör. Jag har skickat ett mail till dem angående det så vi får se vad de säger.
Vad var det som fick dig att välja CBS före Handels dock?
Inga problem, det ser ut som att de kanske har uppdaterat policy ang. kompletterande. Förra året kunden man bara tillgodoräkna de kurserna man läst till efter gymnasiet och som inte ingick i gymnasieexamen.
Skulle säga att det var en del faktorer som fick mig att välja IB på CBS före handels:
i) Träffa nya människor - är uppvuxen i Sthlm, många vänner på handels och ville träffa lite nya människor.
ii) Friheten på CBS - Inga obligatoriska föreläsningar eller seminarium, i praktiken kan man skippa allt och bara dyka upp på tentor. Den friheten gör att man kan prioritera och lägga upp veckorna själv, vilket gör att nästan alla skaffar studiejobb och jobbar 15/20 h i veckan, många skaffar intressanta jobb och får kött på benen tidigare än i Sverige. Du tjänar inte bara rätt bra deg på ett danskt jobb utan dessutom får du då ta del av det attraktiva danska studiebidraget SU.
iii) Spännande tilläggsmöjligheter - Börjar du IB så har du under första terminen möjlighet att söka tilläggsprogram, där man spenderar termin tre och fyra på utbyte (USA / Singapore eller Kanada / HK). Det är väldigt attraktiva program som antar 15 personer / år, men kommer man in får man tillgång till ett otroligt nätverk (mycket placements på MBB i Cph, IB i London och PE i Cph) och bli eftertraktad i Cph.Man får även plocka kurser fritt under året som dessutom bara rapporteras tillbaka som pass/fail. Du kan läsa mer om tilläggsprogrammen här:
https://www.cbs.dk/en/study-programmes/bachelor-programmes/bsc-international-business#1922-treble
iiii) Arbete efter studierna - Tänkte att jag efter studierna attraherades av ett liv i cph, delvis för bättre löner men också för att staden (i min mening) är roligare än Sthlm.
Tror jag hade trivts bra på handels också, men ångrar verkligen inte mitt val att flytta. Kan varmt rekommendera IB på cbs. Som sagt, bara att hojta om du undrar något.