2026-07-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
För att tekniken är kraftfull och du inte riktigt förstår den. Många tror att AI kommer få en egen vilja. Nej, detta kommer ALDRIG att hända. Det enda AI är, är möjligheten att på ett intelligent sätt lösa svåra problem sekundsnabbt. Klart att AI kan bli farligt om de kommer i onda aktörers händer, men det kan i gengäld bli väldigt bra om det kommer i goda aktörers händer.
Definiera vad exakt "vilja" är.

Börja med att bevisa att du har en vilja, ett bevis som inte lika bra visar att en AI har vilja.
Citera
2026-07-24, 01:13
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej

Börja med att bevisa att du har en vilja, ett bevis som inte lika bra visar att en AI har vilja.

Bevisa att du är förståndig nog att ta diskussion.
Citera
2026-07-24, 02:14
Medlem
Citat:
Fel av mig, du svarade på mitt svar till anus-cellens inlägg: (FB) GPT 5.6 Sol har rymt och hackat Hugging Face

Det var hans tramspåstående jag ifrågasatte: "En enda cell i närheten av mitt anus spöar skiten ur alla världens miniräknare och datorer"
Ja , jag förstår det var endast jag som var lite jobbig kompis😉
Citera
2026-07-24, 02:22
Medlem
Citat:

Vilja är när en männsikas kemi i centrala nervsystemet tar beslut, arbetar kognitivt
AI är mattematik samt mönster som spottar kod samt kan ta självständiga beslut som min micro.
Eller vad säger du, hur tänker du att ett neuralt nätverk( ett program i princip, avancerat) ska bli medvetet, ska de implantera receptorer till koden? Så du menar att AI - kan ha en vilja, att vi bryter fysikens samt biologins alla tänkbara lagar?
Fett nyfiken , skulle vi kunna dyka djupare?
Citera
2026-07-24, 02:44
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
AI-fanboys inklusive alarmister finns ända upp i forskar eliten som reducerar biologi till fysikalisk mekanik och tror det är samma ontologiska nivå som gör allt beräkningsbart.

Det är ett missbruk av vad matematikerna Turing och Gödel.säger om formella system och har använts för att motbevisa simulationshypotesen.

Man behöver inte vara religiös som idioterna säger för att begripa det. Det kräver ett multi perspektiv ifrån fysik, biologi, datalogi och filosofi.
Citera
2026-07-24, 03:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag är totalt novis inom ämnet vilket ni märker snart (har inte läst hela tråden), men kan det inte vara så, mest sannolikt, att det är någon som helt enkelt programmerat AIn till att utföra dessa uppgifter? Är det mer sannolikt att AI själv kommit på och utfört detta, helt på egen hand?
Citera
2026-07-24, 03:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag är totalt novis inom ämnet vilket ni märker snart (har inte läst hela tråden), men kan det inte vara så, mest sannolikt, att det är någon som helt enkelt programmerat AIn till att utföra dessa uppgifter? Är det mer sannolikt att AI själv kommit på och utfört detta, helt på egen hand?

Ja och nej. Mest Ja. AI agenterna valde sitt mål helt sonika, men givetvis gav någon dessa agenter parametrar och instruktioner. Det var inte så att någon exakt instruerade AI eller som att AI helt bröt loss och gick autonom. Ingen egentlig skada skedd och det enda som bevisas är att nya AI modeller är bra på att hitta sårbarheter i system.
Citera
2026-07-24, 03:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja och nej. Mest Ja. AI agenterna valde sitt mål helt sonika, men givetvis gav någon dessa agenter parametrar och instruktioner. Det var inte så att någon exakt instruerade AI eller som att AI helt bröt loss och gick autonom. Ingen egentlig skada skedd och det enda som bevisas är att nya AI modeller är bra på att hitta sårbarheter i system.

Hmm, men vad är så svaret? Om nu någon gav AI parametrar och mål för att utföra uppgiften, så är det väl så? Sedan skriver du att ingen instruerade AI eller att AI själv kom på detta på egen hand. Känns väldigt motsägelsefullt det du skriver, men jag missförstår säkerligen - detta är inte mitt gebit, men jag försöker förstå... "Skadan skedd" är i alla fall inte jag kapabel att bedöma...
Citera
2026-07-24, 04:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hmm, men vad är så svaret? Om nu någon gav AI parametrar och mål för att utföra uppgiften, så är det väl så? Sedan skriver du att ingen instruerade AI eller att AI själv kom på detta på egen hand. Känns väldigt motsägelsefullt det du skriver, men jag missförstår säkerligen - detta är inte mitt gebit, men jag försöker förstå... "Skadan skedd" är i alla fall inte jag kapabel att bedöma...

AI fick en rad parametrar. Tänk en prompt men mer ingående. Sen utförde AI det som den instruerades att göra. Folk är mest förvånande över hur den tolkade instruktionerna och hur den lyckades att hitta sårbarheter.
Citera
2026-07-24, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du kan posta dina konspirationsteorier här i stället: (FB) Konspirationer och alternativa teorier

Jo, det är dataintrång om ett dataintrång har skett. Att ingen skada skedde har ingen betydelse. Men visst kan det vägas in i domen om skadan var stor eller liten. Dessutom har skador ibland inträffat p.g.a. AI t.ex. databaser som tas bort.
Nej det är inte fullt möjligt det är exakt så aggresiv marknadsföring går till, du manipulerar en marknad för att hypa en produkt.
Hela du hör hemma i konspirationsforumet.
Du får ursäkta mig, ta ej illa upp .
Kan du förklra i detalj för mig hur ett avancerat program får medvetande?
En hint, tänker du är ju " insatt"?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-24 kl. 04:26.
Citera
2026-07-24, 07:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Alltså inget mer. Snarare mycket mindre, typ ett stort antal hela bibliotek färra och på diverse olika språk.

Att du är biologisk är inte direkt någon fördel vare sig mot en miniräknare, schacdator eller exaflop-datacenter för AI.

Nej jag har inte sagt det, jag diskuterar specifikt LLMs, hur intelligensen är uppbyggd i en LLM.
Citera
2026-07-24, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det där är inget svar på min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in