2026-07-22, 20:51
Medlem
Jazzils avatar
Ser att diskussionen fortfarande hela tiden går ifrån att faktiskt få svar på det alla kan bevisa och observera…

Vårdagjämningen och höstdagjämningen

Jag anser att diskussionen om allt annat är meningslös både från plattjordana och vi som vet bättre fram tills plattjordana kan förklara vårdagjämningen och höstdagjämningen

För vårdagjämningen och höstdagjämningen motbevisar att jorden kan vara en platt yta där solen roterar ett varv över ekvatorn under 24 timmar.

Alla kan själva bevisa att solen samt alla skuggor över hela jorden går i helt raka banor under 24 timmar under vårdagjämningen och höstdagjämningen.

Så försök hålla er till detta, både plattjordana och vi alla andra.
Citera
2026-07-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ser att diskussionen fortfarande hela tiden går ifrån att faktiskt få svar på det alla kan bevisa och observera…

Vårdagjämningen och höstdagjämningen

Jag anser att diskussionen om allt annat är meningslös både från plattjordana och vi som vet bättre fram tills plattjordana kan förklara vårdagjämningen och höstdagjämningen

För vårdagjämningen och höstdagjämningen motbevisar att jorden kan vara en platt yta där solen roterar ett varv över ekvatorn under 24 timmar.

Alla kan själva bevisa att solen samt alla skuggor över hela jorden går i helt raka banor under 24 timmar under vårdagjämningen och höstdagjämningen.

Så försök hålla er till detta, både plattjordana och vi alla andra.

Ett minst lika enkelt motbevis för den typiska FE-modellen är det faktum att solen i nov-feb går upp i sydöst när du befinner dig söder om den södra vändkretsen.

På morgonen befinner sig således solen söder om vändkretsen vilket är en klockren falsifierering av den gängse FE-modellen där solen i slutet av december roterar utefter den södra vändkretsen.
Citera
2026-07-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det är inte ett plan som accelererar, tror du det så måste du kunna bevisa det också.
Du får ju gärna förklara hur ett sådant ständigt accelererande plan kan röra sig snabbare än ljusets hastighet.

Nej. I första hand är det du och andra som hävdar klot-modellen, som måste visa hur ytan på klotet kan både accelerera, och inte, samtidigt.

Det bör alltid vara den som hävdar nånting extraordinärt som bör ha krav på sig att visa hur det extraordinära som hävdas är möjligt.
Citera
2026-07-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om du bortser från rumtiden så är du tillbaka vid klassisk mekanik. Enligt den så finns det en tyngdkraft och marken accelererar inte. Och det går alldeles utmärkt ihop med ett klot.

Ja, det går utmärkt ihop med att vi befinner oss på ett klot. Problemet är bara att det inte alls verkar stämma med verkligheten...
Citera
2026-07-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, det går utmärkt ihop med att vi befinner oss på ett klot. Problemet är bara att det inte alls verkar stämma med verkligheten...

Nej det enda problemet som finns är att du låtsas som att det finns ett problem.

Citat:
Nej. I första hand är det du och andra som hävdar klot-modellen, som måste visa hur ytan på klotet kan både accelerera, och inte, samtidigt.

Du har redan fått detta förklarat för dig massor med gånger.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-24 kl. 08:27.
Citera
2026-07-24, 10:11
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
En sak som är konstaterat att det stämmer med verkligheten är att det är midnattssol under några veckor på Arktis vid den tid det är sommar här i Sverige.
Sex månader senare är det midnattssol på Antarktis.
Kan du förklara hur det kan förekomma på en platt jord?
På den sfäriska jorden är det inga större problem att förstå detta fenomen.
Citera
2026-07-24, 13:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Du undrade om jag fattade. Inte riktigt allt så jag ställde två frågor jag inte förstått svaren till.

Citat:
[…]

Vad är det du inte fattar i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
[…]

Kul att du frågar. Jag fattar inte hur du konstant kan rationalisera bort det faktum att gravitationen varierar från plats till plats.

Sen fattar jag inte vilken fart du tänker jorden uppnått nu, som blir en konsekvens av denna konstanta acceleration du yrar om. Är sådana farter ens möjliga?

Ångrade du dig lite?
Citera
2026-07-24, 17:55
Medlem
Citat:

Det bör alltid vara den som hävdar nånting extraordinärt som bör ha krav på sig att visa hur det extraordinära som hävdas är möjligt.
Einsteins teori bevisades för hundra år sedan.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/100-ar-sedan-relativitetsteorin-bevisades
Merkurius banavvikelse kan förklaras med Einsteins formler.
Vi använder vår kunskap dagligen för att placera satelliter på rätt höjd och med rätt hastighet.
Observationer av svarta hål har även de bekräftat hans model.

Däremot har jag inte hittat ett enda bevis från din sida, massor med anledningar till varför den är fel men inga bevis på motsatsen.
Citera
2026-07-24, 21:02
Medlem
Citat:
Du undrade om jag fattade. Inte riktigt allt så jag ställde två frågor jag inte förstått svaren till.

Citat:
Kul att du frågar. Jag fattar inte hur du konstant kan rationalisera bort det faktum att gravitationen varierar från plats till plats.

Sen fattar jag inte vilken fart du tänker jorden uppnått nu, som blir en konsekvens av denna konstanta acceleration du yrar om. Är sådana farter ens möjliga?

Jag har svarat flera gånger tidigare. Och sagt att eventuella skillnader knappast kan bero på variationer i en kraft som inte finns.

Och att det möjligen finns andra lösningar på problemet med marken som accelererar, utöver platt jord som accelererar uppåt. Kanske att vi befinner oss inuti en centrifug. Vilken möjligen då också kunde förklara vissa skillnader(i "gravitation"). Höjden skulle göra skillnad.
Citera
2026-07-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Einsteins teori bevisades för hundra år sedan.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/100-ar-sedan-relativitetsteorin-bevisades
Merkurius banavvikelse kan förklaras med Einsteins formler.
Vi använder vår kunskap dagligen för att placera satelliter på rätt höjd och med rätt hastighet.
Observationer av svarta hål har även de bekräftat hans model.

Däremot har jag inte hittat ett enda bevis från din sida, massor med anledningar till varför den är fel men inga bevis på motsatsen.

Einsteins formler här, är ju bara en enormt tillkrånglad variant av "gravitationslagen", som i sin tur bygger på det vetenskapliga bedrägeriet Cavendish experimentet.
Citera
2026-07-24, 21:49
Medlem
Citat:
Einsteins formler här, är ju bara en enormt tillkrånglad variant av "gravitationslagen", som i sin tur bygger på det vetenskapliga bedrägeriet Cavendish experimentet.

Einsteins formler går att bekräfta genom en rad olika observationer vilket jag listade några.

Var är dina bevis?
Citera
2026-07-24, 22:56
Medlem
Citat:

Varför är det ett Cavendish-experiment ett bedrägeri? Vi har ju gått igenom det har tusentals gånger.

Och nej, Newtons gravitationslag bygger inte på Cavendish. Det är ju i själva verket tvärtom, experimentet är ett empirisk bevis för lagen. Cavendish utförde sitt experiment 100 år efter Newtons gravitationslag så din tes om att Newton (1600-talet) bygger på Cavendish (1700-talet) är ju mer än stolligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in