2026-07-24, 07:57
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
I vanliga fall ja. Men i vanliga fall så har man inte samma utgifter som i detta fall där man behöver betala alla och deras mammor för att hylla filmen och "tysta högern".

För att ens gå plus minus så behöver man dra in minst 5x budgeten och det kommer aldrig hända.
Men nu vet ju alla med lite vett i huvudet att huvudagendan i detta fall inte är att tjäna pengar.

2,5 gånger budget är inräknat marknadsföring. Opinionsbildning är dyrt, men knappast så dyrt som du verkar tro. Filmen behöver dock gå om Project Hail Mary i intäkter för att vara framgångsrik, och jag har svårt att se det. Det stämmer att producenter, regissörer och annat filmfolk ofta har andra agendor än att tjäna pengar, men om ett filmprojekt går minus så kommer det ändå få alla att tänka om.
Citera
2026-07-24, 09:28
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Jag såg den ikväll och blev inte besviken, snarare positivt överraskad då den inte höll det sega tempot från tex Oppenheimer och Dunkirk, utan hela tiden höll nerven uppe som i Inception, Interstellar och Tenet trots nästan 3 timmar. (Den skulle om något kunnat vara en halvtimma till för att få med ännu mer detaljer). Jag läste en svensk översättning på gymnasiet för +30 år sedan (det ingick i svenska litteratur på Samhällslinjen) dock osäker på vilken översättning, jag har för mig att den flöt på ganska bra och var spännande så det var säkert den lite modernare från 70-talet (testade läsa Iliaden lite senare och fastnade efter 30-40 sidor då den var på ren hexameter, i mer diktad form, men ändå häftigt skriven. Och väldigt våldsam! Den var nog från tidigt 1900-tal).

Jag saknar en del saker, kanske petitesser, men tex nämns inte Polyfemos namn alls så någon som inte känner till originalet lämnar biosalongen ovetandes. Jag vill även minnas att männen är kvar i hans grotta längre tid och han äter två varje kväll, dessutom med den roliga detaljen i berättelsen att Odysseus och Polyfemos samtalar och Odysseus kallar sig Nemo (ingen på latin, som väl ändrats och översatts genom åren från grekiskans original). När sedan Odysseus och mannarna rymmer så springer cyklopen ut och skriker "Nemo har druckit mitt vin, Nemo har ätit mina får, Nemo har stuckit ut mitt öga!" alltså "Ingen har druckit mitt vin! Ingen har ätit mina får! Ingen har stuckit ut mitt öga!". Kanske svårt att få med i en film, men en av de kvicka sakerna som lyfter berättelsen i skriven form.

Sen nämns inte Elektra (Agamemnons dotter) som borde vara lika viktig som sin bror Orestes om man nu ska väva in Aiskylos, Sofokles och Euripides verk om hämnd i berättelsen?

När det gäller slutscenen har jag alltid inbillat mig att Odysseus skjuter en pil genom yx-skallar, dvs hålet i yxans huvud utan skaft, uppställda tolv på rad med eggen neråt. Men det handlar väl om konstnärlig frihet och tolkning?

Men ett mästerverk vad det gäller att ta sig ann en omfattande och detaljrik berättelse, få till en modern touch och skapa något som håller kvar publiken länge. Jag har svårt att tänka mig någon annan regissör som skulle kunna klara av det och ändå lyckas. De gamla ryssarna och östländerna kunde ju, med nästan gränslösa resurser från staten, typ Bondartjucks "Krig & Fred", Tarkovskijs "Andrei Rublev" eller polska "Potop" (The Deluge). Ljudet/musiken var givetvis också i särklass, speciellt Ludwig Göranssons sätt att få till en kombination av ljudeffekter och musik (tex när Odysseus spänner sin båge i slutet och tonen när han knäpper strängen går ihop med musiken eller hur arméers skrik i strid går över i en kör).

Att rollbesättningen skulle vara ett problem pga "fel hudfärg" eller "fel kön" ser jag inte, det är ju trots allt ett fiktivt verk som ligger till grund för filmen (som väl bygger på en riktig konflikt i nuvarande Turkiet runt år 1200 f.Kr.?) med helt påhittade karaktärer. Kan man köpa häxor, enögda jättar, havsmonster och gudar så kan de väl spelas av vem som helst? Innan premiären påstod många att transan Ellen Page spelar Ajax eller Akilles och jämförde med Brad Pitts mer manliga framtoning i "Troy", men det stämmer ju inte då båda dessa figurer dör i Iliaden, innan Trojas fall och denna films början. Han/hon/den/det spelar en pojksoldat med en mindre (men ändå viktig roll) i berättelsen.

För övrigt är min största besvikelse sirenerna, att man inte fick höra deras musik var ett kreativt dramatiskt grepp, men jag hade hoppats på lite naket och inte bara dimmiga klippor i motljus på håll...

Tack, äntligen en normal människa med en normal recension.
Citera
2026-07-24, 09:45
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Sköna Helena är inte svart i litteraturen.

Hon är dotter till Zeus och Leda och föddes från ett ägg. Så "historiskt korrekt" är inte direkt på bordet oavsett. Hon har målats som vit av vita artister i ett vitt europa, på samma sätt som Jesus porträtterats som en vit person men skulle vara allt annat än vit om man försöker sig på något historiskt korrekt. Vart är din ilska kring Passion of the Christ där Jesus porträtteras som en vit man från Washington med irländskt påbrå? Jäkla Mel Gibson att vara woke 2004.

Ni högerincels är såna snöflingor.
Senast redigerad av BradS 2026-07-24 kl. 09:47.
Citera
2026-07-24, 09:57
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Hon är dotter till Zeus och Leda och föddes från ett ägg. Så "historiskt korrekt" är inte direkt på bordet oavsett. Hon har målats som vit av vita artister i ett vitt europa, på samma sätt som Jesus porträtterats som en vit person men skulle vara allt annat än vit om man försöker sig på något historiskt korrekt. Vart är din ilska kring Passion of the Christ där Jesus porträtteras som en vit man från Washington med irländskt påbrå? Jäkla Mel Gibson att vara woke 2004.

Nja.

Det är väl snarare så att det är dåligt med grekisk representation.

Det är en historia om greker, om deras kultur och historia.

Representation är en stor grej i Hollywood, men inte när det kommer till vita etniciteter.

Eller menar du att greker är samma som svenskar? Fråga en grek som kom till Sverige på 70talet om den hopklumpningen.

Du drar alla vita över en kam, som om de vore samma. Vita är inte en homogen grupp.

Precis som att en svart man från Afrika och en svart man från Amerika mest har en hudpigmentering gemensamt.

Det är konstigt och lite respektlös när en judisk kvinna representerar åskguden Tor i Marvel, jag tycker man ska vara lite försiktig när man försöker tjäna pengar på andras kultur. Även om det är rolig action.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-07-24 kl. 10:04.
Citera
2026-07-24, 10:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Ur ett jämförande mytologiskt Jungiangst perspektiv så är Helena en psykologisk arketyp.
Den närmsta fysiska liknelsen är att hon är en kvinna.
Citera
2026-07-24, 10:05
Medlem
Trontie123s avatar
Att se massa germansk-vita, svarta och indiska skådespelare var jävligt konstigt måste jag erkänna, hade varit bättre om skådespelare från Medelhavet hade spelat karaktärerna. Men annars måste jag säga att jag tyckte den var riktigt bra faktiskt. Lite seg första 20-30min och att transan fick va med va b också.

Tycker vissa av rustningarna var överdrivna med som på Arganemnon och Laestrygonians (jättarna med stora svärd och rustning) men sen kommer jag på att faktiskt det är baserat på en saga om en grekisk kung. Så man får vara lite kreativ och överdriven då tycker jag.

Ogillade verkligen designen på Laestrygonians tyckte de såg ut som orker från LOTR.

Cyklopen var sjukt obehaglig, älskade hela det segmentet.

Är en sån film man ser en gång bara dock.

7/10

Märker att mitt inlägg saknar en röd tråd, ber om ursäkt.
Senast redigerad av Trontie123 2026-07-24 kl. 10:23.
Citera
2026-07-24, 10:14
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Att se massa germansk-vita, svarta och indiska skådespelare var jävligt konstigt måste jag erkänna, hade varit bättre om skådespelare från Medelhavet hade spelat karaktärerna. Men annars måste jag säga att jag tyckte den var riktigt bra faktiskt. Lite seg första 20-30min och att transan fick va med va b också.

Tycker vissa av rustningarna var överdrivna med som på Arganemnon och Laestrygonians (jättarna med stora svärd och rustning) men sen kommer jag på att faktiskt det är baserat på en saga om en grekisk kung. Så man får vara lite kreativ och överdriven då tycker jag.

Ogillade verkligen designen på Laestrygonians tyckte de såg ut som orker från LOTR.

Cyklopen var sjukt obehaglig, älskade hela det segmentet.

Är en sån film man ser en gång bara dock.

7/10

Verkligen. När ska Elliot Page skaffa skägg? Så j-vla misslyckad transition.
Citera
2026-07-24, 10:15
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tack. Schyst med en recension utav filmen efter 800 inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tack, äntligen en normal människa med en normal recension.

Tack. Tycker ändå den förtjänar att bedömas som film, det blir för mycket politisk diskussion ibland.
Citera
2026-07-24, 10:36
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
OK. Det är bra action. Klassisk Hollywood. Helt OK att slå ihjäl tid med.

Men det är dels roligt att ge igen för vänsterns korkade j-vla kuturkrigande som aldrig försvarar vit kultur utan alltid ger uttryck för deras inneboende självhat och dels så är det kul att baita MAGA-identitärer som försöker trolla bort att Adolf Hitler så sent som för 80 år sen inte ansåg slaver vara riktiga människor.

So sue me.
Citera
2026-07-24, 11:39
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Nja.

Det är väl snarare så att det är dåligt med grekisk representation.

Så varför gråter högerincels om Helena och inte om Odysseus? Matt Damon är inte grek. Vilka grekiska skådespelare skulle du ha anlitat? Va, har du ingen utförlig lista? I am shooketh.
Citera
2026-07-24, 11:56
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Så varför gråter högerincels om Helena och inte om Odysseus? Matt Damon är inte grek. Vilka grekiska skådespelare skulle du ha anlitat? Va, har du ingen utförlig lista? I am shooketh.

Högerincels är män som inte får ligga, jag tar inte deras kritik så seriöst?

Vi har haft den här diskussionen en gång tidigare då Heimdal gestaltades av Idris Elba.

Vaddå vilken lista på grekiska skådespelare? Just att det inte finns en lista ens utan att Matt Damon ska gestalta Odysseus är i sig ett problem med representation.

Men du kanske tycker att grekisk kultur går att appropriera av vem som helst? Varför fick Scarlett Johansson rollen som major Kusanagi i Ghost in the shell? Huh? J-vla whitewashing!

Varför ska Odysseus whitewashas av anglos? Han var grek.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-07-24 kl. 11:58.
Citera
2026-07-24, 12:14
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Högerincels är män som inte får ligga, jag tar inte deras kritik så seriöst?

Vi har haft den här diskussionen en gång tidigare då Heimdal gestaltades av Idris Elba.

Vaddå vilken lista på grekiska skådespelare? Just att det inte finns en lista ens utan att Matt Damon ska gestalta Odysseus är i sig ett problem med representation.

Men du kanske tycker att grekisk kultur går att appropriera av vem som helst? Varför fick Scarlett Johansson rollen som major Kusanagi i Ghost in the shell? Huh? J-vla whitewashing!

Varför ska Odysseus whitewashas av anglos? Han var grek.

Ok, så Odysseus skulle ha spelats av en grek men du kan inte ge exempel på vilken grek, ni högerincels är så genomtänkta :-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in