Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det är uppenbart att dagens modeller inte klarar alla typer av tester som människor kan hitta på. Resultaten på Arc-AGI-3 är inte imponerande, än så länge. Men jag tror att det är en tidsfråga och förmodligen till stor del en träningsfråga. Det är inget fel på hur man tränar nätverken egentligen, det handlar mer om att hitta tillräcklig mycket träningsdata samt storleken på modellen. Det bör t.ex. vara möjligt att lära en frontier-modell hur man kan tillverka sådana logiska tester, sedan låter man den generera miljontals exempel som man sedan tränar nästa generation på. Det borde fungera utan att det skulle krävas någon helt ny innovation i träningsalgoritmerna.
Spara gärna undan ditt test om du kan och kör det igen om 1 år och om 2 år.
Ja är inte rädd för AI, tvärtom, jag är väldigt för AI det underlättar för mig varje dag. Jag jobbar med AI, jag utvecklar med AI osv.
Kommer det ta över alla jobb inom 15år NEJ, kommer det vara en stor del av samhället JA... det kommer bara flytta jobben in i andra sektorer. Precis som automatisering eller internet, det tog inte över alla jobb heller, det skapade bara fler och andra typer av jobb.
Som sagt, den största frågan för AI kommer vara ansvaret, vem bär ansvaret och vem som ansvarar för säkerheten.
Största hotet som jag ser det, är inte AI i sig utan det är väl när quantum computing, och då kombinationen av AI + Quantum Computing.